Gå til innhold
  • Bli medlem
Struvelur

Ginza Les Paul Custom

Anbefalte innlegg

Heisann!

Her om dagen kjøpte jeg en Ginza Les Paul Custom hos en kompis. Den skal være fra begynnelsen/midten av 70-tallet, såvidt jeg forsto det , og stammer garantert fra lawsuit-eraen i japan på 70-tallet
Den ser identisk ut som en Les Paul Custom, og det OSER kvalitet av den. Jeg kan ikke finne noe som helst om Ginza-gitarer på nettet,
så jeg lurer på om noen av dere har vært borti dem?

-Håkon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått var Ginza et produkt fra Norsk Musikk fra sent syttitall.

Jeg har hatt en 335-aktig Ginza (med hul kropp, som en ES330) og den generelle kvaliteten

var bra. Det var mye i den gitaren som minnet meg om ting fra Matsumoto så jeg tipper det

er et OEM-produkt derfra.

Endret av germaniumkid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar!

Kan du forklare hva som minnet deg om ting fra Matsumoto?

-Håkon

Endret av Struvelur

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har ikkje så mykje peiling på dette, men eg har ein akkustisk Ginza (hugsar ikkje modellnummeret) "White Dove"-kopi. Knallgod gitar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde også en ES-330-aktig Ginza og det var en bra gitar. Dessverre endte den opp med "sunket" topp som er et problem på flere 330/Casino-gitarer, men jeg har i alle fall resirkulert halsen

Du har ikke tilgang til å se bilder i dette emnet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar folkens

Du har ikke tilgang til å se bilder i dette emnet

Er vel som geraniumkid foreslår, at det var et merke distribuert av Norsk Musikk.. Kan ikke finne noe som tilsier at det er noe som heter Ginza-gitarer på nettet engang, bortsett fra enkelte norske forum, der en og annen har hatt en Ginza-bass, og til og med trommesett fra Ginza. En kompis av meg har en gammel, nedslitt Hummingbird-kopi.

Vi kan i allefall konkludere med at det er knallgode instrumenter! Stort sett alle gitarer fra Japan fra den tidsperioden, spesielt Fender og Gibson-kopier, er jo kjent for å være av meget høy kvalitet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg har litt lyst til å modifisere det der noe.

Greit nok at Japankopiene fra midten av søttitallet, da i hvert fall Fender og delvis Gibson ikke akkurat dyttet ut de beste gitarene man kunne få lagt hendene på, var god valuta for pengene, så er det i ettertid kanskje ikke så dumt å innrømme at eksemplarvariasjonen var minst like stor som hos F og G, og at en del detaljer var noe "grøvre", for å si det slik. Det er ingen grunn til å forgylle disse instrumentene, selv om gode eksemplarer som har blitt tatt vare på slettes ikke er noen katastrofe.

Sånn for å bevise hva jeg vet hva jeg snakker om, ja, jeg har hatt flere, kjenner veldig mange som har/har hatt, og eier fortsatt en 1974 Ibanez elbass. Eller restene av en. Det meste er skiftet ut.

Jeg bytter ikke inn Ibanezbassen min likt mot en Fender, men det er da av helt andre grunner enn kvalitet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og for å modifisere siste post fra Castor, tror du japanerne skippet sine beste ting til Norge?

Eks Greco (som jeg har mest kjennskap til) produserte noen latterlige replikaer av LP`s (feks Super Real series)

med nitro, fret end binding, kvalitetstre etc som gikk datidens Gibson en høy gang. De produserte også budget LPs med bolt on necks, (som minner mye om Ibanezene vi ser med jevne mellomrom her til lands (likheten er slående, siden begge merker stort sett kom fra Fuji Gen-fabrikken), altså hele spekteret.

Tilogmed pickupsene i disse dyrere modellene (Dry Z) går for summer man må gi for håndvikla, amerikanske PAF-replikaer.

Man kan lett omsette en EGF 1000 for 8-10.000,- i USA og sist jeg så en EGF 1800 for salg, gikk den for 3000 Euro til en tysker.

Eksempelvariasjonen var ikke stor, konsis produksjon, men spektervariasjonen var stor.

Endret av germaniumkid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På den tiden var det flust av småfirmaer som bygde replikaer, med overlegen kvalitet i fht de modellene amerikanerne spydde ut.

De mest kjente er jo Greco, Tokai, Aria, Ibanez, Takamine, osv.

Jeg lurer på om Ginza er av samme kaliber som disse merkene når det kommer til kvalitet og håndtverk. At den i det hele tatt er i fra Japan, og den tidsperioden er jo et godt tegn.

Lenke skjult

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På den tiden var det flust av småfirmaer som bygde replikaer, med overlegen kvalitet i fht de modellene amerikanerne spydde ut.

De mest kjente er jo Greco, Tokai, Aria, Ibanez, Takamine, osv.

Jeg lurer på om Ginza er av samme kaliber som disse merkene når det kommer til kvalitet og håndtverk. At den i det hele tatt er i fra Japan, og den tidsperioden er jo et godt tegn.

Lenke skjult

Som sagt hadde man hele spekteret og man kan ikke påstå at alt gikk Gibson en høy gang. Ingen av de var heller småfirmaer, det var hovedsakelig en håndfull fabrikker som produserte for de forskjellige "merkene" Eks: Hoshino eier merkevaret Ibanez, mens Kanda Shokai eier merkevaren Greco. Begge ble hovedsakelig produsert av Fuji Gen Gakki mens Hoshino Gakki produserte (igjen, med enkelte unntak) for bla Aria og Epiphone Japan.

Som Castor sier (og har rett i) Alt var ikke bra, mye var budgetinstrumenter, eksemplene jeg postet tilhører unntaket.

Samtidig fantes det flust av mid-price instrumenter med "riktigere" kopiering, som set neck, open book headstock etc som er solide playere men er masseprodusert på CNC-maskiner, ikke har alle detaljer riktige (eks fret edge binding), og Poly-lakk. Hvis Ginzaen jeg hadde tilsvarer din, er den i denne kategorien men uten detaljerte bilder og (helst) førstehåndserfaring blir dette bare synsing.

Endret av germaniumkid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du godeste struvelur.

Du har ikke tilgang til å se bilder i dette emnet
Så fin ut den der,få vækk gullmekanikken så bli d king.
Du har ikke tilgang til å se bilder i dette emnet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det,men er penere uten gull. Min smak det da.

Du har ikke tilgang til å se bilder i dette emnet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du godeste struvelur.

Du har ikke tilgang til å se bilder i dette emnet
Så fin ut den der,få vækk gullmekanikken så bli d king.
Du har ikke tilgang til å se bilder i dette emnet

Nånei, du Lassefant! Gull må det være!

Du har ikke tilgang til å se bilder i dette emnet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Lignende innhold

    • Av Affen
      Deilig gitar, men blir ikke helt venn med de keramiske pupsene. Mulig de ryker.
       

    • Av Audun
      Legger ut noen bilder av mine redskaper for moro skyld. Ikke så veldig fancy, men det gjør jobben og vel så det!
      Gitarer:
      Gibson Customshop Les Paul R-8 VOS 2006 mod. (RS-Kit, mapleflame mod, TonePros bru og tailpiece)
      DSC_6292
      Gibson Customshop1960 Les Paul Special VOS 2006 mod. (RS-kit, TonePros locking studs, Grover tuners)

      Gibson USA Explorer  2005 mod, (Gibson Classic ‘57 humbuckers, CTS 500k pots og Emerson cap)

      Fender Telecaster am. std 1995 mod. (CS Twisted Tele i neck og CS Broadcaster i bridge. 4-veis switch og fasevender)

      Fender Stratocaster Jimmie Vaughan 2005 mod. (RS-kit og ny 'aget' plast + mint brett)

      Fender Telecaster Baja (Pågående Micawber-mod. RS Kit, Fender CS Nocaster i bru, GFS Humbucker i hals. Brass sadler.)

      Greco 'Grecobird' Firebird-kopi - ca. mid. '80.  Faber aluminium tailpiece og bru med brass sadler.

      Gibson ES-335 2013 mod. RS-kit, ettermontert Bigsby, og planlegger ABR-1 bridge conversion.

      Epiphone Ltd. Ed. Korina Flying-V 2016 mod. CTS pots og Tonerider pickups.

      Epiphone Ltd. Ed. Korina Explorer 2016 mod. CTS Pots og Tonerider pickups.

      Larrivee D-03 Mahogny

      Yamaha 12'er

      Ibanez Performance - noen og '80

      Amper:
      Ceria Tone JTM 45. Eidebygd kab m/ Greenbacks:

      1983 Marshall JCM 800 2205 m/ 1987 Marshall Silver Jubilee kab - Celestion V30

      KMD GV100 head (uten bilde)
      Effektbrett: TC Electronics Polytune tuner, Boss Wah, Der Screamer TS-9/808 klone satt sammen og moddet av kristoffereide her på forumet, Tonebone Trimode, T-Rex Comp Nova, Fulltone Fatboost-3, Boss Re-20 Space Echo og mottaker for Line 6 Relay G-30. Montert på T-Rex ToneTrunk brett.

    • Av Audun
      Da har Explorer'n ankommet og jeg har såvidt begynt å gjøre litt småtteri. Noen stygge groper i treverket ved "albueområdet" der det også var merker etter lim e.l. Fikk renset bort limrestene og polert opp, så det ble seende greit ut på avstand. På pickup-coverne er det tydeligvis gjort et forsøk på "selvrelic" med skrujern e.l. så her skal jeg få tak i noe fint sandpapir eller pussepads og heller matte de ned.

      Måtte polere opp bånd, og olje gripebrett, selvsagt.
      Tørt treverk:

      Gripbrettet ble pent:

      Så var det elektronikken. Er den original? Vet ikke om Gibson har brukt minipots. Har i så fall aldri hørt om det... Pickupene er i hvert fall Classic '57s, så da er det bare å bytte elektronikk. Det har jeg heldigvis liggende.

      Cracking on...
    • Av CastorFiber
      Ser det er flere poster om dette på forumet allerede, men tenker det er verdt en egen tråd.
      Det er mange kilder som har dette som en nyhet, jeg har bare valgt en av dem.
      https://www.musicradar.com/news/gibson-files-for-bankruptcy
       
    • Av SunMaster
      Nå vet jeg jo at disse har vært diskutert opp og ned i mente. Jeg syns de var litt artige, og når jeg satt dem til max følsomhet klarte de å stemme gitaren ganske bra. Men over tid stusset jeg jo på at strengene hele tiden sank. Sånn en liten justering hver 20-30 minutter eller noe. Jeg har jo andre gitarer som ikke har dette problemet (am fender deluxe, esp eclipse++), men tenkte at det var disse problemene med å holde stemmingen som Gibson er så beryktet for som var saken. Selv om jeg har satt in en tusqxl.
      Så røyk den ene robotuneren, og jeg bestemte meg for å kjøpe noen locking tuners som jeg kjenner fra før.
       
      Og... helt utrolig, jeg har en SG som holder stemminga like godt som de andre gitarene mine.  Det tok meg ett år å lære å hate g-force ?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.