Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor høyt bør lydnivået være på innendørs konserter?


jonta

Anbefalte innlegg

Jeg har vel bare vært på en konsert der nivået har vært vanvittig høyt. Det var på en "Thin Lizzy"- konsert i Drammen, der jeg ble kvalm. Lyden gikk som tidevannsbølger gjennom lokalet, skvalpet fram og tilbake, så jeg oppsøkte miksepulten for å få grei lyd, men der stor det faktisk ingen. Det var en diger pult der, men ikke en kjeft å se.
Løsningen var en liten nedtur, nemlig å gå ut. Der var det OK nivå.
Ellers er jeg enig med Jonta. Rock er en fysisk opplevelse, men det er mulig å få til det uten å påføre folket hørselsskade. Hvis musikere, og kanskje særlig gitarister kan skjønne at man kan få godlyd uten å fyre opp Marshalltoppen sin, legge flathånda på toppen av potmeterene og dra en bestemt og kraftig bevegelse fra venstre og over til høyre for å få inn godlyden, så ville mange lydmenn slippe dilemmatet med å forsøke å matche lyden fra stacket, fra den tiden da mesteparten av volumet ble pumpet ut fra backline og ikke fra PA. Det at man som lydmann har som jobb å matche lydnivået fra gitarriggene er en sak som mange kjenner seg godt igjen i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et trommesett har et visst lydnivå akustisk, SPESIELT cymbaler og skarptromme.

Er helt sikker på at lydnivået er veldig avhengig av hvor hardt trommisen slår, og hvilke stikker som brukes. Det er kanskje vanskeligere å spille lavt og likevel tight/bra, men langt fra umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt sikker på at lydnivået er veldig avhengig av hvor hardt trommisen slår, og hvilke stikker som brukes. Det er kanskje vanskeligere å spille lavt og likevel tight/bra, men langt fra umulig.

Absolutt, en viss dynamikk kan implementeres, men i visse sjangre funker det någet dårlig med visper/jevnt over svake slag og helt frontskinn som tuppes i beskjedent. :)

Endret av Christopher S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel bare vært på en konsert der nivået har vært vanvittig høyt. Det var på en "Thin Lizzy"- konsert i Drammen, der jeg ble kvalm. Lyden gikk som tidevannsbølger gjennom lokalet, skvalpet fram og tilbake, så jeg oppsøkte miksepulten for å få grei lyd, men der stor det faktisk ingen. Det var en diger pult der, men ikke en kjeft å se.

Løsningen var en liten nedtur, nemlig å gå ut. Der var det OK nivå.

Ellers er jeg enig med Jonta. Rock er en fysisk opplevelse, men det er mulig å få til det uten å påføre folket hørselsskade. Hvis musikere, og kanskje særlig gitarister kan skjønne at man kan få godlyd uten å fyre opp Marshalltoppen sin, legge flathånda på toppen av potmeterene og dra en bestemt og kraftig bevegelse fra venstre og over til høyre for å få inn godlyden, så ville mange lydmenn slippe dilemmatet med å forsøke å matche lyden fra stacket, fra den tiden da mesteparten av volumet ble pumpet ut fra backline og ikke fra PA. Det at man som lydmann har som jobb å matche lydnivået fra gitarriggene er en sak som mange kjenner seg godt igjen i. :)

Er det ikke lydmannen som er sjef på mastervolumen på riggene også da?

Drammen ja, jeg hadde som 16 åriing min storkonsert deby i drammenshallen, skulle se heltene i Rainbow. Det ble en vanvittig nedtur, igjen takket være en lydmann som trodde vi var ute. Kanskje var det en feil i infopapirene hans hvor det stod Drammen stadion eller noe sånnt, og han hang seg opp i det. Drammenshallen har sikkert glimrende akustikk for akkustiske konserter......

Edit: kanskje det ikke var noe lydmann ved mixepulten på denne konserten heller, vet ikke, jeg visste ikke hva sånnt var på den tiden ;)

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På små scener opplever jeg altfor ofte trommiser som ikke forstår at det går an å spille energisk uten å leke grovsmed. Vanskelig for lydmannen å holde volumet nede når vokalen skal holde tritt med cymbalene.

Klart det hjelper jo heller ikke når gitaristen har kjøpt seg 150 watt med rør som i følge ham selv ikke låter bra før volumpotten passerer ni.

Verste lyden jeg har opplevd må dog ha vært Fear Factory på Betong for to år siden. 140 dB med triggerklikk og AxeFX hvor utgangsnivået lyste rødt under hele konserten.

Det brant i ørene selv om jeg hadde på meg formstøpte propper.

Endret av stromstans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort meg både populær og upopulær som lydmann ved å nesten alltid følge 2 prinsipper:

- Si "HELL NO!" til gitarister som kommer slepende med 400 rørwatt.

- Si "FØKK OFF!" til publikum som sier de må ha mer bass/gitar/trommer/keys. Overdøver det vokalen, kan det drite og dra.

Skal ærlig innrømme at det har vært dritlyd (rent lydestetisk sett) noen få ganger, men ingen klager fra publikum og musikere som er perlefornøyd med scenelyden. Så får heller gitarsoloen bli litt ustabil i volumet, og et og annet trommebrekk bli litt puslete.

(Prøver naturligvis å unngå dritlyden, men når man må velge mellom høyt volum og litt kjipere balanse er valget enkelt for meg.)

Er du FOH-tekniker, har du ansvar for volumet og må balansere alles ønsker. Men helsa til folk går først.

Måler selv dB med mobilen for å få en uformell pekepinn under lydprøver.

Endret av PerA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På små scener opplever jeg altfor ofte trommiser som ikke forstår at det går an å spille energisk uten å leke grovsmed. Vanskelig for lydmannen å holde volumet nede når vokalen skal holde tritt med cymbalene.

Veldig enig.

En god trommis kan fortsatt beholde trøkket i lyden og spillinga uten å drepe settet.

Desverre er det for en del en sånn image/attitude greie å måke på uansett :)

100watts Marshalltopper kan man også fint vente med til man skal spille Valle Hovin o.l.

(Vet man må spille høyt for å finne sweetspot på et slikt monster..vært skyldig i dette selv)

Jeg har kjørt lyd på noen små klubbkonserter med scenarioen nevnt over og hardtslående trommis og det er håpløst.

Skal man overdøve scenelyden ut blir det høyt, slik er det bare.

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt finner jeg ingen glede i å gå på konserter lenger. Lyden er rett og slett bare høy og jævlig, og jeg får ingen musikkopplevelse av å høre på. Selv med pluggene jeg har med mest mulig demping synes jeg lyden er plagsomt høy til tider. Når lyden kommer over et visst nivå låter det bare drit uansett, og jeg hører ingen detaljer i noen instrumenter. Det blir som en ekstremt kraftig grøt av lyd, omtrent like givende som å høre på en flymotor med samme lydnivå. Jeg har kun vært på én konsert med anstendig lydnivå, og det var da jeg så/hørte Mezzoforte i Ski Rådhusteater en del år tilbake. Lyden var passe høy slik at INGEN lyder ble skjærende, og det hele låt som en studioinnspilling. Rett og slett ekstremt god lyd. Alle andre konserter jeg har vært på har hatt for høy lyd, de fleste i så stor grad at jeg har hatt lyst til å sparke lydteknikeren så hard i baken at han aldri kan sitte foran et miksebord igjen. De siste årene har lydnivået ofte vært såpass drøyt at alt har vært bare grøt, og jeg har ikke vært i stand til å høre hvilke låter som blir spilt(!). Folk sier at artister må tjene sine penger live, men jeg sverger fortsatt til CDer osv. Da får jeg faktisk en musikkopplevelse.

For å svare direkte på trådtittelen: 20 dB lavere enn det som er vanlig i dag.

Endret av Dellers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal egentlig en PA overdøve scenelyden på mindre steder?

Har snakka med lydfolk som har ganske forskjellig tilnærming til det å få fin lyd.

Ene ytterpunktet er Axe-Fx, direkte bass og elektroniske trommer, der lydmann lager hele lydbildet.

Andre ytterpunktet er lydmenn som ønsker å reprodusere lyden bandet har på scenen og som ønsker at alt på scenen skal gå i amper.

Da betyr det at keyboard og kassegitarer også skal ampes opp, og at bandet lager en lytting på scenen uten monitorer slik de vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, uavhengig av hvor lyden skal komme fra (enten det er scenelyd eller PA), så SKAL nøkkelen være balanse. Et trommesett lager den lyden det gjør, i det volumet det gjør det - dynamikk eller ei. Om man skal kompensere for det i hovedsak på scenen, blir det feedbackhelvete uten like, der alt blør inn i alt, og alt låter dritt til slutt. Jeg har 100% ærlig aldri vært borti en lydmann som har sagt noe annet enn "minst mulig lyd på scenen", noe jeg også står inne for selv som lydmann. Jo mindre bleed man har, jo bedre - akkurat som i studio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.