Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ginza Les Paul Custom


Struvelur

Anbefalte innlegg

Heisann!

Her om dagen kjøpte jeg en Ginza Les Paul Custom hos en kompis. Den skal være fra begynnelsen/midten av 70-tallet, såvidt jeg forsto det , og stammer garantert fra lawsuit-eraen i japan på 70-tallet
Den ser identisk ut som en Les Paul Custom, og det OSER kvalitet av den. Jeg kan ikke finne noe som helst om Ginza-gitarer på nettet,
så jeg lurer på om noen av dere har vært borti dem?

-Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått var Ginza et produkt fra Norsk Musikk fra sent syttitall.

Jeg har hatt en 335-aktig Ginza (med hul kropp, som en ES330) og den generelle kvaliteten

var bra. Det var mye i den gitaren som minnet meg om ting fra Matsumoto så jeg tipper det

er et OEM-produkt derfra.

Endret av germaniumkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens :)

Er vel som geraniumkid foreslår, at det var et merke distribuert av Norsk Musikk.. Kan ikke finne noe som tilsier at det er noe som heter Ginza-gitarer på nettet engang, bortsett fra enkelte norske forum, der en og annen har hatt en Ginza-bass, og til og med trommesett fra Ginza. En kompis av meg har en gammel, nedslitt Hummingbird-kopi.

Vi kan i allefall konkludere med at det er knallgode instrumenter! Stort sett alle gitarer fra Japan fra den tidsperioden, spesielt Fender og Gibson-kopier, er jo kjent for å være av meget høy kvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har litt lyst til å modifisere det der noe.

Greit nok at Japankopiene fra midten av søttitallet, da i hvert fall Fender og delvis Gibson ikke akkurat dyttet ut de beste gitarene man kunne få lagt hendene på, var god valuta for pengene, så er det i ettertid kanskje ikke så dumt å innrømme at eksemplarvariasjonen var minst like stor som hos F og G, og at en del detaljer var noe "grøvre", for å si det slik. Det er ingen grunn til å forgylle disse instrumentene, selv om gode eksemplarer som har blitt tatt vare på slettes ikke er noen katastrofe.

Sånn for å bevise hva jeg vet hva jeg snakker om, ja, jeg har hatt flere, kjenner veldig mange som har/har hatt, og eier fortsatt en 1974 Ibanez elbass. Eller restene av en. Det meste er skiftet ut.

Jeg bytter ikke inn Ibanezbassen min likt mot en Fender, men det er da av helt andre grunner enn kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å modifisere siste post fra Castor, tror du japanerne skippet sine beste ting til Norge?

Eks Greco (som jeg har mest kjennskap til) produserte noen latterlige replikaer av LP`s (feks Super Real series)

med nitro, fret end binding, kvalitetstre etc som gikk datidens Gibson en høy gang. De produserte også budget LPs med bolt on necks, (som minner mye om Ibanezene vi ser med jevne mellomrom her til lands (likheten er slående, siden begge merker stort sett kom fra Fuji Gen-fabrikken), altså hele spekteret.

Tilogmed pickupsene i disse dyrere modellene (Dry Z) går for summer man må gi for håndvikla, amerikanske PAF-replikaer.

Man kan lett omsette en EGF 1000 for 8-10.000,- i USA og sist jeg så en EGF 1800 for salg, gikk den for 3000 Euro til en tysker.

Eksempelvariasjonen var ikke stor, konsis produksjon, men spektervariasjonen var stor.

Endret av germaniumkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den tiden var det flust av småfirmaer som bygde replikaer, med overlegen kvalitet i fht de modellene amerikanerne spydde ut.

De mest kjente er jo Greco, Tokai, Aria, Ibanez, Takamine, osv.

Jeg lurer på om Ginza er av samme kaliber som disse merkene når det kommer til kvalitet og håndtverk. At den i det hele tatt er i fra Japan, og den tidsperioden er jo et godt tegn.

http://www.jazzguitar.be/lawsuit_guitars.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den tiden var det flust av småfirmaer som bygde replikaer, med overlegen kvalitet i fht de modellene amerikanerne spydde ut.

De mest kjente er jo Greco, Tokai, Aria, Ibanez, Takamine, osv.

Jeg lurer på om Ginza er av samme kaliber som disse merkene når det kommer til kvalitet og håndtverk. At den i det hele tatt er i fra Japan, og den tidsperioden er jo et godt tegn.

http://www.jazzguitar.be/lawsuit_guitars.html

Som sagt hadde man hele spekteret og man kan ikke påstå at alt gikk Gibson en høy gang. Ingen av de var heller småfirmaer, det var hovedsakelig en håndfull fabrikker som produserte for de forskjellige "merkene" Eks: Hoshino eier merkevaret Ibanez, mens Kanda Shokai eier merkevaren Greco. Begge ble hovedsakelig produsert av Fuji Gen Gakki mens Hoshino Gakki produserte (igjen, med enkelte unntak) for bla Aria og Epiphone Japan.

Som Castor sier (og har rett i) Alt var ikke bra, mye var budgetinstrumenter, eksemplene jeg postet tilhører unntaket.

Samtidig fantes det flust av mid-price instrumenter med "riktigere" kopiering, som set neck, open book headstock etc som er solide playere men er masseprodusert på CNC-maskiner, ikke har alle detaljer riktige (eks fret edge binding), og Poly-lakk. Hvis Ginzaen jeg hadde tilsvarer din, er den i denne kategorien men uten detaljerte bilder og (helst) førstehåndserfaring blir dette bare synsing.

Endret av germaniumkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.