Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor høyt bør lydnivået være på innendørs konserter?


jonta

Anbefalte innlegg

Høyt lydnivå begynner å ødlegge konsertopplevelsene mine, så jeg skrev dette brevet til Rockefeller i Oslo:

Kommentarer anng lydnivå.

Etter div. innendørs, hardrock og metall konserter på Skuret (powermetall), Gamla (powermetall), Rockefeller (Hurra Torpedo/infernofest.)og John Dee (inferno/Alfahanne/Vulture Industries) de siste årene har jeg følgende kommentarer.

Jeg er opptatt av god lyd og et behagelig lydnivå også på konserter. Dette var jeg så heldig å få oppleve på en av Hurra Torpedos mange avskjedskonserter, på Rockefeller januar 2012. Lydnivået var perfekt, jeg hadde glemt å ta med ørepluggene mine, men trengte de heller ikke. Lyden var også perfekt. Fantastisk, så det er altså mulig tenker jeg.

På scenen er det en samling instrumenter og lydutstyr til hundretusener av kroner. Gitarister har med omhu valgt treslag, pickup type og merke, trommisen har forlengst skiftet ut det gamle nybegynner sette sitt med noe som koster ti ganger så mye. Noen ganger tenker jeg at med et slikt lydnivå er jo alt strevet og alle pengene bortkastet, de kunne like gjerne ha stått der med utstyr kjøpt på Smart club eller Nille, ingen ville ha hørt forskjell.....

I tillegg til at lyden oppleves som grumsete, drukner enkelte instrumenter, særlig vokalen.

En av kvalitetene til det svenske bandet Alfahanne, er at de synger på morsmålet, de har også en ”clean” vokal, den er i utgangspunktet tydelig. Og jeg tror de har ganske bra tekster som jeg gjerne skulle ha fulgt med på. Men slik lydnivået var på JD denne kvelden, var det ikke mulig i det hele tatt. Hvorfor skal lydmannen ødelegge denne muligheten?

Jeg tenker at en lydmann bør kontakte noen av publikum, for å få en viss peiling anng lydnivå. Å mixe lyden har selvfølgelig ikke publikum noe med. Akkurat som å gå til frisøren, så må jo kunden selv bestemme om han vil ha det langt eller kort, deretter må frisøren få jobbe på sin måte.

Jeg vet at klassisk svartmetall egentlig skal ha et ”skittent” lydbilde, low-fi om du vil. Ikke helt min greie og skjelden jeg er på rene svartmetall konserter, men ok, det får man lett med slike lydnivåer, men kan helt sikkert ordnes på andre måter også

Jeg er så heldig at jeg har formstøpte øreplugger med -15dB demping, så ved nivåer rundt ca. 110-117dB vil jeg fremdeles ha god lyd. Jeg liker også at bassen tar tak i kroppen så lenge det ikke blir dårlig lyd og ubehaglig høyt. Men de færreste av oss har jo ikke slike øreplugger så da blir alternativet å bruke disse bygningsarbeider pluggene, med en elendig lydopplevelse som resultat. Eller ikke bruke noe, oppleve forvrengning i selve øret å få nesten like dårlig lyd og sa noen noe om hørselskader.....

Det vil nok ta evolusjonen noen millioner år før rocke samfunnet har utviklet ører som lever godt med 120-130dB tipper jeg. Inntil videre ønsker jeg meg maxgrense på innendørs konserter, f.eks. max ca.105-112dB, ønsker meg lydmenn som på eget intiativ komuniserer mer med publikum.

Med det lydnivået jeg har opplevd, så kommer jeg dessverre til å droppe de fleste innendørs konserter i denne sjangeren i fremtiden.

Dere får kanskje ikke mange slike henvendelser. Mitt tipse er at pga macho-kulturen rundt denne typen musikk, gjør at folk heller biter tenna sammen, ignorerer tre dager med øresus, muligheter for kronisk hørselsskade og ikke ”tør” å klage.

Hva mener dere folkens? Kjør debatt...

Endret av jonta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsedirektoratet har laget et hefte med råd til konsertarrangører osv, der også noen norske og utenlandske regler er nevnt. Lydnivå er ikke bare et tall, det er flere faktorer som spiller inn - tiden man er skeponert, toppnivå, gjennomsnittsnivå, tid på døgnet osv.

Men generelt kan de se ut som om lydnivået ikke bør overstige 92-99 db over tid, og aldri over 130 db i svært korte peaks:

http://bit.ly/lydnivaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss som har vært med en stund husker dB målere som sto rundt på de fleste scener.

Tror de var innstilt på 100dB(?), og kutta strømmen hvis de blinka en stund på lyd over 100dB.

Det holdt med en skarptromme i nærheten av måleren for at strømmen skulle gå.

Fantasifulle måter å lage disse målerne trege var en viktig del av en spillejobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer alt an på innholdet i musikken.

Har vært på konserter med stoner, droning og mye lavfrekvent innhold på svært høyt volum over lang tid, og det er ikke plagsomt i det hele. Har også spilt inn og tjunet PA-anlegg med godt mikset og mastret innhold på 136dB(A) målt i FOH uten å bli sliten i hodet.

I den andre enden av skalaen kommer konserter med maseband hvor hele bandet konkurrerer om å booste mest på 1kHz, 1,6kHz og 3kHz, og da blir ørene slitne etter noen titalls minutt på langt lavere lydvolum. På sånt blir 110dB(A) i FOH altfor mye.

Så det kommer altså an på om man liker det man hører i utgangspunktet, og hvordan musikken passer inn med ørets følsomhet, og hvordan de ulike delene av musikken kjemper om det samme frekvensrommet.

Som lydtekniker vet man at det blir en bra dag når hele bandet vil ha hele resten av bandet i monitor, og everything louder than everything else.. det er ikke alltid lydteknikeren sin feil at det blir høyt ut, av og til må man ratte litt ekstra volum ut i PA for å overdøve den sinnsyke monitorlyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en følelse av at band som låter dårlig/lydfolk som ikke er så flinke til å skru kompenserer med å spille høyt. Mye av årsaken tror jeg er at mange lydfolk i årevis har skrudd lyd etter hva de selv har hørt ved mixebordet, og ikke tenkt at det er alle de andre rundt som har betalt for å høre musikken. Da blir lyden alle andre steder i lokalet dårligere, og oppleves gjerne høyere/mer plagsom/mindre behagelig. God lyd trenger ikke være høy for å treffe godt. Dårlig lyd trenger ikke være høy for å være plagsom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss som har vært med en stund husker dB målere som sto rundt på de fleste scener.

Tror de var innstilt på 100dB(?), og kutta strømmen hvis de blinka en stund på lyd over 100dB.

Det holdt med en skarptromme i nærheten av måleren for at strømmen skulle gå.

Fantasifulle måter å lage disse målerne trege var en viktig del av en spillejobb.

Ja, typisk når myndighetene setter grenser blir det helt håpløst. Forskjell på å barbere seg og kutte av hele hodet.

Dette kommer alt an på innholdet i musikken.

Har vært på konserter med stoner, droning og mye lavfrekvent innhold på svært høyt volum over lang tid, og det er ikke plagsomt i det hele. Har også spilt inn og tjunet PA-anlegg med godt mikset og mastret innhold på 136dB(A) målt i FOH uten å bli sliten i hodet.

I den andre enden av skalaen kommer konserter med maseband hvor hele bandet konkurrerer om å booste mest på 1kHz, 1,6kHz og 3kHz, og da blir ørene slitne etter noen titalls minutt på langt lavere lydvolum. På sånt blir 110dB(A) i FOH altfor mye.

Så det kommer altså an på om man liker det man hører i utgangspunktet, og hvordan musikken passer inn med ørets følsomhet, og hvordan de ulike delene av musikken kjemper om det samme frekvensrommet.

Som lydtekniker vet man at det blir en bra dag når hele bandet vil ha hele resten av bandet i monitor, og everything louder than everything else.. det er ikke alltid lydteknikeren sin feil at det blir høyt ut, av og til må man ratte litt ekstra volum ut i PA for å overdøve den sinnsyke monitorlyden.

FOH ?

Lydnivået bør i hvertfall være så høyt at de som står bakerst i lokalet kan høre musikken :P

Joda, enig i at musikken bør overdøve de av publikum som ikke klarer å holde kjeft.

Men kom igjen da folket, hvorfor spilles det så vanvittig høyt f.eks på Infærno?

Hva mener dere da, har dere ikke vært på konserter med plagsomt høy musikk med øresus i ..antall timer/dager etterpå?

Selførgelig INNENDØRS konserter jeg snakker om.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Lydnivået er generelt alt for høyt på innendørs konserter. På små klubbscener ser jeg at det i utgangspunktet kan være vanskelig, da man ikke kan "skru ned" trommesettet på samme måte som resten, og må justere andre instrumenter + vokal deretter. Men det burde det kanskje blitt noe man fokuserte mer på, få dempet det akustiske, slik at man kan skru ned oss andre. Jeg har ikke noe ønske om at publikum skal måtte ha ørepropper - uansett type, for å kunne høre bandet mitt live. Hvis de kunne ha stått lengst frem foran scenen uten å få grøtlyd og hørselskader, så hadde det vært mye bedre. Jeg spiller ikke loungejazz, så det er fint med litt trøkk, men jeg er overbevist om at det kan man oppleve uten 130db gjennomsnitt (lett overdrevet :) )

For å snu litt på flisa: iom at jeg er født på 80-tallet, har jeg aldri vært med på en konsert, hverken som publikum eller artist, der noen har klagd på at lyden har vært altfor lav...

Kanskje noen føler at de -må- ha lydnivået grisehøyt for at det skal føles kult? ikke vet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Lydnivået er generelt alt for høyt på innendørs konserter. På små klubbscener ser jeg at det i utgangspunktet kan være vanskelig, da man ikke kan "skru ned" trommesettet på samme måte som resten, og må justere andre instrumenter + vokal deretter. Men det burde det kanskje blitt noe man fokuserte mer på, få dempet det akustiske, slik at man kan skru ned oss andre. Jeg har ikke noe ønske om at publikum skal måtte ha ørepropper - uansett type, for å kunne høre bandet mitt live. Hvis de kunne ha stått lengst frem foran scenen uten å få grøtlyd og hørselskader, så hadde det vært mye bedre. Jeg spiller ikke loungejazz, så det er fint med litt trøkk, men jeg er overbevist om at det kan man oppleve uten 130db gjennomsnitt (lett overdrevet :) )

For å snu litt på flisa: iom at jeg er født på 80-tallet, har jeg aldri vært med på en konsert, hverken som publikum eller artist, der noen har klagd på at lyden har vært altfor lav...

Kanskje noen føler at de -må- ha lydnivået grisehøyt for at det skal føles kult? ikke vet jeg..

Nei, i og med at de fleste bare har tilgang til elendige industriarbeider plugger, er det vel ikke ønskelig for bandene at fansen går glipp av "halve" konserten.

For at resten av bandet skal holde følge med akustiske trommer, snakker vi "bare" om ca 105-112 dB A, selv i metallverden. Jeg ser ikke på det som det store problemet. De lydnivåer jeg snakker om er på ca 118-230 dB.

Jeg er enig med Eivind August at det er gøy å spille høyt, 107 dB er høyt, mener jeg.

Det var ingen som klagde på for lav lyd på Hurra konserten...

I 1994 spillte Marius Muller med Funhouse (temmelig hardt) konseptet til et fullsatt grendehus her på Nesodden. Lydmannen kjørte skikkelig på og selv de mest harbarkede og rimelig påseila av oss publikum, syntes det ble for mye og blei passive, Marius klagde over dårlig liv i salen, lydmann kjørte på, bandet kjørte på, Marius klagde......

Burde egentlig lydmann ha ansvar for mastervolum?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Lydnivået er generelt alt for høyt på innendørs konserter. På små klubbscener ser jeg at det i utgangspunktet kan være vanskelig, da man ikke kan "skru ned" trommesettet på samme måte som resten, og må justere andre instrumenter + vokal deretter. Men det burde det kanskje blitt noe man fokuserte mer på, få dempet det akustiske, slik at man kan skru ned oss andre. Jeg har ikke noe ønske om at publikum skal måtte ha ørepropper - uansett type, for å kunne høre bandet mitt live. Hvis de kunne ha stått lengst frem foran scenen uten å få grøtlyd og hørselskader, så hadde det vært mye bedre. Jeg spiller ikke loungejazz, så det er fint med litt trøkk, men jeg er overbevist om at det kan man oppleve uten 130db gjennomsnitt (lett overdrevet :) )

For å snu litt på flisa: iom at jeg er født på 80-tallet, har jeg aldri vært med på en konsert, hverken som publikum eller artist, der noen har klagd på at lyden har vært altfor lav...

Kanskje noen føler at de -må- ha lydnivået grisehøyt for at det skal føles kult? ikke vet jeg..

Umy er inne på kjernens sak her. Man skal faktisk ganske langt opp i størrelse på et lokale - i tillegg til veldig godt behandlet akustikk - før man kan begynne å behandle alt på scenen likt. Et tromemsett har et visst lydnivå akustisk, SPESIELT cymbaler og skarptromme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.