Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg klarer bare simpelthen ikke å høre forskjell


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Jeg har sagt det før og sier det igjen, POD og lignende produkter er fantastisk til nybegynnere som vil prøve masse effekter og amper. Langt bedre enn å kaste bort titusenvis av kroner på prøving og feiling. Når man vet hva du liker og er ute etter kan man kjøpe the real deal. Men for å være ærlig, hadde jeg aldri spilt noen andre steder enn i stua/soverommet hadde jeg aldri kjøpt pedaler eller rørforsterkere jeg ville bare brukt en POD eller annen modellering. Når jeg lager demoer til bandet kjører jeg pedalbrettet inn lydkort med amp sim (line 6) og tracker og mikser i reaper. Samme med vokal. Bruker addictive drums til rudimentære rytmer (har ikke tolmodighet til å programmere noe som høres super realistisk ut, kan aldri erstatte en trommis med mindre du elsker å programmere midi, det er drittkjedelig).

MEN dette er bare tips og funker for meg. Mange lager demoer til bandene med kassegitar og iPhone opptak. Når jeg skriver sanger starter det alltid med en stemning, rytme og et riff så vil ha demoen i nærheten av det jeg hører. Vokaler kommer etterhvert men bare fordi det må være med.

"Let's plow through these lyrics and get to the jam. Stat!"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo artister som tar opp ting "direkte inn i miksepulten" av og til. David Gilmour i Pink Floyd gjorde jo det av og til. Men nå tror jeg det blir et ekstremt DYRT setup med justering og tweaking av frekvenser å få til.

Nå tror jeg "gitar direkte inn i miksepulten" setup ikke er helt det som det høres ut som. Antar som oftest går de gjennom miksing, til en ekko enhet, til en eller annen effekt enhet?

Om planen er ett fullt hjemmestudio, ville en radiorør preamp eller lite hybrid hode med rør preamp som Orange micro terror (eller Blackstar HT), brukt som preamp gi bedre resultat. Fra line out inn i lydanlegg.

Edit: eller en multi effekt pedal/pod av noe slag.

Endret av KimT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg "gitar direkte inn i miksepulten" setup ikke er helt det som det høres ut som.

Jeg har en digital-mikser med amp-sim som kan kjøres som insert på enkeltkanaler. Det kan ikke konkurrere med skikkelig amp/cab simulering, men er likevel uendelig mye bedre enn å kjøre el-gitaren direkte. Akustiske gitarer og til dels bass kan bli brukbart bare med DI og rett i mikser, men ikke el-gitar.

Uansett kreves det enten en skikkelig gitarforsterker eller amp/cab simulering for å få anstendig gitarlyd, så jeg støtter rådene over. Jeg tror trådstarter er best tjent med å løse oppgavene med å skape god gitarlyd og bygging av hjemmestudio hver for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så akkurat nå Rob Chapman på youtube demonstrerer en rør preamp på kanalen sin (ny video), hvor han tilfeldigvis putter en gitar inn i PA(direkte), og en preamp inn i PA (uten "voicing") for å demonstrere hvorfor en boks må være "voiced" for å høres god ut gjennom PA høytalere. Bygd for dette.

5-6 minutter inn i videoen. Ikke for å argumentere for noe slikt, men videoen har jo lyd av ekte amp, gitar i pa direkte, og med emulator...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opptak kjører jeg gitaren rett inn i et rått yamaha audio interface USB som jeg har og tar opp i cakewalk Mens jeg lytter på phones output på lydkortet med de rå DJ- hodetelefonene mine med krystallklar lyd.

Når jeg spiller med kameratene i band så har vi skikkelig forsterkere og høyttalere, men jeg bare kobler til riktig sted uten å tenke på hvilken modell jeg spiller på. Men det er nok i klasse med Vox ac30 etc... Men det anlegget er ikke min eiendom.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Fenderdeler, ja. Jeg koblet til gitarforsterker og det er Rå lyd i Hubmbuckerne (og single coilen)

Nå må jeg bare ha en Fender pro series kasse. Det får jeg nytt i en onlinebutikk i Nederland. Og jeg sparer til 100w Fender forsterker. Husker ikke modellnavnet nå men jeg tror det var noe Champion eller noe. Under 300

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender Champion er på 100 watt og koster bare 275euro. Det er halve prisen av en Vox ac15.

Jeg har testet gitaren i dag og den er bare HERLIG å spille på og rå lyd. Passer bra til shadows musikk tror jeg lydmessig men det finnes også pedaler. Lydkvalitet i disse mikkene er bedre kvalitet enn mine Japan Fender selv om det ikke er Fender pickups. Men de kostet mye mer enn de 18 dollar jeg skrev om.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det jeg tror er ditt behov burde du gått for en liten forsterker med lite watt, og gitaren ser flott ut, men det er som sagt en delegitar med Mexico hals. Den kan være grei den , for all del. Men det er ikke en fender.

Men det er vel strengt tatt ikke Gilmour sin Black strat heller... Ihvertfall ikke hvis man ser på hvordan den gitaren var på 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.