Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Guitar Rig etc.


Affen

Anbefalte innlegg

Til innspilling lønner det seg å ta opp et tørt signal (DI) og manipulere det (reampe) etterpå.

Hva man bruker som direkte lytting til opptak er ikke så nøye (en gammel POD holder lenge).

Guitar Rig støyer endel. Visstnok mulig å få ok resultater med Amplitube men skal man først reampe kan du ikke gjerne sende signalet ut igjen til outboard effekter. Vansken ligger stort sett i å få et troverdig resultat ved å simulere amp og kabinett. Spesielt er simulering av rom-mikrofon et problem (forøvrig også merkbart om man anskaffer et 'silent cab' da disse stor sett alltid kun har nær-mikrofon montert).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GuitarRig er faktisk et meget godt redskap i øving/innspillingsammenheng hjemme. Du kan tweake lyder som er rimelig autentiske utifra presets som er der allerede.

Her er en låt jeg har spilt inn hjemme der det er en 7-8 gitarspor. Alt gjennom guitarrig. Du hører nok at jeg heller litt mot "vintage sound", og det er vel det som er vanskeligst å emulere, men jeg synes guitarrig gjør det helt fint. Higain-sounds er lettere å få til, hvis det er det du er ute etter.

https://soundcloud.com/auduneggen/rock-n-roll-doctor/s-E1bZU

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Vox AmPlug(AC30) til dette formålet.
Når jeg bare skal spille/teste pedalbrettet så bare kobler jeg AmPlug inn i siste pedal i rekka og så rett i headset.
Hvis jeg skal spille inn så bruker jeg en minijack-kabel fra AmPlug til lydkort.

Enkel løsning som låter greit, både til clean og vreng OG sammen med pedaler.
Sparer min gamle slitne macbook for litt unødvendig prosessorkraft også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker enten Apogee Jam hvis jeg spiller inn med hodetelefoner, eller en slik iLoud med innebygget interface. Er så enkelt og greit, deilig å slippe støy på den kreative linja. Mekke riff, lage demo, sende til bandet. For 15 år siden satt jeg med 4-spors Tascam og trommemaskin ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må enten ha et lydkort med lav latency (roundtrip tid) og en rask PC (type i7 prosessor) eller du må kjøre dsp utenfor PC til lytting.

Skal du ha noe optimalt til både øving og innspilling (to forskjellige verdener egentlig) så blir det gjerne dyrt. Hvis ikke får du fort følelsen av å spille på en forsterker som befinner seg i naborommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et steingammelt Creative EMU 1820 lydkort med breakoutboks (PCI-kort med ekstern boks for tilkoblinger). Har også et gammelt M-audio usb-lydkort, men preampene er mye bedre på EMU-kortet. Nå produseres det ikke drivere for det lengre, så når W7 er ute av drift om et par år, må jeg nok se meg om etter noe annet. Veldig synd egentlig, for EMU-kortet er virkelig bra til mitt bruk. Har kjøpt enda et M-Audiokort for å ha i backup, da jeg bruker det ene som DAC på HiFi--anlegget, men det er vel et tidsspørsmål før det også er utdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva putter folket MELLOM ipad/mac/pc og gitar? Eller er det slik at interface følger med? Har prøvd å skaffe meg slikt lenge. Men går meg vill i hva man bør velge. Og å ha dette til livebruk sammen med pedalstyring vil få meg til å sikle..

Guitar Rig har vel en pedalbrett-løsning mener jeg å huske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.