Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Diskusjon rundt japanske kopigitarer


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

Er nok riktig det du sier. Har også fått ordnet Grecobirden min nå, slik at den er en god player, og pickupene er mye nærmere eldre Firebirds enn nye Gibsons er, da det er alnico-pickups i min i forhold til nyere Gibsons som bruker ganske håpløse keramiske high-output pu's. Det har jo med smak og behag å gjøre, naturligvis, men jeg har kostet på Grecobirden ganske mye siden jeg kjøpte den, men det er den verdt, mener jeg, da den faktisk har en god porsjon "mojo" hva nå enn det betyr for andre enn meg selv.

Og jo, det betyr faktisk noe hva som står på headstock. Spesielt hvis man tenker å selge videre. Selv om jeg har kostet på Grecoen en del, vil jeg nok ikke få tilbake det jeg har lagt ut på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en  Greco EG500 Super Real. (med fret end binding )

selv om det var laveste model av super real, ble noen laget med , fret end binding.

og en 'Les Paul' Tokai Reborn Old ,  '50' stamped on neck

begge, er billigste japan modell. Men begge de to er de jeg bruker mest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ObG Firebird, vet ikke om den gjelder siden det er en "offisiell" kopi... Helt knall gitar, topp utførelse og materialer, det eneste jeg har bytta ut er stemmeskruer og pickups, de originale Gibson USA-delene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange morsomme argumenter her. Men jeg må rett og slett være helt ærlig jeg. Det ligger verdi i merkevaren for min del. Virker som at det er få som tør å innrømme det, men jeg er iallefall ærlig. Det var Leo Fender som laga stratocasteren, og det var Gibson som lagde Les Paul-gitaren. Alt annet som tydelig prøver å etterligne form og funksjon er en kopi, og det virker det som at vi er helt enige om. Det blir litt som å kjøpe coop cola når man har lyst på coca cola. Det er cola, det er leskende, men det er ikke det samme. Jeg tviler ikke på at det finnes noen som foretrekker Greco, Edwards, Tokai osv. Jeg er klar over at jeg i noen tilfeller ikke vil kunne kjenne eller høre forskjell i en blindtest, men for min del vil det aldri bli det samme, jeg VET det ikke er en Gibson.

Gitar er en hobby, jeg har råd og lyst til å kjøpe Gibson, hvorfor i alle dager mener dere da at jeg skal kjøpe greco eller edwards?

Utelukker ikke at jeg kanskje kjøper meg en japangitar en gang, og det kan godt hende jeg blir å trives med den. Mange som sier "jeg driter i merket så lenge gitaren er god!", vel la meg være den første til å innrømme at jeg bryr meg om begge deler, både merket og at gitaren er god.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Hallstein skrev:

Mange morsomme argumenter her. Men jeg må rett og slett være helt ærlig jeg. Det ligger verdi i merkevaren for min del. Virker som at det er få som tør å innrømme det, men jeg er iallefall ærlig. Det var Leo Fender som laga stratocasteren, og det var Gibson som lagde Les Paul-gitaren. Alt annet som tydelig prøver å etterligne form og funksjon er en kopi, og det virker det som at vi er helt enige om. Det blir litt som å kjøpe coop cola når man har lyst på coca cola. Det er cola, det er leskende, men det er ikke det samme. Jeg tviler ikke på at det finnes noen som foretrekker Greco, Edwards, Tokai osv. Jeg er klar over at jeg i noen tilfeller ikke vil kunne kjenne eller høre forskjell i en blindtest, men for min del vil det aldri bli det samme, jeg VET det ikke er en Gibson.

Gitar er en hobby, jeg har råd og lyst til å kjøpe Gibson, hvorfor i alle dager mener dere da at jeg skal kjøpe greco eller edwards?

Utelukker ikke at jeg kanskje kjøper meg en japangitar en gang, og det kan godt hende jeg blir å trives med den. Mange som sier "jeg driter i merket så lenge gitaren er god!", vel la meg være den første til å innrømme at jeg bryr meg om begge deler, både merket og at gitaren er god.

Cola er cola, resten er brus! Sånn er det kanskje med Gibson også. Men så fikk jeg tak i en helt nydelig, iskald pils.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor det er så vanskelig å få solgt den for 6500kr hvis den er like bra som en til 30.000.

Gitaren ble solgt med lottovarianten forrige gang den ble solgt på Ljudbojen, og den virker ikke lettsolgt nå heller.

Enda det er en Greco Super Real fra 1980 som sikkert gruser alt som har kommet ut fra Gibson fabrikken.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19. mai 2016 at 16.30, GunnarpåMo skrev:

Fatter ikke hvorfor det er så vanskelig å få solgt den for 6500kr hvis den er like bra som en til 30.000.

Gitaren ble solgt med lottovarianten forrige gang den ble solgt på Ljudbojen, og den virker ikke lettsolgt nå heller.

Enda det er en Greco Super Real fra 1980 som sikkert gruser alt som har kommet ut fra Gibson fabrikken.

Logikken din i alt dette, om den finnes, er altså at en kopi av en merkevare ikke kan være bedre enn originalen?

Gitarhuset i Trondheim har et vintage Marshallstack for salg akkurat nå.....trodde jeg. Toppen er riktig nok vintage, men kabinettet viste seg å være et håndbygd reprokab fra en produsent i USA, og er bestående kun av kvalitetskomponenter. Kabinettet gruser selvfølgelig samlebåndsmarshall, og ser til og med vintage ut. Men vent litt.... Det går jo ikke? Marshall er jo best no matter what!?! Da må det jo være et dårlig kabinett da...

Selv har jeg en Li'l Dawg "Top Dawg" Fender Bassman klon, handwired med kvalitetskomponenter fra bl.a. Mercury, Atom etc. Kabinettet er fra Mather Cabs, og elementene er Weber Alnicos. Jeg har hatt 3 stk. Fender Bassman '59 LTD, og ingen av de rekker Li'l Dawg ampen til knærne når det gjelder teknisk kvalitet, byggekvalitet og til dels lyd. Men igjen, det er jo en umulighet? Fender er jo originalen, og originalen er jo best!?!

For the record, jeg sa at Greco'n grusa alt JEG hadde hatt fra Gibson, inkludert en R7 og en R0 Guitar Center Edition. Jeg sa ikke at den grusa ALT som har kommet fra Gibson. Den gruser ikke R8'n jeg nettopp kjøpte, men den er heller ikke en dårligere gitar. Den store prisforskjellen ligger stort sett kun i navnet på headstocken.

Det ligger en Greco Custom på Finn for 15K nå. For tilsvarende kvalitet fra Gibson må du legge på 10K. Det koster å få Gibsons logo på headstock!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på bærtur.

Dette kan jeg noe om, og jeg har A/B testa det meste når det gjelder Marshall.

Det er ingen nye kabinetter som låter bedre enn et godt fungerende Marshall cab pre '71.

Kloner kan også gå og legge seg i forhold til gode vedlikeholdte Plexier.

Har du sammenlignet din Li'l Dawg "Top Dawg" med en original Bassman?

Du burde kanskje lese litt om hvorfor Mike Zaite ikke kopierer de gamle klassiske ampene. 

Den lille trua jeg hadde på at du kanskje hadde en god Greco har nå forduftet helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GunnarpåMo skrev:

Du er på bærtur.

Dette kan jeg noe om, og jeg har A/B testa det meste når det gjelder Marshall.

Det er ingen nye kabinetter som låter bedre enn et godt fungerende Marshall cab pre '71.

Kloner kan også gå og legge seg i forhold til gode vedlikeholdte Plexier.

Har du sammenlignet din Li'l Dawg "Top Dawg" med en original Bassman?

Du burde kanskje lese litt om hvorfor Mike Zaite ikke kopierer de gamle klassiske ampene. 

Den lille trua jeg hadde på at du kanskje hadde en god Greco har nå forduftet helt.

Og da var den diskusjonen over for min del. Når jeg kjenner kvalmen langt oppe i halsen, som jeg ofte gjør i møte med cocky forståsegpåere, da skygger jeg banen. Som flere før meg i møte med norges klokeste forumitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.