Web Analytics
Gå til innhold
juzzizhow

Uskrevne lover/regler i hjemmestudioet...

Anbefalte innlegg

Ja ... litt sånn ‘tongue in cheek’ liste over do’s and don’ts (mest don’ts) i et typisk hjemmestudio hos en typisk glad amatør ... Basert på egne erfaringer ... 

#1 Sett fra deg gitarn før du begynner å fikle med/flytte på/sette opp mikrofoner ... (dere med barn har sikkert mindre problemer enn oss barnløse her ... 😉 )

#2 Plukk frem plektere, slides, capoer, E-bows e.t.c før du setter deg og tar på deg hodetelefonene og plukker opp gitarn ... 

#3 Bruk tuner før du tar opp noe ! Irriterende å få til et bra opptak som man kan bruke til noe, før å så oppdage at det går i sånn ca Ab- / G#+ ... :)

#4 ?

• Liker 2
  • Hehe 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke tenk at et take av gitar, vokal etc. duger hvis du ikke er helt fornøyd. Du kan ikke rette opp et dårlig take i miksen, så bruk heller litt tid. Legg det bort hvis du tenker at du ikke får det til, og gjør et nytt forsøk senere. (Man kan selvsagt ta opp mange takes og klippe sammen, men det krever at man vet hva man gjør, og er heller ingen garanti for at sluttproduktet blir bra.)

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sørg for at resten av huset vet hva du holder på med. Minimér sjansen for avbrytelser og uønska lyd generelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

#4 Hvis alt du tar opp høres ut som en Def Leppard demo er det på tide å pakke bort elgitarer ... f.... 🙂

• Hehe 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av juzzizhow
      Stuebrukt liten (bitteliten) og stor kondis byttes mot en eller an morsom/sær gitarpedal f.eks ?

Nypris på disse to samlet er vel 1200 +/- et sted ... 

Esken/etuiet til B-5:en har fått seg en smell. Utover det er det strøkent og fint !

Kan ses/demonstreres/testes i Asker !

• Av Mr.Scary
      Tenker å få til en fin struktur med all kablingen til/fra gitar racket mitt osv...
      Merking av kablene blir da evnt sånn at hver kabel forblir dedikert til formålet sitt.
      Hva bruker dere til merking som sitter godt. Tenker å få med tall/tekst . Tips til hvor man kan få tak i godt merkeutstyr/ting.

• Av Naigewron
      Jeg har et lite hjemmestudio som jeg gjerne skulle lært meg å bruke litt bedre. Jeg har lært meg å spille inn grunnleggende spor og gjøre litt redigering gjennom å rote litt rundt i Cubase, men jeg vet egentlig ikke hva jeg gjør eller om det finnes bedre måter. Når det så er på tide å begynne videre arbeid (grunnleggende effekter, equalizere, kompressor, litt miksing, etc) så har jeg ikke den fjerneste anelse lengre.
      Så jeg lurte på om noen har tips til en oppegående bok (eller annen ressurs) som går gjennom essensielle ting man bør vite i et hjemmestudio, men uten å grave seg så langt ned at jeg bare mister interessen. Altså en "Home studio for dummies" type bok.
      Jeg ser det finnes en "Home recording for musicians for dummies" der ute, men ser mange som kommenterer at den er veldig utdatert (selv i nyeste edition).
      Bonus hvis noen har tips som er giret mot Cubase, siden det er min valgte plattform. Det er jo alltid enkelte ting som er veldig forskjellige mellom forskjellige DAW, og jeg blir lett forvirret
    • Av Affen
      Noen som har erfaring med Guitar Rig eller andre lignende programmer? Tenker på til innspilling i hjemmestudioet, greit å ha noe en kan bruke på kveldstid uten å vekke naboen. Hvordan funker det med pedaler ?
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.