Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Diskusjon rundt japanske kopigitarer


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

Jeg snakker kun om de som betegnes som highend, og som holder stort sett samme kvalitet som originalen. Hva de har produsert de senere år (uten OBH) kan jeg ingenting om. Som så mange andre har vel de også flyttet produksjonen til Kina kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Byljer skrev:

Når det gjelder Marshallkabinettet så tar jeg selvkritikk. Jeg mente å sammenligne det med dagens reissuer, ikke med et 40-50 år gammelt kabinett. Jeg sa vel noe sånt som "samlebåndsmarshall", men det er kanskje lett å misforstå om en legger sjela si i det?

Tro det eller ei men jeg la ikke sjela i det og forventet at du snakket om ett eldre Marshall kabinett fra samlebåndsproduksjon og ikke ett reissue. ;) 

Gøy å følge med i denne tråden da! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lages fortsatt gitarer med Greco på headstocken, også hi end.  Greco Zematis er et eksempel. De har også en kul serie på gang nå i mid-segmentet, mener å huske rundt 100 000 yen, som leker med crossover design lettere inspirert av bla Fano. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Byljer skrev:

Japanford?

He he. Ble litt lite detaljert den der også ser jeg. Altså, det er ikke snakk om luksus-Forder her, men Mondeoen var top of the line da den var ny. Det betyr at den kostet betydelig mer enn den vanlige "firmabil"-Mondeoen. Focusen er en Coupe-Cab CC-3 med så og si alt utstyr den kunne leveres med. Altså den dyreste av den modellen, men likevel begge forholdsvis rimelige i forhold til tilsvarende premium-merker.

Litt søkt å sammenligne med gitarer, kanskje, men... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greco starta kopiproduksjonen sin med å produsere billige gitarer for det japanske markedet og ved å kopiere ut i fra bilder i Gibson katalogen.

Grunnen var at amerikanske gitarer som f.eks. en Stratocaster kosta tilsvarende fem japanske månedslønner i 1970,

og derved var utilgjengelig for de fleste japanere prismessig. 

I starten var heller ikke hardware av god kvalitet tilgjengelig, og det sammen med skaleringer fra Gibson katalogen, førte ikke til gode gitarer.

Da de senere fikk tilgang til originale Les Paul gitarer, og fikk levert hardware som holdt mål, så steg følgelig kvaliteten på gitarene.

Greco ble fra midten av 70-tallet produsert hos FujiGen, som også laget gitarer for over 30 andre merker, blandt annet Ibanez som baserte seg mest på eksport.

I en periode der de dyreste Japan gitarene kopierte originale Burster, og Gibson brukte pannekakekropper og lønnehalser på Les Paul,

favoriserer det de japanske gitarene på specs, og de laget riktigere Les Paul gitarer enn Gibson i en kort periode.

 

Pre-Lawsuit gitarer er japanske gitarer laget før juni 1977, og det som er merkelig er oppfatningen om at disse gitarene skal være spesielt gode.

Det virker som om noen tror at Gibson måtte stoppe de japanske produsentene fordi kvaliteten hadde blitt så høy at det truet Gibson,

og at logikken da er at kvaliteten på japanske gitarer sank igjen etter at Gibson satt foten ned.

Noen hevder tvert i mot at 1978 er året de begynte å få virkelig orden på kvaliteten på produksjonen av kopigitarer i Japan, men det finns sikkert unntak.

Grecosamlere hevder ofte at 1980 er toppåret for merket. FujiGen fikk CNC-maskin allerede i 1981, og vintage Japan produksjon blir ofte regnet t.o.m. 1982.

 

Så jeg er altså meget skeptisk til at Pre-Lawsuit skal være noe kvalitetsstempel for vintage Japan gitarer. Som regel er det tvert i mot.

Og selv om japanske kopier fra den øverste hylla i en kort periode hadde riktigere specs og kanskje var bedre gitarer enn samtidige Gibson gitarer,

så tror jeg ikke noe på at japanske kopier fra 70-tallet generelt gruser dagen kvalitet fra Gibson Custom Shop.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på produsent. Om vi snakker high-end ville jeg kanskje sagt:

Tokai 1978-

Burny 1976-, evt. 1980- for mer vintage-korrekt look

1976-1979 Greco har 70's specs, men får du tak i en toppmodell er det bra gitarer, og Maxon pickupene er knallgode. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å tråkke noen på tærne her inne så synes jeg teksten i denne annonsen passer bra inn: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=76427298

Sitat

Rett og slett en Gibson-killer til en brøkdel av prisen,

Sitat

Har, og har hatt, mange Gibsons (Custom Shop, Standards, Faded, Juniors...), og denne gitaren er etter min mening nærmest på høyde med noen av CS utgavene i byggekvalitet og utførelse (sannheten er at jeg synes den er bedre enn originalen, men å si det høyt i Norge er som å banne i kjerka....konstant....en hel søndag!).

Nå vet ikke jeg hvorfor gitaren selges men som tidligere nevnt så blir disse knallbra gitarene solgt videre. Gibson er jo håpløse til å lage gitarer, og det er kanskje derfor aktuelle innbytter er følgende:

Sitat

Aktuelt bytte: Gibson SG

 

Hva er greia? Selvmotsigelser så langt øyet kan se.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.