Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Diskusjon rundt japanske kopigitarer


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, The Euphor skrev:

Mye kan leses mellom linjene, bare man legger til litt godvilje så kan det meste forstås i feil retning.

Ibanez er det beste fra Japan, og er også det beste som finnes av vintage. 

Bare å stenge tråden, fasit er gitt.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"logikk".. 

uansett. Jeg velger en ibanez stratkopi foran fender strat. Hvorfor spør du kanskje? Fordi ibanezen jeg har er bedre enn alle strater jeg har eid og prøvd. "da burde du kanskje prøve flere strater". Kanskje det. 

edit: og jeg kan legge til at mitt inntrykk av japansk kvalitet er jevnt over bedre enn amerikansk. Japanere er flinke og nøyaktige folk. 

Endret av ØysteinV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god gitar er en god gitar, uavhengig av hva som står på den.

Synes dog det er litt interessant at det alltid er de som har lawsuit-gitarene selv som mener at de topper de originale.
Det finnes nok veldig gode eksemplarer, men det er jaggu mye middelmådige japangreier der ute også. 
Om det låter og føles bra -  good for you. Samma om det er Gibson eller Greco.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "noen" her "glemmer" er at jeg sa at Greco'n min gruser alt jeg, som i JEG, har hatt fra Gibson. Det inkluderer nevnte R7 og R0, og som jeg også sa- mulig at jeg har vært uheldig med CS gitarene jeg har hatt. Jeg sa ikke at Greco'n gruser alt som noensinne har kommet fra Gibson, vintage gitarer inkludert.

Jeg kjøpte nettopp en R8 fra en forumitt, og den er et utsøkt eksemplar av hva Gibson kan få til per i dag hvis de legger sjela si i det. Når jeg alikevel velger å sammenligne min Greco, ikke all verdens men min, med R8'n slår det meg at kvalitetsforskjellen på gitarene er svært liten. R8'n har, som jeg også har sagt tidligere, et inlay som stikker ut. Det har ikke Greco'n. Det er da jeg spør meg....hva er det jeg betaler for når jeg kjøper Gibson? Navnet eller kvaliteten? Jeg tør hevde at en betaler ganske så mye for å få Gibsons logo på headstocken.

Jeg sammenlignet heller ikke min Li'l Dawg "Top Dawg" amp med vintage Fender Bassman, men med de 3 Fender Bassman '59 LTD jeg har hatt. Da snakker vi reissues fra Fender som skal være tilnærmet lik 1959 utgaven. Min Li'l Dawg blir sikkert grust av vintage Bassmans, men jeg har heller ikke hevdet noe annet.

Når det gjelder Marshallkabinettet så tar jeg selvkritikk. Jeg mente å sammenligne det med dagens reissuer, ikke med et 40-50 år gammelt kabinett. Jeg sa vel noe sånt som "samlebåndsmarshall", men det er kanskje lett å misforstå om en legger sjela si i det?

Endret av Byljer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare minne om at jeg ikke har påstått at Gibson gruser hverken Greco eller noen andre gitarmerker.

Har heller ikke hevdet at noe gruser din Li'l Dawg eller noe annet du har.

Det er du som har kjøpt deg utstyr som tydeligvis gruser andre gitarer og forsterkere.

 

Har hatt gitarer fra USA, England, Tyskland, Japan, Korea, Mexico og Kina, 

og syns i grunnen at variasjon er morsomt, og har heller ikke hatt noen gitarer som gruser andre.

Har noen gitarer jeg liker mer enn andre, og som jeg også mener er av høy kvalitet.

Men har også hatt gitarer av høy kvalitet jeg ikke har likt. Det legger jeg mer på min smak enn på gitaren.

Noen rimelige gitarer jeg liker godt har jeg også, men har ikke behov for at de må gruse dyrere gitarer jeg ikke liker.

 

Jeg påpekte tidligere i tråden at jeg syns at dobling av pris på gitarer kun ga litt uttelling på kvalitet når man har kommet opp i en viss prisklasse,

og at en gitar som gruser kvaliteten til Gibson Custom Shop derfor prismessig burde tilhøre en prisklasse mange ganger prisen til en Gibson CS.

Men det er jo mulig at det du mener med grusing er det samme som de små forskjellene jeg får med meg, og som jeg setter pris på.

For meg handler det om smak og ikke om grusing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vil jo alltid være slik at pris ikke er proposjonalt med kvalitet. Jo høyere man går opp i pris, jo mindre får du igjen i "kvalitet". Jeg velger f.eks. å kjøre Ford pr. i dag. Begge bilene i husstanden faktisk. Nå ligger mine Forder i øvre enden av skalaen når det gjelder modeller, men dog... Jeg har valgt det, ikke fordi leg mener Ford lager verdens beste biler, men fordi de gir meg mer for pengene enn tilsvarende premium-merker/modeller, og det funker til mitt bruk. 

Når det gjelder gitarer, kjører jeg litt samme linje. Jeg har innsett at jeg må ha både Tele og Strat. Vel jeg har begge. Til og med to Tele'er. Den jeg bruker mest, er en dyrere Mex som likevel er betydelig billigere enn min am. Std. Samme gjelder Strat. En dyrere Mex. Begge supre gitarer ifht. Pris. Spesielt med litt lett modding. Når det gjelder Gibsons, derimot, har jeg prioritert litt høyere. Det er et valg jeg har tatt på bakgrunn av erfaringer og litt ønske om litt mer "premium" følelse. Grecoen blir Forden i denne sammenheng, men det funker godt nok til at jeg ikke prioriterer en dyrere original i denne omgang. Øyenstenene er likevel CS Les Paulene med Memphis ES'en som god nr. 3. Fenderene er gode arbeidsredskaper som jeg har et betydelig kjøligere forhold til. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.