Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Omlakkering av Rickenbacker 4001 bass


Anbefalte innlegg

Angående PPS- har du hørt med en faghandel for billakk? Skal høre med den lokale lakkpusheren. Melder ifra om resultatet.

Norbond.no har litt PPS utstyr, men ikke det jeg trengte. Kunne nok ha ringt rundt, men ebay er jo så enkelt. Foreløpig har jeg så det rekker og vel så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått lagt siste strøk med klarlakk. I utgangspunktet tenkte jeg å blande i litt amber og brun for å gulne bindinga og få den til å se ut som en 35 år gammel bass. Men jeg likte etter hvert den rene stilen med hvit plastikk mot det mørkebrune så jeg droppet det. Har vel fire strøk klarlakk til sammen tror jeg - først ett rett på fargestrøket før det var tørt, pussing og nytt strøk, pussing og to strøk til slutt.

Et par steder på bass (toppen av hodet og innsiden av horna) hvor det er umulig å komme til med poleringsmaskin (har ikke ork til å polere for hånd), så der prøver jeg å legge så jevnt og tykt at det flyter fint ut slik at jeg slipper å våtslipe og polere. Toppen av hodet ble bra men innsiden av horna må nok slipes.

Til sist et sluttstrøk på fingerbrettet med bassen liggende slik at lakken kan flytte jevnere utover. Målet var å få det så bra at jeg slipper å våtslipe fingerbrettet. Prøver å utnytte en dag når det regner da det er mindre støv i lufta. Dusjer lakkeringsteltet innvendig med vann for å holde på støvet. Så er det å legge på nok lakk til at den flyter ut helt jevnt, men ikke så tykt at den begynner å sige mot kantene av brettet. Og så er det om å gjøre få det jevnt over hele brettet slik at det blir jevn oppbygging av lakk mot basen på hvert bånd, og høvelig likt på alle bånda.

Første forsøk la jeg alt for tykt, lakken seg litt mot kanten av brettet og bånda ble begravd i alt for mye lakk. Bare å pusse ned dette strøket. Fikk det ganske bra på andre forsøk, veldig jevnt og fint, men det ble en del støv (vises ikke på bilde) så jeg må nok slipe litt likevel.

Men nå trenger jeg litt pause. Burde nok våtslipe og polere føre jeg rigger ned lakkeringsteltet i garasjen. Forrige gang jeg polert måtte jeg rundvaske hobbyrommet fra gulv til tak - er nok litt for raus med poleringsmidlene. Hadde vært greit å få unnagjort poleringen i lakkeringsteltet. :)

37_zps79a85ad3.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Glattslipt og klar til polering. Våtslipte med P1500 til lakken var nesten jevn, deretter helt jevn med P2000, og avsluttet med P2500. Polerer med tre forskjellige midler.

38_zpsf97a8d12.jpg

Har ikke tålmodighet lengre til å polere for hånd, så jeg bruker maskin. Tålmodighet og tålmodighet :wacko: - med maskin er det jo en risiko for at man lager seg mer arbeid, og det gjorde jeg selvfølgelig. Greide å skadet kanten på bindingen et par steder. Måtte pusse ned skaden litt, reparere binding med bindingsrester opplåst i aceton, pusse, pensle på klar lakk, slipe og polere. Ble bra til slutt men irriterende tullfeil.

39_zps74d9cc6d.jpg

Puh. Da var min karriere som bass/gitar lakkerer endlig over.

Begynt å montere hardware. Rickenbacker har som "tradisjon" at dem ikke greier å motere hardwaren ordentlig sentrert på kroppen. Jeg har flyttet litt på stolen og trebel-pickupen for å få alt i senter. Satt på et par strenger bare for å se at det ble bra, og at strengene haver rett over polene på pickupen. Nå skal jeg bare lage nytt plekterbrett og ny oversadel. Ny elektronikk også - hovedsakelig fordi det er litt kos å sitte en ettermiddag å lodde sammen.

40_zps486f504b.jpg

Endret av Wiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker. :)

Skulle ønske jeg var tilnærmet like flink å spille på den som å lakkere. Men nå når den snart er ferdig blir det ikke så mye mer fixing (håper jeg) - får heller bruke tida til å øve mer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stunning! Og som bandkollega til en leftie-bassist er jeg nødt til å spørre: myeskarruhafårn?

Du trur æ sæll dein ætter så mye arbeid :blink:

Men jeg skal tipse deg hvis jeg noen gang skulle ombestemme meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.