Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Guitar Rig etc.


Affen

Anbefalte innlegg

Mulig jeg er dum, men hva er poenget med å ha en attenuator med forsterker? Skru ned og skru opp samtidig, lizm, esse?

Har forresten godtfolket prøvd Z Brake Lite?

Fordi mange forsterkere låter veldig mye bedre når røra for jobbet litt, og en del gamle godsaker har heller ikke mastervolum.

Z Brake er vel grei nok, så lenge du ikke trenger å dempe masse.

Det er når du skal temme en 100w plexi på 10 til moderat scenevolum man virkelig hører forskjellene på attenuatorer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange forsterkere låter veldig mye bedre når røra for jobbet litt, og en del gamle godsaker har heller ikke mastervolum.

Z Brake er vel grei nok, så lenge du ikke trenger å dempe masse.

Det er når du skal temme en 100w plexi på 10 til moderat scenevolum man virkelig hører forskjellene på attenuatorer. :)

Mulig jeg ordla meg klønete, men jeg tenkte på Fryette Power Station da jeg skrev "attenuator med forsterker." Om det var den dingsens funksjon du forklarte, tar jeg fortsatt ikke pointet. Forsterkere låter bedre når rørene jobber, ja, og da blir det for høyt, så man bruker attenuatoren til å dempe decibelnivået. Er ikke dét enden på visa da? Ser fortsatt ikke hva hensikten med forsterkeren i Fryette Power Station er.

Jeg kjøpte en 5-watts rørforsterker for å bruke hjemme, men må bare innse at den spiller altfor høyt til at jeg kan sparke igang den deilige powerampvrengen flere ganger om dagen uten å få represalier fra naboene. Derfor tenkte jeg på Brake Lite :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ordla meg klønete, men jeg tenkte på Fryette Power Station da jeg skrev "attenuator med forsterker." Om det var den dingsens funksjon du forklarte, tar jeg fortsatt ikke pointet. Forsterkere låter bedre når rørene jobber, ja, og da blir det for høyt, så man bruker attenuatoren til å dempe decibelnivået. Er ikke dét enden på visa da? Ser fortsatt ikke hva hensikten med forsterkeren i Fryette Power Station er.

Jeg kjøpte en 5-watts rørforsterker for å bruke hjemme, men må bare innse at den spiller altfor høyt til at jeg kan sparke igang den deilige powerampvrengen flere ganger om dagen uten å få represalier fra naboene. Derfor tenkte jeg på Brake Lite :/

Det som er greia med Fryetten er at det er ingen vanlig attenuator, den har en last(load) som oppfører seg slik at forsterkeren "tror" den er koblet til et kabinett, dette har stor betynding for hvordan det låter.

Mange vanlige attenuatorer er en fast statisk last uten den varierende impedansen som man får med en høyttaler.

Fryetten har en 50w røramp, samt noen enkle tonekontroller. Den kan man bruke for å få fett scenevolum ut av en 5watter, eller temme en 100-watter til soveromsnivå.

Soveromsvolum med omtrent hvilken som helst vanlig attenuator låter krise.

Eller for å si det enkelt, ingen slår Power Station i å dempe lyd samtidig som man beholder lyden og ikke minst følelsen i originalampen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greia med Fryetten er at det er ingen vanlig attenuator, den har en last(load) som oppfører seg slik at forsterkeren "tror" den er koblet til et kabinett, dette har stor betynding for hvordan det låter.

Mange vanlige attenuatorer er en fast statisk last uten den varierende impedansen som man får med en høyttaler.

Fryetten har en 50w røramp, samt noen enkle tonekontroller. Den kan man bruke for å få fett scenevolum ut av en 5watter, eller temme en 100-watter til soveromsnivå.

Soveromsvolum med omtrent hvilken som helst vanlig attenuator låter krise.

Eller for å si det enkelt, ingen slår Power Station i å dempe lyd samtidig som man beholder lyden og ikke minst følelsen i originalampen. :)

Har du kjøpt Fryette Power Station du, slik som du lovpriser den? Mener å huske vi snakket om den en gang, men etter det glemte jeg at den fantes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signalet som blir recordet, er jo egentlig helt tørt.

Har du hørt om muligheten til at man kan spille litt 'annerledes' med, for å bruke din analogi, "vått" signal?

"Pet Sounds" med Beach Boys, en del av Beatles/Stones' spor?

Albatross med Green/Fleetwood Mac?

Endret av Hyrcanian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om muligheten til at man kan spille litt 'annerledes' med, for å bruke din analogi, "vått" signal?

"Pet Sounds" med Beach Boys, en del av Beatles/Stones' spor?

Albatross med Green/Fleetwood Mac?

Det er vel i utgangspunktet det man kaller re-amping, som man med f.eks. guitarrig kan gjøre med noen få tastetrykk/museklikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reamping fungerer best hvis man skal spille med forsterkeren på soverommet slik alle amerikanere av en eller annen grunn driver med.

Det man må huske på da er at det er utgangssignalet fra den ampen du egentlig bruker som blir forsterket opp av en annen forsterker.

Da kan man jo lure på om det er forsterkeren eller reampingen man egentlig hører.

F.eks. så er Ultimate Attenuator er load med reamp. De sier at den er uavhengig av hva slag ohm utgangen står på og at den fikser alt.

I virkeligheten er den fast på 32 ohm og signalet ditt blir reampet av en solid state forsterker.

Jeg foretrekker heller en vanlig attenuator som kan dempe 6-8db uten at det låter kasse kaniner, men så spiller jeg heller ikke så mye på soverommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må forsøkes å tas tilbake på riktig spor...

Man kan komme ganske så langt med gratis plugins også! Er man glad i presets, så blir vel det nedturen siden man må gjøre alt selv. I de fleste tilfeller er som oftest dette bare positivt. Sjekk ut linkene under for å finne plugins som i mange tilfeller er bedre enn både Guitar Rig og Bias (gitt at man bruker gode impuls responser):

http://lepouplugins.blogspot.no/(gratis pakke med masse forsterker-emuleringer + impuls respons loaderen "LeCab")

https://www.tseaudio.com/home(X50 koster pengs, men pedalene og X30 er gratis)

https://sites.google.com/site/nickcrowlab/donate(to forskjellige plugins basert på Peavey amper)

https://pvdhp7.wordpress.com/(en haug med estetisk stygge amper fra en russer. har ikke testet så mye selv, kan hende noen av dem funker.)

Impuls responser til LeCab:

http://relivethefuture.com/music/patches/GuitarHacksImpulses.rar (veldig mange gode her)

http://metalhomerecording.com/presets/Gear_Review_Catharsis_IRs/Catharsis.zip (få, men veldig gode IR!)

Alt dette er gratis! Plasserer man noen av disse amp sim'ene foran LeCab med en eller flere gode IRs så ender man ofte opp med veldig fet lyd. :)

Endret av lokmund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.