Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Diskusjon rundt japanske kopigitarer


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, GunnarpåMo skrev:

1. Det er jo du som går ut og forteller at denne gitaren "fullstendig gruser" Custon Shop gitarer fra Gibson.

2. Hadde du forventet at alle skulle akseptere det som et objektivt faktum?

3. Og er det slik at vi som ikke aksepterer det som et faktum da er gitarpoliti som skremmer andre bort fra forumet?

 

1. Ja, mine gitarer! MINE!!! Trenger jeg virkelig å forklare deg enda flere ganger at jeg KUN har snakket om MINE gitarer, være seg Standard eller CS?? Det er du legger det fram på en så tvetydig måte at det kan misforstås dithen at jeg snakker om ALT av gitarer som har blitt produsert hos CS. Nok en gang- MINE gitarer!

2. Nå kjenner ikke du eller noen andre her til de gitarene jeg har eid, du eller noen andre her har ikke spilt på noen av dem, så til du/ dere har gjort det får du/ dere ta mitt ord for det.

3. Nei! Sa jeg det? Jeg sa vel at pga diskusjoner som denne, altså som i "lik denne" hvor temaet kan være et annet men holdningene de samme, er det faktisk noen som ikke gidder å henge ut her.

Gjør du ditt beste for å misforstå, eller er du bare sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg prøver virkelig å forstå hva du mener, og hvorfor du bringer inn de momentene du gjør i diskusjonen.

F.eks. lurer jeg på om du mener at jeg uttaler meg med en ovenfra og ned holdning, samtidig som jeg uttaler meg om ting der jeg ikke har fakta på plass?

Smaken din er det ingen vits å diskutere, og siden jeg ikke har testet akkurat de gitarene du har hatt, så uttaler jeg meg selvfølgelig generelt,

og ut i fra min egen erfaring. Selv om Grecoen din er en flott gitar, er det ikke sikkert at jeg hadde delt din konklusjon om at  den "gruser fullstendig"

CS Gibson gitarene dine hvis det hadde vært jeg som testet dem.

Kanskje du som syns at 5 kg er passe på en LP har en annen smak enn meg når det gjelder LP?

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som er klar over at Amerikansk lov er tydelig på copyright? Beskytter du ikke din vare, intellektuelt verk og merket, mister du beskyttelsen. Enten blir det søksmål -> avtale med lisens produksjon. Eller søksmål -> cease and desist. Truer noen Gibson på noe som helst vis, må advokater inn og markere at Gibson beskytter sin eiendom (, tror egentlig ikke søksmål er nødvendig, bare en legal markering). På grunn av lov. Om ikke kan alle i verste fall bare bygge i vei helt legale Gibson Les Paul med merke på headstock, helt åpenlyst.

imho. Skjønner ikke hvorfor det diskuteres, når Gibson antagelig måtte. Uansett, ha truet med å gå til sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda, en bunch med "dårligere enn Gibson" gitarer:blink: Norsk eier på disse, og den lengst fram er vel en EG1800.  Tror den glatt kan gå "toe to toe" med hvilken som helst Gibson.

image.jpeg

Endret av Byljer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke enklere av at det diskuteres minst to ting samtidig i denne tråden. "Saksøking" eller ikke er nå en ting, men det å putte en bolt- on LP- kopi fra tidlig søttitall i samme bås som denne Grecoen faller jo strengt tatt på sin egen urimelighet etter min mening. Japanske gitarer som ser ut som LP er ikke like gode eller like dårlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tanker fra Jæren: 

En må, som Castor sier, ikke glemme at det som kom til Norge på søttitallet kom fordi det var et billig alternativ til dyre amerikanere og at dette er milevis unna high end japanske kopier som frem til ganske nylig (takk internett) var forbeholdt det japanske og asiatiske markedet. Gibson var smekkdyrt for den gjengse japaner på den tiden og FujiGen Gakki og Terrada og hva de nå heter alle disse fabrikkene hadde både utstyr, treverk og kompetanse til å bygge skikkelige instrumenter, ikke bare billige kopier som gikk til vesten. Jeg ville nok aldri gitt noenogtyvetusen for en kopigitar når en får Gibson CS for den prisen, ihvertfall ikke hvis vekta var på over fem kilo. I mitt hode tyder det på ,mangel på selektering av treverk og derfor mer eller mindre en downgrade. Vekt er en viktig faktor, ihvertfall etter at jeg omtrent ødela ryggen med en femkommafemkilos syttitallscustom for en femten års tid siden. Når det er sagt har jeg en midt på treet (sånn prismessig) Burny Les Paul Custom som er grisebra... til prisen.. og som jeg heller ikke er redd for å dra med meg live. Jeg liker ikke å sette gitarer opp  mot hverandre, ihvertfall ikke "skikkelige" instrumenter så den er med andre ord ikke bedre- og ihvertfall ikke verre enn min  `81 Gibson LP Custom  (som er den nærmeste å sammenligne den med i denne heimen) men litt annerledes. Litt annen halsprofil, poly, ikke nitrolakk så den føles annerledes, litt lavere output i mikkene etc. En bolt on Ibanez-kopi med bøyd kryssfinertopp derimot..... 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2. mai 2016 at 10.27, GunnarpåMo skrev:

Det merkelige er jo at det eiere av Japanske kopier som stadig er ute og forteller hvordan kopiene deres gruser originalen fullstendig. Kan ikke huske å ha sett en Gibson eier gjøre det motsatte på Gitarnorge noen gang.

Jeg har nettopp vært på øving med en Gibson Les Paul CS 58. God gitar, men kan prisforskjellen opp mot Greco'n forsvares? På ingen måte! Jeg finner faktisk flere "flaws" på CSn enn på Greco'n, bla stikker et av inlaysa på halsen ut på CS gitaren. Det holder ikke på en gitar som koster like mye som en brukbar bruktbil og vel så det. Men det står nå ivertfall Gibson på headstocken, og det ser jo ut til å tilfredsstille enkelte. Akkurat den kommer jeg aldri til å skjønne...

Uansett, CS 58 må inn til gitardoktor for å få et oppsett som er tilfredsstillende, og elektronikken bør nok kanskje oppgraderes. Opplevde den som litt merkelig når jeg skrudde ned volum. Den kutta veldig mye veldig tidlig.

Og ja, Greco'n ble spilt mest på i kveld også. Så får jeg se hvilken gitar som blir fortrukket etter oppsett osv.

Endret av Byljer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg bare si at jeg på ingen måte er tvilsom til at det er mye gitar for pengene,

heller ikke tvilsom til at specs er bedre enn Gibson med pannekakekropp og lønnehals.

Jeg syns også det er fint at du har funnet en gitar du er så fornøyd med.

Det var noe helt annet jeg reagerte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har "tukla" litt med R8'n for å finne et oppsett som passer til mine pinglefingre, og har etter hvert fått satt den opp etter min smak. Det vil blandt annet si veldig lav action. Nå får jeg ikke strengene riktig så lavt som jeg ønsker siden pickupringen på bridgepup er "1958-høy" slik at strengene tar borti den ved for lav action. Har sett på nettet at andre har løst dette ved bl.a. å bruke sandpapir for å få en litt lavere høyde, men tror ikke jeg vil gjøre det med den originale ringen. Har et annet sett med aged '58 liggende som det kan bli aktuelt å prøve på. Det er bare 2-3 mm som skal til for å få senket strengene til perfekt høyde.

Ellers er inntrykket av R8'n forbedret betraktelig etter et noe "skremmende" første møte^_^ Tar nok litt ekstra tid å bli tilvendt '58 specs, men jeg øyner håp. Halsen på gitaren er feit og god, men ingen baseball bat. Pupsa låter bra etter litt høydejustering, og etter intonering nå i kveld kan jeg kun skylde på meg selv om det låter småsurt:D

image.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 2. mai 2016 at 10.27, GunnarpåMo skrev:

Det merkelige er jo at det eiere av Japanske kopier som stadig er ute og forteller hvordan kopiene deres gruser originalen fullstendig. Kan ikke huske å ha sett en Gibson eier gjøre det motsatte på Gitarnorge noen gang.

Det finnes kanskje ikke en Gibson som gruser en highend Greco da?

Nå er jo jeg forøvrig Gibsoneier i tillegg til Grecoeier...

Endret av Byljer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier også en Greco + et par-tre Gibsons. Nå vet jeg faktisk ikke hvor "highend" min Grecobird er, men faktum er at den har gode pickuper og grei elektronikk, men jeg har vært nødt til å bytte en håpløs stol, ei håpløs bru, og ei nøtt som knakk sammen. Halsen har også vridd seg slik at jeg må bruke strengedimensjon for å kompansere, da det ikke er mer å slakke på trussrod. Slike ting har jeg aldri opplevd med en Gibson, men i forhold til en nyere Gibson Firebird låter denne ikke dårligere, så jeg tenker det er verdt å koste på de kronene, da jeg kjøpte denne brukt.

Når det gjelder Gibson vs. japansk kopi, har jeg også eid en Edwards goldtop '56 kopi med P90's. Også en god gitar, men den hadde også issues. Solgte den for å finansiere min Gibson CS Special, og vi snakker her en eller to divisjoner opp, selv om gitarene ikke er direkte sammenlignbare. De tre Gibsons jeg eier, har det aldri vært noe tull med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twisted necks er ganske "normalt" på SG og Firebirds, etter det jeg har lært ivertfall. Jeg hadde en 1988 Gibson SG '62 ri, og den hadde vridd hals. Det har vel kanskje mer med halskonstruksjonen enn med hva som står på headstocken. 

Edwards har jeg hatt flere av (importerte selv fra Japan før Rebel Music startet import), og da kun av de høyeste/ dyreste modellene. Ingen av gitarene hadde noen feil, men de føltes feil i forhold til originalen fra Gibson. Utformingen på toppen var feil, og litt ubehagelig å hvile armen mot under spilling. Cutaway var også "feil" i forhold til originalen. I tillegg hørtes Edwards mer ut som en Tele enn en Lester når en spilte på de akustisk. Bortsett fra de punktene syntes jeg Edwards  var et bra forsøk, men i forhold til highend Greco....da faller de gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.