Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjør kondensatorer egentlig forskjell?


ariaboss

Anbefalte innlegg

Kort spørsmål:

Gjør de forskjellige typene "caps" noen forskjell på lyden?

Da mener jeg ikke om verdien(.047mf, .022mf osv.) gjør noen forskjell, men om de forskjellige typene har noe å si.

Er "paper-in-oil" bedre enn "orange drop" f. eks selv om har samme verdi?
Jeg vil og gjerne høre om de som mener det er noe i det.
Hvilke er best og hvorfor?





Ps. (sidenote) Hvis noen har lyst til å starte krig... Noen mener at treverk og lakk har null å si på en elektrisk gitars tone. Just sayin! xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mange kan høre forskjell, mens det er mange som ikke er i stand til dette. Noen hører med øynene, mens andre hører det korksnifferne sier de skal høre.

Tror også at kombinasjonen caps og pots har mye å si. Nytter ikke smelle inn svindyre caps om potmeterne er så-som-så, samtidig som gode potmetere kanskje ikke funker optimalt om motstandene ikke jobber med de.

Nysgjerrig på temaet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er det så stor forskjell på potmetere lydmessig da? Jeg har lodda litt på både Gibson LP og Epi LP for tia, og det inntrykket jeg sitter igjen med er at pottene på begge gitarene er ganske like i konstruksjon(samme verdi/500k), men at metallet på epi-pottene er noe skjørere/mykere. Vet ikke om det påvirker lyden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente er at det er mye forskjell fra potmeterne som sitter i en billig Kina-gitar til potmeterne som for eksempel RS Guitarworks bruker (med flere). Dyre fancy caps på kjipe potmetere er sikkert merkbart det, men det er sikkert så at potensialet i en god cap ikke kommer ordentlig frem med mindre det får samarbeide med ett sett gode potmetere.

Synsing fra min side, vel å merke. Har ikke all verdens erfaring med dette annet enn å skifte ut "Japan-elektronikk" i en strat til et RS-kit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en "klinisk laboratorie test" kan jag godt tro at man hører forskjell ... F.eks med gitar koblet rett i en superclean amp ...
Men det blir jo litt som å sammenligne forsterkere og høyttalere med test-CD:er/toner ...

Og/eller hvis noen har brukt en type cap i åresvis, og så bytter man, uten å si fra, til en helt an type så kan karakteren på tonekontrollen forandre seg ...

En kondensator har jo fler egenskaper enn kapasitans ...

Men om noen HØRER at det der er en 'sånn cap' og den andre er en 'ditt og datt cap' blir litt mye "foliehatt" før meg ...

Har bytta til RS på mange gitarer og noen basser ... og ... ja ... hmmm ... det føles bedre enn det høres ! :-)

Endret av juzzizhow
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok enklere å høre forskjell på gode potmetere sammenlignet med dårligere.

Enkelt sagt: Gode potmetere endrer tone så fort man vrir bare litt. Mens dårlige merker ikke forskjell før man har skrudd halvveis.

Det er vel mest i mellom 0-10 at disse kapasitorene merkes best i verdi mener jeg.

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg har hatt lyst til å gjøre litt A/B testing på, sånn for moro skyld. Jeg forventer ikke å høre noen voldsom forskjell, når kondensatorene har samme faktiske/målte verdi. Men kondensatorer kommer i forskjellige toleranse mht verdi. F.eks +/- 10% eller +/- 1% av oppgitt verdi, så om man tar to kondensatorer merket 47nF med 10% toleranse, så kan den ene være på 42nF og den andre 52nF.

Pot'er er jo en blanding av mekanikk og elektronikk, og det er en del forskjell på hvordan det fysisk føles å skru på de, noen er lette og noen er tyngre. Som RD er inne på så er det også forskjell på hvordan motstanden endrer seg når man skrur - men jeg ser ikke nødvendigvis på det som en kvalitetsfaktor egentlig, det er vel mer en grad av egnethet for formålet. På lineære pot'en endrer motstanden seg jevnt, mens på en logaritmisk pot (typisk volum-pot) endrer motstanden seg, vel, logaritmisk, dvs mye mer i den ene enden av vridningen enn i den andre. Her kan det fort være forskjeller på logaritmiske pot'er hvilket mønster de endrer seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du merker forskjell er det mest sannsynlig på grunn av toleransen til kondensatoren.

En vanlig "orange drop" har ± 5% toleranse (J-merket) på den trykte verdien. To "identiske" kondensatorer som begge er merket 47nF kan egentlig være på 49,35 nF og 44,65 nF og likevel slippe gjennom kvalitetskontroll på fabrikken. Dette vil endre frekvensresponsen i filteret.

Forskjellen på potmeter er gangen deres, altså om de er lineære eller logaritmiske, samt mekanisk kvalitet, altså hvor mange ganger de kan skrus, hvor mye juling de tåler, og hvor tunge de føles når de skrus på.

Det fins litt fysisk forskjell mellom kondensatorer av helt ulik type (altså med ulike dielektriske medium), og det er også større plater og større gap på kondensatorer som er bygd for å tåle høyere spenning. Dette kan man i enkelte tilfeller se forskjell på med et oscilloskop hvis man setter på testpulser som sagtann eller firkant. Fenomenet kalles fasevreng, og det betyr at noen frekvenser kommer ut av filteret i en litt annen fase enn andre. I et lab-eksempel kan man vise forskjell mellom keramiske, plast- og elektrolyttkondensatorer. Jeg kjenner ikke til at noen har klart å finne forskjell mellom ulike plastkondensatorer som er innmålt til samme verdi, og med samme spenningsrating.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kondensator slipper også gjennom forskjellige frekvenser etter egenskapene, så det er også en anelse EQ i den. Kommer an på mange faktorer, men i rett gitar hører man forskjell. Jeg har eksperimentert mye med dette, og endt opp med Orange drops i SC- gitarer, og poly Dijon- caps i humbuckere, PIO for vintagebuckerlyd. Jeg hadde to LPer, en med polycaps og en med PIOcaps. Når jeg bytta om på capsa, var det den siste brikken som falt på plass lydmessig. I forsterker i en bandsetting spiller det ingen rolle, men kjører man for eksempel direkte via lydkort og ampsim kan det ha noe for seg å forske på hva som høres best ut. Jeg hører i alle fall forskjell. Men i en miks kan man sjølsagt bruke EQ for å få samme effekten, så i bunn og grunn spiller det lite rolle. Potmetre har jeg merka større lydmessig forskjell på, og det er mer interessant siden det går direkte på hvordan man bruker volum og tone. De er en del av signalkjeden og kan mudde til signalet. Hører man forskjell på en god og dårlig gitarkabel, hører man også forskjell på potmetre og caps.

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.