Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Diskusjon rundt japanske kopigitarer


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

For å være ærlig. Jeg synes dette begynner å bli litt småuggent.

Det er greit at man er uenige, og at meninger er forskjellige, men her virker det for meg som om det legges opp til drama rundt noe så uviktig som meningsforskjeller om gitarer.

Vil noen holde på med det, er det i og for seg greit for meg, uten at jeg skjønner poenget helt.
Legg merke til at dette ikke er en moderatorpost. Den hatten tar jeg, eller en av de andre som modererer på seg når det blir behov for det. Jeg synes bare de siste postene her til sammen begynner å bli litt småtøysete, ingen nevnt og ingen glemt, det er summen som spiller rolle her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at gitarpolitet har noe med det, men det er min Greco. Jeg har 3 Les Pauls, og vurderer å bytte den ene til SG. Jeg la først ut en noe oppgradert 2001 Standard, men etter mange byttetilbud i alt annet enn SG valgte jeg å trekke annonsen. Etter omtrent like mange "tulleforslag" i forbindelse med Greco'n vurderer jeg å trekke den annonsen også.

Jeg må si at jeg lurte på hvor kort, ikke lang, tid det ville ta før dere fant det nødvendig å henge ut annonsen her på forumet. Et forum som kan skilte med en egen uthengingstråd for annonser/ annonsører, startet av forståsegpåer'n over alle forståsegpåere, er ikke et forum jeg trakter etter å være med i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at første post er noe misvisende. Jeg var ikke klar over at det fortsatt var slik, og det skal jeg rette opp med en gang.
Det er jeg som splittet ut dette fra en annen tråd, og siden det var første gang jeg gjorde det, ser det ut som om det er GPM som startet tråden. Det er det ikke, det er meg.

Som påpekt flere ganger, så var min hensikt å avkrefte at "Lawsuit" ikke er et kvalitetsstempel, slik noen ønsker å hevde. Det er det vel flere som har bidratt til, men tråden har etter hvert handlet om annet enn det. Videre er påstanden om denne "rettssaken" og grunnen til den historisk ukorrekt.
Dessuten blir det feil å kategorisere alle japanske gitarer fra søttitallet og en tid framover som om de har samme kvalitet. Det har de ikke, og det har vel blitt understreket mer enn en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, CastorFiber skrev:

Jeg må innrømme at første post er noe misvisende. Jeg var ikke klar over at det fortsatt var slik, og det skal jeg rette opp med en gang.
Det er jeg som splittet ut dette fra en annen tråd, og siden det var første gang jeg gjorde det, ser det ut som om det er GPM som startet tråden. Det er det ikke, det er meg.

Som påpekt flere ganger, så var min hensikt å avkrefte at "Lawsuit" ikke er et kvalitetsstempel, slik noen ønsker å hevde. Det er det vel flere som har bidratt til, men tråden har etter hvert handlet om annet enn det. Videre er påstanden om denne "rettssaken" og grunnen til den historisk ukorrekt.
Dessuten blir det feil å kategorisere alle japanske gitarer fra søttitallet og en tid framover som om de har samme kvalitet. Det har de ikke, og det har vel blitt understreket mer enn en gang.

Jeg snakker ikke om denne tråden, men tråden under Generelt med tittelen "Beste og verste Finn annonser", startet av GPM i 2014. Tråden har utviklet seg til en rein uthengingstråd, og er ikke forumet verdig. Greit at opplagte svindelforsøk blir advart om, men når "målet mellom linjene" blir å henge ut folk synes ivertfall jeg at ting har gått for langt. Det finnes faktisk forumitter som annonserer på Finn som løper risken av å bli hengt ut her. Jeg er en av de som faktisk sjekker om noen av mine annonser havner inn i tråden til GPM etter at jeg har lagt ut på Finn, og det gjør jeg faktisk for å sjekke om min annonse blir "godkjent" av "onkel gitarpoliti". Annonsering her på forumet har jeg sluttet helt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i synspunktet ditt. Vi får veldig få rapporter på den tråden. Det var en diskusjon på forumet, og i moderatorkorpset helt til å begynne med. Etter det jeg har sett, er slike tråder ikke uvanlige på andre gitarfora. Vi har mer enn en gang understreket at poster skal gå på tema, og ikke på person. Jeg mener vi har moderert den tråden ganske kraftig en rekke ganger, men det er kanskje ikke så lett å oppdage for andre medlemmer. Det å snakke om annonser som inneholder faktafeil, påstander som er uriktige, eller prisforlangender som ikke er innenfor normale rammer er noe av temaet. Gode annonser med greie priser er også jevnlig kommentert.

Hvis vi skulle moderere alt innhold som et medlem ikke liker, eller som vi kan anta at et medlem ikke liker ville det bli lite innhold på forumet. Dette er ikke lett.

Dette er min mening som moderator, og ikke som privatperson.

Videre er det slik at diskusjoner rundt moderering i tråder fører til at ting sporer av. Her ser jeg at jeg har bidratt. Til tross for det, setter vi her strek, og tar videre diskusjon på PM. Skal det diskuteres om "beste og verste"- tråden har livets rett, kan vi ta det i en egen tråd. Innspill om hvordan forumet skal drives er alltid velkomne.

Moderatorpost.

Endret av CastorFiber
La til litt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å ta på meg all skyld.

Men reaksjonene på Byljers friske påstander kunne like godt ha kommet på "Vis din Les Paul" eller i andre sammenhenger.

At han fortsatt går på meg som person, i stedet for å forholde seg til diskusjoner rundt påstander han selv velger å bringe på banen,

sier vel mer om Byljer enn  noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, GunnarpåMo skrev:

Jeg har ikke noe problem med å ta på meg all skyld.

Men reaksjonene på Byljers friske påstander kunne like godt ha kommet på "Vis din Les Paul" eller i andre sammenhenger.

At han fortsatt går på meg som person, i stedet for å forholde seg til diskusjoner rundt påstander han selv velger å bringe på banen,

sier vel mer om Byljer enn  noen andre.

At jeg i denne sammenheng "velger å gå på deg" som du sier kommer vel helst av måten du "diskuterer" på, og det var også naturlig å trekke fram deg i forbindelse med tråden som omhandler beste og verste Finn annonser siden du var trådstarter.

"I stedet for å forholde seg til diskusjoner rundt påstander han selv velger å bringe på banen". Jeg har ikke linket min Finnannonse til denne diskusjonen/ tråden. Hva har den her å gjøre??? Om gitaren er for salg eller ikke spiller ingen rolle. Jeg står ved hva jeg har sagt om den, både her og i annonsen. Ftr, gitaren forsøkes ikke solgt pga kvalitet eller navn på headstock, men fordi jeg har 3 LPs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er gitaren solgt til en pris som finansierer en Gibson SG 2013 (Standard som ser ut som '61 ri). Eneste grunn til at akkurat Greco'n ble solgt var følgende:

-1958 ri Les Paul: Hvorfor selge en dritgod gitar for å finansiere en billigere SG? Da er det mer fornuftig å selge en gitar som ikke er like anerkjent for å finansiere.

-Min 2001 Les Paul har jeg kjøpt tilbake 3 eller 4 ganger. Den selger jeg ikke igjen!

Da ble det Greco'n som måtte gå.....selv om den gruser det meste jeg har hatt fra Gibson;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en meget interessant tråd! Ikke for å kaste bensin på bålet i det hele tatt, men jeg må innrømme at jeg stusser på en ting. @Byljer Du skriver at R8 er på ingen måter bedre enn Grecoen, og du gir inntrykk av at de ligger veldig jevnt i kvalitet og alt men at R8 koster mye mer. Så hvorfor selge Grecoen, når du kunne sittet igjen med en like god Les Paul, en SG og en betydelig mengde cash? Det må vel være noe med R8'en (eller Grecoen) som gjorde at du tok det valget du gjorde? :) 

Forøvrig syns jeg japanske kopier er et godt alternativ hvis du; av en eller annen grunn ikke ønsker eller har mulighet til å cashe ut for en Gibson, eller; at du vil ha en skikkelig god øks du kan gigge med uten å være altfor redd for at noe skulle skje med den. Det er i alle fall det jeg ser på de som, et godt alternativ. Jeg for min del foretrekker P90 så jeg kunne godt tenkt meg en killer Greco eller Burny Les Paul med bøkkere, da jeg ikke bruker det så veldig mye uansett. Betaler du for Gibson-logoen? Ingen tvil om det, men det gjør han du selger den til og :)Ellers er jeg enig i alt det Hallstein skrev et par sider tilbake, det vil aldri bli helt det samme med en kopi. 

Når det er sagt, selv hos Gibson CS finnes det større variasjon enn det egentlig burde være i den pris- og kvalitetsklassen... Plukka opp en CS Les Paul i den lokale 4Sound-sjappa til 60 laken, den hadde lakk sølt utover bindinga og den klirra som bare det. Sistnevnte kunne butikken relativt enkelt ha fiksa, men en splitter ny gitar til 60 laken skal i mitt hode være mer eller mindre plettfri. På en annen side: føles gitaren rett, den spiller og låter eksepsjonelt bra, du har pengene til det og du vil virkelig ha denne gitaren, bør egentlig ikke litt lakk på bindinga stå i veien :) Det er i alle fall sånn jeg føler det med de Gibson-gitarene jeg har nå, totalpakken er helt eksepsjonelt bra, de er rett og slett helt knall på alle måter, og jeg er ikke langt i fra å ha hatt 40 gitarer i mitt eie. Når alt kommer til alt er det egentlig bare det som betyr noe, men jeg er nok redd for at jeg hadde latt en såpass liten detalj som logoen på headstocken stå i veien for "evig kjærlighet til døden skiller oss ad" :D

Endret av Alfi27
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sølt lakk utover bindinga. Det etterligner smitte fra halsen til binding som man vil oppleve med nitrolakk som ikke har herdet nok mellom lagene. Det vil etter hvert gå bort ved bruk og eksponering for (sol)lys. Altså historisk korrekt, og gjort med overlegg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke bort fra at det du sier stemmer, men hvorfor er ikke da denne "smitten" tilstede på alle Historics? Noen har det og noen ikke. Den jeg nevnte til 60 laken var en eller annen CC, kjenner ikke like godt til de gitarene som jeg gjør til Historics, men det er kanskje "lakksmitte" på alle CC? :)

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.