Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor høyt bør lydnivået være på innendørs konserter?


jonta

Anbefalte innlegg

Måler selv dB med mobilen for å få en uformell pekepinn under lydprøver.

Hva er da max volum?

Ærlig talt finner jeg ingen glede i å gå på konserter lenger. Lyden er rett og slett bare høy og jævlig, og jeg får ingen musikkopplevelse av å høre på. Selv med pluggene jeg har med mest mulig demping synes jeg lyden er plagsomt høy til tider. Når lyden kommer over et visst nivå låter det bare drit uansett, og jeg hører ingen detaljer i noen instrumenter. Det blir som en ekstremt kraftig grøt av lyd, omtrent like givende som å høre på en flymotor med samme lydnivå. Jeg har kun vært på én konsert med anstendig lydnivå, og det var da jeg så/hørte Mezzoforte i Ski Rådhusteater en del år tilbake. Lyden var passe høy slik at INGEN lyder ble skjærende, og det hele låt som en studioinnspilling. Rett og slett ekstremt god lyd. Alle andre konserter jeg har vært på har hatt for høy lyd, de fleste i så stor grad at jeg har hatt lyst til å sparke lydteknikeren så hard i baken at han aldri kan sitte foran et miksebord igjen. De siste årene har lydnivået ofte vært såpass drøyt at alt har vært bare grøt, og jeg har ikke vært i stand til å høre hvilke låter som blir spilt(!). Folk sier at artister må tjene sine penger live, men jeg sverger fortsatt til CDer osv. Da får jeg faktisk en musikkopplevelse.

For å svare direkte på trådtittelen: 20 dB lavere enn det som er vanlig i dag.

Her er vi ved sakens kjerne.

Jeg oppfordrer deg og alle andre som er lei, om å sende slike brev til Rockefeller og tilsvarende steder, så kanskje litt press vil hjelpe....

Men jeg skal også innrømme at jeg har følsomme ører og hører godt...var alltid blandt de første som blei utslitt og klagde på volum på øvinger.

Har noen hørt om sanganlegg?

Yesss :P

Edit: Jeg husker folk rundt meg begynnte å reise seg og forlate lokalet en gang jeg var på konsert med de 3 store (Tekrø, Mads Eriksen og Rypdal) på Askim kulturhus. Typisk kino lokale, betongvegger med mye akkustik. Det var ikke grisehøyt og dårlig lyd, men ved smertegrensa stadig vekk. Det var et voksent publikum, som ikke var forberedt på så høy lyd kanskje.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er "god lyd" er jo også veldig forskjellig. Noen typer musikk synes jeg passer best når man kjenner det fysisk i kroppen. Andre typer synes jeg funker best når det er luft, og et "transparent" lydbilde. Som et eksempel på det siste kan jeg nevne et par Narum- konserter jeg har vært på. Jeg blir helt salig når et gammelt tonehjulsorgel med tilhørende Leslie får lage lyd, helt uten mikrofoner og annet som ødelegger den utrolige effekten av lyd som kastes rundt i et lokale. De bruker jo også den derre "back to basic"- lydløsningen der de har små tårn rundt på scena, uten PA. Noe BOSE- greier, tror jeg. Har hørt Narum i større sammenhenger, blant annet på releasekonsert hjemme på gården i et sirkustelt, og da gjennom PA, og det blir ikke det samme med den musikktypen og stilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er god lyd på en konsert?

Betyr det at alt skal høres gjennom PA og lyde slik det gjør på CD?

Er det negativt å høre instrumentene fra scenen slik de egentlig låter og med lyden fra der de er plasserte?

God lyd, er den som kommer rett fra forsterkerne. Men på et greit volum, så vi med en slags normal hørsel ikke får forvrengning ogsmerter i ørene. Tilogmed med ørepropper.

Heldig du Castor, som bor i nærheten av Toten :) Hammond, med god gammel Leslie og greier, det var tider det, mye å sjaue da.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God lyd, er den som kommer rett fra forsterkerne. Men på et greit volum, så vi med en slags normal hørsel ikke får forvrengning ogsmerter i ørene. Tilogmed med ørepropper.

Heldig du Castor, som bor i nærheten av Toten :) Hammond, med god gammel Leslie og greier, det var tider det, mye å sjaue da.

Jeg har vært med å sjaue det orgelet. Tar gledelig til takke med en Nord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på en del konserter opp igjennom (av typen rock).

Særlig Motorhead, de er jo kjent for å spille høyt, men jeg reagerte ikke på volumet da de spilte på Rockefeller, ikke var det ubehagelig heller.

Observerte Amund Maarud m/band under Canal Street i Arendal, da var det såpass høyt og ubehagelig at de aller fleste måtte gå ut. (denne konserten var i et telt på torget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å skru ganske høy lyd som er fin å høre på. Da må det være riktige frekvenser slik at det ikke er anstengende å være publikum.

Men det er vel noen band som synes at mest mulig og størst mulig lyd fra hvert instrument er kult, da blir det som regel ikke så bra i sum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måler selv dB med mobilen for å få en uformell pekepinn under lydprøver.

Prøver igjen: Hvor setter du da max volum?

DEt er jo utrolig at ikke lydmenn har en dB måler som endel av standardutstyret. Særlig siden denne folkegruppen ikke klarer å skjelne lyd volum forskjeller sjøl, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEt er jo utrolig at ikke lydmenn har en dB måler som endel av standardutstyret. Særlig siden denne folkegruppen ikke klarer å skjelne lyd volum forskjeller sjøl, mener jeg.

Tja, dB-nivå er jo ikke absolutt uansett, så hvor skal lydmannen i såfall ha måleren? Ved lydbordet? Helt fremst? Helt bakerst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.