Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Omlakkering av Rickenbacker 4001 bass


Anbefalte innlegg

Endelig i gang med lakkering.

Originallakken på bassen var conversion varnish (så vidt jeg har forstått er det 2K syreherdet polyuretan lakk).

Har forsøkt to forskjellige vannborene lakker fra Behlen, den ene var en 2K vannboren conversion varnish. Strevde med å få samme resultat som med 2K løsemiddelbasert billakk jeg hadde prøvd før. Det mest kritiske var at det ikke virket som disse lakkene forstøvet like godt som billakken (med mitt utstyr, kanskje jeg hadde trengt ei tynnere nål og dyse), eller kanskje det er at løsemiddel-lakk rett og slett flyter bedre ut på underlaget. I hvert fall ble burst-spray veldig kornet med de to vannborene lakkene. Hadde vært en lettelse å lakke vannborene, men skulle jeg bli helt fornøyd så måtte det bli 2K billakk likevel.

Gikk for Glasurit 2K klarlakk. Eneste 2K billakken jeg fant som jeg kunne bestille på nett og tilsendt med posten (fra Haraldsen Farvehandel). Ikke noe billig lakk, men lett å spraye, god ripefasthet, lett å pusse og polere, og resultatet blir glassklar wet-look. Regner med at det ikke er noe ordentlig innbrenning mellom herda strøk og nytt strøk, men greier likevel ikke å spore noen ’witness lines’ når jeg pusser gjennom lakk-sjiktene. I det stor å hele en lakk som er lett å arbeide med – bortsett fra alt strevet med løsemidler.

Nok om det, til arbeidet ...

Jeg bruker den samme Glasurit klarlakken (923-335 HS VOC ) gjennom hele lakkeringsprosessen fra bunn to topp. Prayet forseglingsstrøket i dag. Har tynnet lakken ekstra for at det skal feste ordentlig til treverket, og ikke bare legge seg på overflaten. Først ga jeg bassen to tunge tåkestrøk med 30 minutters mellomrom. Hensikten var å unngå at tynner som trekker inn i treverket forsegles inne av lakken når den herder. (Har ikke så mye peiling men forestiller meg at det kan skje hvis jeg påfører for mye på nakent treverk.) Lot den så henge over en time før jeg ga den et ordentlig strøk, tykt nok til at jeg kan pusse helt jevnt uten å komme ned i treverket.

Trodde jeg hadde vært nøye med porefyller på gripebrettet og den valnøttstripa midt i bassen - men neida. Måtte gå over med pinsel å fylle på (ser det så vidt på gripebrettet på bildene).

Forresten, det aller første jeg gjorde med bassen etter å ha tatt av all hardware, var å vaske den ned med silikon-fjerner (vet jo ikke om den har fått noen silikonbasert polish på seg opp gjennom årene).

Nå skal den få henge en dag eller to, så er det pussing igjen - puh...

25_zpsff5ae375.jpg

26_zpsb8b70726.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusset forseglingsstrøket helt ned, men ikke gjennom til treverket. Pusser stort sett med P220. På utsatte steder - gripebrett, kanter, og andre steder hvor det er lett å pusse gjennom - bruker jeg P320 for å få mer kontroll. Har et sett pusseklosser jeg lagde i fjor for pussing mellom båndene på gripebretter. Er etter hvert blitt en reser til å pusse ned fingerbrettet.

27_zps7997fb48.jpg

Endret av Wiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjort unna farge-sprayinga i går. Nærmeste nabo var dratt på ferie med campingvogna, så da satte jeg i gang i går. 2K løsemiddel-lakk og tynner dunster jo som fy, så det er en fordel om naboen er borte.

For farge bruker jeg TransTint blandet i lakken. Kom fram til en blanding av mellom-brun, gylden-brun, og en brunlig mørk grønn, som så ut til å matche originalfargen sånn noenlunde.

TransTint (eller ColorTone som det heter når StewMac selger det) blander seg helt fint med den lakken jeg har brukt, men ikke med tynneren. For at fargestrøket skal bygge så lite som mulig, vil jeg ha mest mulig tynner og minst mulig lakk. For mye tynner så begynner farestoffene å separere og samle seg i små klumper. Etter en del prøving fant jeg at 67% tynner var problemfritt. Problemer med å få fargen blandet godt inn kan også ha sammenheng med om fargen blandes inn før eller etter tynner - beste å blande inn farge i lakken før tilsetting av tynner.

En som var ansatt hos Rickenbacker på 70-tallet har fortalt at den som gjorde sprayinga der holdt gitaren/bassen i ei hånd og lakkpistolen i den andre, og gjorden unna hele fargestrøket med to passeringer av pistolen. Tror ikke resultatet hadde blitt noe særlig dersom jeg fulgte den metoden.

For å ha tilstrekkelig kontroll over hva jeg holder på med sprayer jeg med svært lite lakktilstrømning, og kan føre pistolen rolig og langsomt. Skrur nåla helt inn, og deretter ut mellom 1/4 og 2/4 omdreining. Med så lite lakktilførsel må jeg jo gå over flerfoldige ganger, men da blir det også veldig jevnt. Jeg blander 100ml (inkl. tynner) og sprayer til det er tomt. Bruker ca. 30 minutter faktisk. Lar det avdunste og sette seg i 30 minutter før neste runde. En stor fordel med å spraye så tynt er at tynneren får tid til å dunste av mellom hver passering, og det er ikke like stor fare for at lakken renner.

(Jeg var litt utålmodig i starten, det så ut som det nesten ikke kom noe lakk, så jeg skrudde nåla litt mer ut. Fa.., der begynte det å renne. Renn ødelegger jo hele greia. Ut å ta en røyk - rakk tre trekk før jeg sprang inn i garasjen igjen. Eneste ting å gjøre var å finne fram tynner og tørkepapir, vaske ned hele bassen og startet på nytt.)

Gikk tre runder før jeg var fornøyd. Første runde sprayet jeg smalt rundt kantene, holdt pistolen over midten av kroppen og sprayet ut over kantene. Resterende to runder reduserte jeg litt på mengde fargestoff i lakken for å få enda mer kontroll, og sprayet gradvis bredere ved å holde pistolen vinkelrett mot kroppen, pekende på kanten, og variere avstanden.

Etter at fargesprayinga var ferdig lot jeg lakken sette seg i over en time (til den var nesten støvtørr, men fortsatt så vidt litt klebrig). Så avsluttet jeg dagen med et strøk klarlakk. Nødvendig med klarlakk for å forsegle fargelaget slik at jeg har noe å pusse på før neste strøk med klarlakk.

Ble ganske fornøyd til slutt. Fornøyd med brunfargen. Målet var litt mørkere enn originalen, men endte opp noe mørkere enn jeg hadde tenkt. Er vanskelig å bedømme mens jeg sprayer pga. belysningen, og spraytelt av mørkegrønn presenning gjør ikke lysforholdene bedre.

Neste steg nå er å skrape bindingen ren. I løpet av sommeren blir det ett par strøk til med klarlakk, med litt amber i (dvs. amber + litt gyldenbrun) for å få gulne bindingen. Og til slutt sprayer jeg gripebrettet alene da jeg må ha bassen liggende for at det skal bli best mulig.

Original lakken:

28_zpsf8c99a50.jpg

Og her nye-lakkert:

29_zpsd6c9c6b8.jpg

30_zpsf0bf9af4.jpg

31_zps49c4558f.jpg

Endret av Wiker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Litt oppdatering.

Har nylig gjort unna det punktet i prosessen hvor man puser helt ned og begynner forfra. Hadde etter hvert gjort for mange feil.

Det første var bindinga av kroppen. Skulle ikke ha lagt på ny binding før jeg hadde pusset den gamle lakken helt ned. Ble pusset litt for mye på bindinga når jeg pusset ned gammel lakk, slik at bindinga ble litt tynnere enkelte steder. Ikke påfallende, men kunne vært bedre.

Hadde ikke maskeringstape som egnet seg for å masere toppkanten på bindinga (trodde jeg), og hengav meg til å skrape fargen av bindinga med barberblad slik proffene gjør. (Etterpå fant jeg at jeg jo hadde egna tape likevel.) Skrapinga gikk ikke helt bra, og måtte flikk på litt farge her og der for å lappe på der jeg skrapte inn på treverket. Ble til slutt sånn høvelig greit, men ikke helt fornøyd.

Ved pussing etter første strøk klarlakk greide jeg å pusse gjennom til fargelaget flere steder. Er jo sånn med transparent farge at med en gang man er borti med sandpapiret så vises det. Greide å lappe til så passe bra på de mest synlige og åpenbare stedene med airbrush, mens noe lappinger ikke ble helt bra. Deretter greide jeg pinadø og pusse igjennom på nytt. F@.... grrrr……

Ble rett og slett for mye feil etter hver, så fram med pussepapir og begynn på nytt, også ny binding av kroppen.

34_zps329b581e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stått på for å få unnagjort så mye spraying som mulig mens fruen i huset var bortreist noen dager.

Syntes fargen i første runde havnet et hakk for mye i grønn/gul retning, så jeg justerte med å blande i litt mer av en nytral/rødlig brun for å dra den mer i rødlig retning og nærmere fargen i fingerbrettet.

Og her den nye lakkeringen:

35_zps9cb1c0bd.jpg

Muligens et hakk mørkere enn første runde (har nok for mye lys så det er vanskelig å bedømme under spraying). I tillegg var den brunfargen jeg la i mer av ganske mørk slik at den også dempa fargen noe (trenger mer lys for å få fram fargen). Skulle kanskje ha brukt en annen rødbrun med bedre metning. Men, fargen kommer litt bedre fram når jeg har glattslipt og blankpolert. Tror fargen tonen i seg selv ble nærmere originalen.

Tar seg godt ut i sollys:

36_zps8af40aef.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tålmodighet er nå en ting, men du er nå et råskinn til å lakkere, også. Det skal godt gjøres å få til noe så bra når man er amatør.
Det er jeg ikke helt sikker på at du er..

Uansett, bassen ble kjempefin, og takk for at du tok deg tid til å ta bilder og dokumentere. Vet selv at det tar ganske mye tid å gjøre slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og takk :)

Joda, jeg er nok bare amatør. Tålmodighet, stahet, og et snev perfeksjonisme, og mye arbeid, er nok det det handler om. Drar litt fordeler fra modell-bygging og -flygning hvor små detaljer er viktig. Men i hovedsak dreier det seg om mye arbeid med prøving og feiling for å finne ut hva som fungerer, og en god del øving rett og slett.

Ikke for å pådra meg mer skrytt (vel, litt kanskje :blush:), men vei var ganske lang fra jeg begynte å planlegge forrige lakkeringsprosjekt for to år siden til ferdig resultat for ett år side.
Fra tørrtrening
00_testspray_zps8732b7a0.jpg
til ferdig resultat

19964001V63Fireglorefinished_zpse2305512

I utgangspunktet satte jeg i gang på egen hånd fordi jeg tenkte det ble for dyrt å sende en bass tur/retur USA for å få den omlakkert av en semi-profesjonell Rickenbacker lakkerer ”over there”. Men, det hadde nok i realiteten blitt myyye billigere. Lakk og fargestoff koster en del, samt alt annet dill og dall av forbruksmateriell (flerfoldige pakker med engangshansker, gassmaskefilter, pussepapir, poleringsmiddel, maskeringstape), og diverse verktøy og utstyr. For ikke å tenke på alle arbeidstimene.

Forresten, ang. utstyr, må bare reklamere litt for 3M PPS.
https://www.youtube.com/watch?v=CIC2fuUAP4E
Koster jo litt ekstra men absolutt verdt pengene hvis man sprayer med pistol. Livet blir litt lettere fordi lakken mixes rett i engangs kopp, trenger ikke sile lakken fordi systemet har innebygd filter i lokket, og ingen rengjøre av lakkopp fordi man hiver hele engangskoppen (noe som er en stor fordel spesielt med løsemiddel-lakk). Men det største fordel er at med 3M PPS på pistolen kan man spraye med pistolen i absolutt alle orientering (spiller ingen rolle om man holder pistolen opp-ned omså) uten at det påvirker lakktilførsel eller at lakken renner ut. Hadde aldri fått til lakkeringene mine uten å dette. Eneste minus er at jeg ikke har funnet noe plass i Norge å bestille fra (finnes kanskje andre lignede systemer å få kjøpt i Norge?).

Endret av Wiker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.