Wiker Skrevet Mai 10, 2014 Share Skrevet Mai 10, 2014 Har et lite prosjekt med å omlakkere min ’79 4001 Autumnglo, og tenkte jeg kunne lage liten tråd på det.Noen små og noen større skader i lakken her og der, båndene er litt lave (selv om de nok ikke er så mye lavere enn da den kom fra fabrikken), og så trenger den å få gripebrettet planert. En eller annen har brukt den som høyrehendt i sin tid, boret hull for stroppfeste på motsatt horn, samt boret hull i bindinga langs undersiden av gripebrettet for markringer. Grr... Egentlig bare småting så det er nok ikke så mang som hadde giddet å omlakkere. Men, jeg er flinkere til å få bassene mine til å se finne ut enn til å spille på dem (dessverre). Litt artig å holde på.Som vanlig har jeg for mange ting som skal være klart til sommeren, så kom ikke i gang før nå. Blir litt mer hast enn jeg hadde håpet for å få den klar til lakkert i garasjen i løpet av sommeren (som er litt kort her nordpå).Har startet med å plugge en del skruhull. Var noen doble sett med hull for plekterbretten. Skal bla. flytte stolen ett par mm for å få den ordentlig sentrert. Resterende skruhull sparkler jeg igjen med porefyller (bare et lite lokk på toppen). Når det lakkes over trenger jeg ikke tenke på skruhullene når jeg våtsliper og polerer.Fjerna båndene, gikk rimelig greit uten for my splintring.Pusse vekk gammel lakk fra gripebrettet med liten radius kloss og 120 koring.Deretter planering med 120, 220, og 320 koring. Tar det langsomt og rolig for ikke å få vridninger, og stopper hele for å sjekke at det går i riktig retning. Er nesten i mål nå, og skal bare gå over med 320 det stykke før det er helt plant. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CastorFiber Skrevet Mai 10, 2014 Share Skrevet Mai 10, 2014 *legge til i varsellista.Skal følge med! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wiker Skrevet Mai 11, 2014 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2014 Litt møysommelig å planere fingerbrette uten en ordentlig jig som holder halsen. Halsen gir selvfølgelig etter under press, og under vekta av den lange tunge pusseklossen. Må hele tiden stoppe og sjekke med linjal og lykt for å se hvordan det går. Både på midt og mot kantene av brettet. Fingerbrettet hadde nok bitte litt vridning som jeg har fått bort, og noen små bumper og humper. Tror ikke jeg får det mer perfekt nå med det utstyret jeg har. Har ingen 100% rett linjal (må se å skaffe meg en). Neste skritt er porefyller. Deretter fjerne gammel binding. Så på med nye bånd, og til sist ny binding. Spora for båndene er imidlertid litt vel grunne, og må sages litt dypere. Har bestilt ei 0.50mm sag som er på vei. I mellomtiden er det nok av lakk som skal pusses vekk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wiker Skrevet Mai 11, 2014 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2014 Tenkte jeg skulle spørre før jeg begynner å grise med lim:Har ikke limt binding før. Har kjøpt kunststoff lim som fester veldig bra (noe ala Karlsonslim men mer tyntflytende). Men, som de fleste kunststoff lim blir det seigt ganske fort. Ser for meg å måtte jobbe i jevnt raskt tempo. Også litt upraktisk med lim på tube - lettere med noe som kan påføres med pensel.Har lest om å lage lim selv med aceton og bindingsrester. Hvordan er arbeidstiden med dette? Må vel blandes litt tyntflyende for å feste ordentlig til treverket? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
el_roffo Skrevet Mai 12, 2014 Share Skrevet Mai 12, 2014 Jeg har bare gjort dette en gang, men brukte aceton og oppløst binding på min Tele. Billig og fungerer bra. Det tørker fort, så du må jobbe relativt raskt og i korte seksjoner, men det er sikkert litt greiere hvis det ikke er kurver på bindingen. Jeg blandet det til konsistensen av ganske tjukk maling, så det fyller eventuelle ujevnheter også. Flere bruker gel-type superlim og det har litt lengre arbeidstid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wiker Skrevet Mai 12, 2014 Forfatter Share Skrevet Mai 12, 2014 Jeg har bare gjort dette en gang, men brukte aceton og oppløst binding på min Tele. Billig og fungerer bra. Det tørker fort, så du må jobbe relativt raskt og i korte seksjoner, men det er sikkert litt greiere hvis det ikke er kurver på bindingen. Jeg blandet det til konsistensen av ganske tjukk maling, så det fyller eventuelle ujevnheter også. Flere bruker gel-type superlim og det har litt lengre arbeidstid.Takk for svar. Må vel bare kjøpe aceton og prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wiker Skrevet Juni 4, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 4, 2014 Går litt seint men har nå tid til å få gjort litt igjen.Satte i gang med ny binding av kroppen før jeg pusser den gamle lakken helt vekk. Tanken var at eventuelt søl av lim ikke skulle havne direkte på treverket men på den gamle lakken – og gris og søl ble det fra første stund.Startet med å skrape vekk en del lakke på sidene av kroppe før jeg reiv av gammel bindingen. Et par steder hadde jeg ikke skrapet nok, og istedenfor at lakken revnet langs kanten av binding så ble flak av lakket revet av og tok med seg små stykker av treverket langs kanten av utfresinga. Limte stykkene på plass igjen, og det blir nok bra når jeg får pusset det ned.Så var det i gang med ny binding. Formet til bindingen på forhånd med varmepistol langs de verste knekkene og kurvene.Hjemmelaget lim av aceton+binding fungerte kjempefint - ingen synlig limskjøt. Som man kan se så er det ikke spart på limet.Tanken om å lime på ny binding før jeg pusset vekk lakken var for så vidt god i teorien, men i ettertid vet jeg ikke om det var det lureste likevel. Nå må jeg jo være mer forsiktig når jeg skraper og pusser gammel lakk for ikke å skade bindingen. En annen ting er at acetonet i limet løsnet den gamle lakken en del steder langs kanten. Ikke et problem i seg selv, men acetonet trakk samtidig noe av fargestoffene med seg ned i treverket. Dette viste jeg jo fra før så burde ha forutsett det. Kan bruke aceton for å løfte fargestoffene ut av treverket igjen, men da vil den jo samtidig gå løs på bindingen. Forhåpentligvis ligger det mest i overflaten slik at det ikke er så ille når jeg har pusset helt ned. Men, kanten skal jo lakkeres ganske mørk så det blir nok ikke synlig uansett.Så er det bare å sette i gang med skraping og pussing . . . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CastorFiber Skrevet Juni 4, 2014 Share Skrevet Juni 4, 2014 Så morsomt å få se hvordan du gjør det. man får nesten håpe du er glad i sånn pirkearbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wiker Skrevet Juni 4, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 4, 2014 Så morsomt å få se hvordan du gjør det. man får nesten håpe du er glad i sånn pirkearbeid. Takk Jo, det meste i prosessen er for så vidt litt artig – bortsett fra all pussinga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wiker Skrevet Juni 18, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 18, 2014 (endret) Har nå fått pusset vekk en god del gammel lakk. Det som gjenstår er hodet og baksiden av kroppen. Deretter finpusse det hele før lakkering (hovedsaklig med P220, men P320 på kantene og over bindingen). Er nå inngang med fingerbrettet. Startet med porefyller. Har tynnet den ut ganske mye for lettere å fylle porene, og rett og slett penslet det på. Litt strevesomt å lakkere fingerbrettet hvis porene ikke er ordentlig fylt. Må under lakkeringen gå over med tannpirker å fylle lakk i alle porer som ikke er fylt ordentlig. Rickenbacker brukte til nylig bubinga fingerbrett. Blir ganske lekkert når det er klarlakkert. Av en eller annen grunn bruker Rickenbacker lys/trehvit porefyller, som gir karakteristiske lyse striper i fingerbrettet på Rickenbacker gitarer og basser. Akkurat det synes ikke jeg er så fint, så jeg bruker en mahogni-farget porefyller som jeg synes gir treverket litt mer dybde når det er lakkert. Deretter pusset over fingerbrettet. Måtte gå over med porefyller to ganger før porene var ordentlig fylt. Deretter rensket porefyller ut av sporene. Sporene var litt vell grunne så jeg måtte sage dem en tanke dypere også. Før jeg installerte nye bånd gikk jeg over alle sporene og dro ei trekantfil ett par ganger lett over, slik at kanten blir avfaset og ikke skal stoppe båndene fra å komme ordentlig den. Så var det bare å hamre i vei. Bruker Jescar FW43080, som er har omtrent samme størrelse som originalbånda, men en tanke høyere. Et triks jeg leste om et sted var å dryppe litt sprit i sporene for at båndene skal gli lettere ned - synes det fungerer ganske bra. Klippet av ende på bånda. Neste skritt er å pusse endene jevnt med kanten på gripebrettet, og deretter ny binding utenpå bånda. Endret Juni 18, 2014 av Wiker 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wiker Skrevet Juni 25, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 25, 2014 (endret) Binding av gripebrettet.Etter en del møysommelig pirkarbeid er gripebrettet så å si ferdig. Hadde håpet jeg skulle slippe å pusse på tvers av treverket i brettet, men det måtte litt pussing med P320. Tror ikke det blir synlig etter lakkering. (Hvis det ser ut som bånda ikke er helt nedpå så er det bare en skyggeeffekt. Samt at Jescar bånd krummer litt inn nederst slik at det er lettere å få tak med tanga når/hvis bånda en gang skal fjernes.)Siste rest av gammel lakk.Nakenbilde til slutt. Nå gjenstår porefyller på valnøttstripa og finpussing over det hele. Så er det bare å rigge opp lakkeringsteltet i garasjen. Blir litt sprengjobbing nå for å komme i gang med lakkering mandags morgen. Endret Juni 25, 2014 av Wiker 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
space Skrevet Juni 26, 2014 Share Skrevet Juni 26, 2014 Drøyt! Her blir det gjort en skikkelig jobb! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+andreasf Skrevet Juni 26, 2014 Share Skrevet Juni 26, 2014 Dette blir pent! Ti tomler opp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skoggy Skrevet Juni 26, 2014 Share Skrevet Juni 26, 2014 Det får'n si! Morsomt å følge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wiker Skrevet Juni 28, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 28, 2014 Takk for kommentarer Driver på med sluttpussing. P120 på alle plane flater, P220 på kanter og kurver, og P320 over binding. Denne gangen er jeg nøye med at flatene på hodet er plane, og måler tykkelsen på begge sider for å påse at over- og underside er sånn passe parallelle. Tenkte ikke på dette i det hele tatt da jeg omlakkerte den andre Rickenbacker bassen min i fjor Endte opp med at overflatene på hodet krommet litt (tykkes på midten, og krommet ned mot kantene). Litt trøbbel når jeg skulle montere mekanikken da bøssingene ikke kom helt plant ned på hodet. Ikke noe stort problem, men små-irriterende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå