Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strat-teknikk som gir pianolyd?


OsamaFetLaden

Anbefalte innlegg

Se---eller enda viktigere: hør!---på denne videoen fra 6:16 og noen sekunder framover. Dette høres veldig annerledes ut enn SRV gjør ellers i settet, mer som et piano.

I denne videoen høres det litt likt ut fra 6:28 og noen sekunder videre, synes jeg,

Er dette en teknikk jeg ikke skjønner, eller er det mest en funksjon av lydinnstillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, han slår noen toner/akkorder med et par fingre av gangen over en to-tre strenger med cleanlyd fra halsplukkoppen? Altså bruke f.eks. peke- og langefinger på hver sin streng og dra ut noen toner. Synes ikke dette hørtes veldig hokus-pokus ut for å være ærlig.

Edit: Noe av "trikset" er vel også å bruke forsiktige bevegelser.

Endret av Eivind August
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra rundt 5:54 til rundt 6:39 spiller SRV med den samme lydinnstillinga, såvidt jeg kan høre. Men akkurat fra 6:17 til 6:20 høres det ganske så annerledes ut, og SRV plukker åpenbart med fingrene, veldig svakt, så blir det gradvis mer likt lydnivået og tonen han hadde før 6:17. Kanskje det var en såkalt anomaly, men posituren til SRV tyder på at han mener ramme alvor og har full kontroll over lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buddy Whittington gjør noe lignende i denne videoen, først rundt 0:41-43, så mange ganger senere. Høres her ut double stops some går fra m3 til invertert kvint-intervall. Det 'høres' jo greit nok ut, så hvorfor høres det så spesielt (i mangel av et bedre ord) ut? SRV gjorde det med rein lyd, Whittington gjør det med overdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buddy Whittington gjør noe lignende i denne videoen, først rundt 0:41-43, så mange ganger senere. Høres her ut double stops some går fra m3 til invertert kvint-intervall. Det 'høres' jo greit nok ut, så hvorfor høres det så spesielt (i mangel av et bedre ord) ut? SRV gjorde det med rein lyd, Whittington gjør det med overdrive.

Jeg spilte inn 3 sekunder for å sjekke at jeg skjønner det du spør om.

Det er det jeg gjør her du mener? : http://www.tonefinder.com/files/751423171431-bounce.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Good, det er kjempelett. Her slenger du bare pekefingeren så den dekker E-H-G på 8.bånd for samme toneart som spilt inn. Du plukker G og E-streng med fingrene og en kjapp hammer-on til 10.bånd på g-streng like etter anslag.

E-strengen skal klinge med samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good, det er kjempelett. Her slenger du bare pekefingeren så den dekker E-H-G på 8.bånd for samme toneart som spilt inn. Du plukker G og E-streng med fingrene og en kjapp hammer-on til 10.bånd på g-streng like etter anslag.

E-strengen skal klinge med samtidig.

Takk! Har prøvd det nå, og det er spot on! Jeg synes det får en metallisk klang som minner om piano på en måte, og den trer tydeligere fram på strattene mine enn på archtopen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.