Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg klarer bare simpelthen ikke å høre forskjell


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Eller så kan du kjøpe deg en liten røramp uten en masse dilldall, og som er stor nok til øvingslokalet, og til og med kunne gigge med.

F.eks en Fender Pro Jr.

Vet at det ikke er greit å bruke slike tråder til å promotere egne annonser. Men det er faktisk en knall amp, til en vettug penge, og som mange erfarne og kjente gitarister bruker i små settinger. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt småfrekk så har jeg også en PodXT med 3 modepacks, manual osv som sikkert vil fungere bra på Behringerampen du allerede har. Kan få kjøpe den for 500,-

Jeg skal kjøpe en ny 400w audioforsterker med 2års garanti for 53euro og koble den til mine to digre passive 500watt Yamaha PA høyttalere. Jeg skal nemlig bygge studio med mixer med audio interface USB og Minidisk opptaker samt at jeg har cakewalk sonar x2

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt småfrekk så har jeg også en PodXT med 3 modepacks, manual osv som sikkert vil fungere bra på Behringerampen du allerede har. Kan få kjøpe den for 500,-

Jeg skal kjøpe en ny 400w audioforsterker med 2års garanti for 53euro og koble den til mine to digre passive 500watt Yamaha PA høyttalere.

Det du lister opp her er vel mer ett type PA-anlegg enn gitaramp, så jeg forstår ikke helt grunnen til et at du nevner det, men det er noe du fint kan koble en Pod til og få kurant lyd.

Foreslår at du prøver å nedtone dette med å nevne hva ting koster. Det er litt uvesentlig syns jeg, men jeg forstår at du er opptatt av at ting skal være billigst mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bygge hjemmestudio, er en god pc (og du har allerede Cakewalk) og et greit lydkort samt et par gode studio-høyttalere mer enn bra nok. Du vil ikke få god gitarlyd med å ha størst mulig "hjemmestudiorig". Ta rådene du har fått med å kjøpe deg en grei liten rørforsterker til gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det tror jeg ikke men jeg tror bedre en den lille jeg har.

Som det er nevnt opptil flere ganger i denne tråden, så er en gitarforsterker relativt essensielt for både gitarlyd og for å klare å høre forskjeller på pickups.

Å fantasere om at du skal klare å detektere karakteristikken til forskjellige pickuper kjørt direkte i PA, høres - med all respekt å melde - ut som vås fra ende til annen.

Det er mulig jeg kan oppfattes som krass, men hvorfor tar du ikke til deg noen av de mange gode rådene som er gitt deg i både denne og mange av de andre trådene du har startet? F.eks å ta deg en tur innom en lokal gitarsjappe og prøvespille forskjellige gitarer gjennom forskjellige amp'er?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1

Som det er nevnt opptil flere ganger i denne tråden, så er en gitarforsterker relativt essensielt for både gitarlyd og for å klare å høre forskjeller på pickups.

Å fantasere om at du skal klare å detektere karakteristikken til forskjellige pickuper kjørt direkte i PA, høres - med all respekt å melde - ut som vås fra ende til annen.

Det er mulig jeg kan oppfattes som krass, men hvorfor tar du ikke til deg noen av de mange gode rådene som er gitt deg i både denne og mange av de andre trådene du har startet? F.eks å ta deg en tur innom en lokal gitarsjappe og prøvespille forskjellige gitarer gjennom forskjellige amp'er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fantasere om at du skal klare å detektere karakteristikken til forskjellige pickuper kjørt direkte i PA, høres - med all respekt å melde - ut som vås fra ende til annen.

Siden PA-høyttalere er laget for å spille renest mulig så bør det vel, teoretisk sett, ikke finnes noe som fungerer bedre for å høre forskjell på ulike pickups, siden du da ikke har noe som helst som farger lyden i pickupsa?

Det at alt vil låte sterilt, kjipt og drit er jo selvsagt ikke gunstig sånn for gleden med å spille gitar, men man bør jo kunne høre forskjell på ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckling: teoretisk har du rett, men med å si det på den måten gjør en det mye mer avansert enn hva rottenikken trenger å tenke på. Fordi en pa spiller fullrange kan du få ut frekvenser som pickupene ikke var ment å produsere, og frekvensresponsen vil være ulik slik det skal låte gjennom amp. Du kan høre forskjell, men ikke uten et godt trent øre kan du si noe om hvordan det vil gjenspeile seg gjennom gitar amp.

Det er ikke noe mål for rottenikken å spille fislete og tam gitar gjennom pa høyttalere, dette har han nevnt fordi han tror det vil gi han bedre lyd. Han er på jakt etter god lyd enkelt og greit, så vi kan like så godt legge pa debatten død med mindre noen vil svare hundre tråder om amp modellering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckling: teoretisk har du rett, men med å si det på den måten gjør en det mye mer avansert enn hva rottenikken trenger å tenke på. Fordi en pa spiller fullrange kan du få ut frekvenser som pickupene ikke var ment å produsere, og frekvensresponsen vil være ulik slik det skal låte gjennom amp. Du kan høre forskjell, men ikke uten et godt trent øre kan du si noe om hvordan det vil gjenspeile seg gjennom gitar amp.

Det er ikke noe mål for rottenikken å spille fislete og tam gitar gjennom pa høyttalere, dette har han nevnt fordi han tror det vil gi han bedre lyd. Han er på jakt etter god lyd enkelt og greit, så vi kan like så godt legge pa debatten død med mindre noen vil svare hundre tråder om amp modellering.

Det samme kan faktisk sies om akustisk forsterker (som på mange måter er en handy, spesialisert PA) og moderne bassforsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å si det slik er vel stort sett det meste bedre enn Chorden. Billigst mulig ville en liten multieffekt med ampsimulator vært. Selv om det ikke er toppen innen lyd kommer det til å være mange klasser opp for Rottenikken her, og han får lært seg masse om effekter og lydtyper som senere kan gjøre det lettere å vite hva han vil ha før det gjøres innkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.