Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Diskusjon rundt japanske kopigitarer


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

CastorFiber  har splittet ut disse postene, siden diskusjonsbehovet fortsatt må være der. Det er diskutert før. Dette er tatt vekk fra Beste og verste Finn-annonser.

 

Gibson gikk ikke til sak mot japanske produsenter. Det kom aldri så langt.

Grunnen til at Gibson truet med søksmål hadde heller ingenting med kvaliteten på de japanske gitarene å gjøre.

 

Endret av CastorFiber
Skilt ut fra annen tråd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, GunnarpåMo skrev:

Gibson gikk ikke til sak mot japanske produsenter. Det kom aldri så langt.

Grunnen til at Gibson truet med søksmål hadde heller ingenting med kvaliteten på de japanske gitarene å gjøre.

 

Mulig det ikke ble sak, men de ble truet med sak.

Og jo, kvaliteten på japangitarene hadde absolutt noe med det å gjøre. Formen på headstock ble brukt som påskudd, men sannheten er at japankopiene var langt nærmere Gibsons fra 50 og 60-tallet i specs enn rælet Gibson kom opp med på 70-tallet. Japankopiene stjal marked grunnet kvalitet og pris, og det måtte Gibson gjøre noe med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson mente at de tapte penger fordi kopier fra Østen ble solgt mye billigere enn deres gitarer og tok markedsandeler fra dem.

Derfor startet de egen kopiproduksjon i Østen gjennom Epiphone som de eier. Satsingen for å ta tilbake tapt marked var altså på pris, ikke på kvalitet.

Hadde det handlet om kvaliteten, burde jo Gibson skjerpet seg når de japanske kopiene kom.

Det gjorde de dessverre ikke, men fortsatte å lage Les Paul gitarer med pannekakekropper og lønnehalser.

En del av dem veide så mye som 5 kilo. Helt ubrukelig vekt på en Les PaulB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, GunnarpåMo skrev:

Gibson gikk ikke til sak mot japanske produsenter. Det kom aldri så langt.

Grunnen til at Gibson truet med søksmål hadde heller ingenting med kvaliteten på de japanske gitarene å gjøre.

 

Gibson leverte et søksmål mot Elger/Ibanez USA sommeren 1977. Det er faktisk mer enn å true. Saka ble løst utenfor retten (ikke uvanlig og ofte på oppfordring fra retten).

Ellers har Gibson tapt i retten mot minst et japansk selskap, og mot minst et amerikansk selskap. Derfor ser du japanske gitarer med open book og amerikanske gitarer med single cut.

Den siste saka som er under opprulling er ES designet. Her rasler Gibson med sablene nå. Vi venter i spenning :-/

Rundt 1977 valgte flere anerkjente artister Ibanez. Og mange spiller på de enda, f.eks verdens beste sanger og gitarist George Benson :-) Hvis en tror at Ibanez ikke lagde gode gitarer av bra kvalitet den gangen så vil jeg forsvare det med å si at alle har rett til sin tro (eller alle har rett til å være klin galen). Men jeg kan anbefale å slutte å ta utgangspunkt i den aller aller billigste super-entry bolt on nybegynner-modellen til Ibanez på finn.no i disse vurderingene når en skal uttale seg om ibanezer og andre japanske merker på 70-tallet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, blaamann skrev:

Gibson leverte et søksmål mot Elger/Ibanez USA sommeren 1977. Det er faktisk mer enn å true. Saka ble løst utenfor retten (ikke uvanlig og ofte på oppfordring fra retten).

Ellers har Gibson tapt i retten mot minst et japansk selskap, og mot minst et amerikansk selskap. Derfor ser du japanske gitarer med open book og amerikanske gitarer med single cut.

Den siste saka som er under opprulling er ES designet. Her rasler Gibson med sablene nå. Vi venter i spenning :-/

Rundt 1977 valgte flere anerkjente artister Ibanez. Og mange spiller på de enda, f.eks verdens beste sanger og gitarist George Benson :-) Hvis en tror at Ibanez ikke lagde gode gitarer av bra kvalitet den gangen så vil jeg forsvare det med å si at alle har rett til sin tro (eller alle har rett til å være klin galen). Men jeg kan anbefale å slutte å ta utgangspunkt i den aller aller billigste super-entry bolt on nybegynner-modellen til Ibanez på finn.no i disse vurderingene når en skal uttale seg om ibanezer og andre japanske merker på 70-tallet.

 

Godt å se at noen har kontroll på fakta før de slenger rundt seg med påstander som de fremstiller som fakta, ofte med en "ovenfra og ned" holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson ønsket å få stoppet Ibanez kopiering av headstock.

Noe Ibanez allerede hadde forandret året før.

Så all saksøking mot japanske gitarer på 70-tallet koker ned til dette.

At kvaliteten på Ibanez og andre Japan gitarer steg på slutten av 70-tallet kan vi godt være enige i.

Men at pre-lawsuit skal være noen form for kvalitet er jeg svært tvilende til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GunnarpåMo skrev:

Gibson ønsket å få stoppet Ibanez kopiering av headstock.

Noe Ibanez allerede hadde forandret året før.

Så all saksøking mot japanske gitarer på 70-tallet koker ned til dette.

At kvaliteten på Ibanez og andre Japan gitarer steg på slutten av 70-tallet kan vi godt være enige i.

Men at pre-lawsuit skal være noen form for kvalitet er jeg svært tvilende til.

 

Fordi du har prøvd/ eid så mange det da sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke blande meg så mye inn i denne krangelen, men jeg vil iallfall påstå at en Ibanez Les Paul-kopi ca. 1975 jeg eide på begynnelsen av 90-tallet ikke akkurat spilte skjorta av the real thing. Solgte den og kjøpte en Washburn Black Eagle (som jeg ennå har og bruker), og det var en helt annen historie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.jpegSelvfølgelig en skikkelig drittgitar siden den er produsert i 1976, og ikke 3-4 år senere når alt ble så mye bedre. Det absolutt verste er at den veier for mye for de eldre, geriatriske gitarister, og verre enn verst: Det står ikke Gibson på headstock!!! Fy og føy altså:-/

Endret av Byljer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPM er vel omtrent like gammel som meg, og jeg kan egentlig bare slutte meg til det han sier, bortsett fra at jeg ikke kan huske at vi mente at gitarene var "like gode som originalen". Jeg kjøpte en Jazzbass, og hvis jeg husker rett, ble jeg anbefalt det av to grunner. Mye lavere pris, og Fenderbassene var ikke noe særlig på den tiden.

Derimot visste "alle" at Ibanez var bedre enn Cimar. :)

Etter det jeg vet er detaljene rundt søksmålet som GPM har presentert korrekte. Dette temaet er vel diskutert minst en gang før på forumet, også.

For den som vil slå i hjel litt tid, anbefales denne lenken. Jeg har faktisk sjekket ganske grundig rundt det som skrives her, og fant ikke noen feil eller uriktige påstander. Det betyr ikke at det ikke finnes, men dette er rimelig korrekt. Tror jeg.

http://www.guitarattack.com/destroyer/lawsuit.htm

Endret av CastorFiber
La til lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp avsluttet 5,5 timers øving med 5 kg over skuldrene uten at vekta tynget meg. Passe vekt på en Gibson etter MIN smak.

Dere har deres erfaring med japangitarer, jeg har min. Jeg har importert og eid haugvis med japanprodusert (Fender Telecastere, Stratocastere, Edwards Les Pauls...), jeg har hatt flust av USA Gibson (R7, R0, Standards, Juniors osv), jeg har hatt masse Fenders fra USA og Mexico.... Aldri har jeg bondet så fort og bra med en gitar som med Greco'n. At de ikke produserte noe highend før helt på slutten av 70-tallet er bare tullprat. Tidligere eier av gitaren er forumitt som ikke er aktiv her lenger nettopp pga diskusjoner som denne hvor "gitarpolitiet" slår til med all sin "kunnskap" og klubber ned alt som går mot Mammon. Det blir rett og slett for dumt da INGEN her hverken har spilt på Greco'n eller noen andre av de Gibsons jeg har hatt/ har. 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig feit Custom @Byljer

 

Jeg hadde en Burny RLG 60 og en Gibson Les Paul Traditional på samme tidspunkt for noen år tilbake. Selv om den ene gitaren koster mye mer enn den andre så var det ikke store forskjellen i kvalitet og lyd. Jeg endte opp med å selge de begge å jeg angrer som en hund at jeg solgte Burny'n for den var helt fantastisk. 

Selvfølgelig finnes det dårlige og gode Japanske gitarer der ute, men slikt er det med alt :) 

 

 

20131216_171716.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo du som går ut og forteller at denne gitaren "fullstendig gruser" Custon Shop gitarer fra Gibson.

Hadde du forventet at alle skulle akseptere det som et objektivt faktum?

Og er det slik at vi som ikke aksepterer det som et faktum da er gitarpoliti som skremmer andre bort fra forumet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.