Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Omlakkering av Rickenbacker 4001 bass


Anbefalte innlegg

Det var da voldsomt så mye bursdager :)

Har en lefty Hofner tiloverser som jeg skulle ha skiftet eier på.

Vingler litt fram og tilbake ang. hvilket plekterbrett den skal få.

1) Et utvidet ’60-tals type brett, som jeg egentlig synes ser finest ut, men som dekker litt mye av treverket.

2) Eller et kortere ’70-tals brett som viser mer av det lyse treet i midten.

41b_zps3356ad0c.jpg

41a_zps63f053ce.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mye å gjøre i det siste så det går litt treigt, men driver å pusker litt nå og da.

Nytt plekterbrett i plexiglass er snart ferdig.

Akkurat nå filer jeg på ei ny ankerblokk til trussrodene.

43_zps58a6270e.jpg

44_zps5141d6c1.jpg

Rickerbacker bruker to trussroder. Dette er den gamle typen (tror dem gikk over til vanlig type på begynnelsen av 80-tallet) som består av ei stålstang brettet dobbelt som ei hårnål. Den ene enden går gjennom ankerblokka, mens den andre enden stopper på blokka. Når mutteren strammes til strammer man den ene delen slik at den blir kortere, og den delen som stopper på blokka blir da stående i spenne. Fungerer ganske bra, men man må manuelt presse halsen bakover når man strammer.

Et lite problem er at den siden som presser mot ankerblokka vil også bikke blokka over, slik at enden med mutter kan bøye seg ned (til mutrene stopper i treverket) så mye at man ikke får tredd justerings-nøkkelen innpå. Når jeg først var i gang så lager jeg ei tykkere blokk som vil ha mindre tendens til å bikke. (Den originale blokka er den tynne fremst i bilde.) Var ferdig med ei blokk før jeg oppdaga at hullene kom for lavt, men nå er jeg nesten ferdig med ei ny.

Endret av Wiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.