Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg klarer bare simpelthen ikke å høre forskjell


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Rottenikken, her kommer en veldig kort, og velment post om forsterkere.

En PA- høyttaler er laget for å spille av lyden den får inn så klart, ufarget og tydelig som mulig. De fleste PA- høyttalere er laget for å ta imot et linjesignal, altså et signal som er forsterket i en forforsterker. Unntak finnes, men det viktigste her er "klart, ufarget og tydelig".

En gitarforsterker derimot, har en inngang som ikke overraskende er tilpasset en gitar. Videre er den laget for å farge lyden slik at det blir slik gitarlyd som vi ønsker oss, "godlyden" vi alle vil ha.

Derfor vil det bli dårlig lyd hvis man bruker en gitarforsterker med la oss si en vokalmikrofon koblet til, skikkelig ekkel "bokslyd"

På samme måte låter en gitar koblet til en aktiv PA -høyttaler skikkelig kjedelig og "sterilt", fordi lyden ikke har blitt farget slik vi er vant til å høre det.

Jeg må si meg enig med de andre her. En bedre forsterker gjør at det trolig blir mulig for deg å høre forskjell på de to gitarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottenikken: forstå PA og gitarforsterker korrekt. El-gitar vil høres bedre ut gjennom en 1000 kroners amp enn rett i PA høyttalere til ti millioner.

Jeg spurte deg tidligere, da du sa at chord ampen låt bedre enn yamahaen du hadde til 6500, hvilken yamaha amp du hadde.

Og prisen er deretter også? Men en ting vil jeg si. Min Chord danket i allefall min 6500kr Yamaha.

Hvilken yamaha sa du?

Jeg antar at du svarte meg nå som du snakker om dine yamaha pa høyttalere, og da skjønner du sikkert hvorfor du synest chord ampen var så god. Det er den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også litt på hva du mener med at du ikke hører forskjell, Rottenikken.

Hører du ikke forskjell, som du skriver, eller hører du ikke at den ene er bedre enn den andre?

Det siste er det ikke sikkert du opplever, men at det høres klin likt ut, det synes jeg høres rart ut, selv med en rimelig gitarforsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være helt purist her, men å blande inn et multieffektbrett med amp/kab-sim i denne ligninga er vel egentlig kun egnet til å forvirre enda mer?

Med en røramp av relativt anstendig kvalitet er man straks i en helt annen situasjon i forhold til å høre forskjeller på pickups når man A/B-tester...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så da blir det ny forsterker når jeg får råd. Takk til alle. Det var feil å skrive at jeg ikke hører forskjell men høy lydkvalitet sammenlignet med Fender var det. Jeg kunne ikke høre at den var dårligere, men det er ikke nor problem å høre hvor dritt Squire pickups låter.

Ja, nå blir det ny forsterker. Ingen tvil trenger bare et halvt år å spare så...

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så da blir det ny forsterker når jeg får råd. Takk til alle. Det var feil å skrive at jeg ikke hører forskjell men høy lydkvalitet sammenlignet med Fender var det. Jeg kunne ikke høre at den var dårligere, men det er ikke nor problem å høre hvor dritt Squire pickups låter.

Ja, nå blir det ny forsterker. Ingen tvil trenger bare et halvt år å spare så...

Vox ac15VR? 329 euro ny Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Ville nok gått for den om jeg var i ditt tilfelle, men hadde nok sett meg om etter en som var brukt :)

Jeg så en til 199 euro også men de ligger vanligvis på ca 450 euro brukt på marktplaats.nl. Men jeg kan ikke ta meg råd nå. Må også prioritere annet. Vanligvis tjener jeg på å kjøpe ny - bare jeg kjøper fra eksakt den butikken jeg fant den i. Ellers ligger de på over 500 euro nye men i denne butikken er fastpris 329 euro. Angående riktig forsterker så har jeg en 45watt Behringer for bare aukustisk, gitar og sangmikrofon. Den bruker jeg utlukkende til stålstrengeren min og mikrofon. Det er bare drømmelyd men elendig å bruke på elgitar. Så dere har nok rett.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få en AC15 til en rimelig penge om dagen.

Hvor mye? Husk -700kr i porto og toll til Nederland.kanskje mer Jeg bor i nederland så hvis det tilsvarer ca 2400 kroner så kjøper jeg heller ny med to års garanti her for samme pris. Hos jeg kan få en til 1800kr så kan jeg VURDERE. Det opp mot en ny til 329 euro. Staten skal ha sitt og det skal posten også.

1400kr - da hadde jeg slått til med en gang.

Men jeg fan lete på marktplaats.nl selvfølgelig. (Nederlandske finn.no) jeg så EN til 199 euro. Men har ikke råd nå. En slik skal jeg lete opp. Vare 6,95 euro i porto og ingen toll og jeg får den etter en til to dager.

Høres dette bra ut - Vox ac15 og Texas Specials? Har jeg forsterker til at det er verdt å koste på så dyre pickups da? De koster 169 euro.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke personlig. Men min prioritering lydmessig er noe sånt som (som en nybegynner), gitar > høyttaler > forsterkeren til høyttaleren > gitar mikrofoner. Men Vox ac15 er jo kjent for å ha noen gode høytalere, og å være en berømt rørforsterker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.