Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Edwards gitarer?


hanzzen

Anbefalte innlegg

Men du påstår jo at det ikke var Gibson som utviklet Les Paul modellen?

Nei, jeg påstår at det er 2 parter som har lagd den. Ene i Gibson og andre en artist. Ikke at det er noe feil med det selvfølgelig, men var litt for på en måte å rettferdiggjøre andre gitarmakere som lager gitarer i forholdsvis lik form. De behøver jo ikke å være dårligere enn "originalen". Å si at ESP er en kopi, er jo som å si at alle superstratter er en kopi av Fender. Er vel videreutvikling av et allerede bra/kjent design.

Hvis vi tar ML formen f.eks, så er det KUN Dean som har lov til å produsere akkurat den formen i USA. på 90tallet og til ca 05`. Da fikk ikke Washburn produsere ML mer pga av lawsuit. Kan man da si at Washburn ML er kopier? Når jeg hører ordet kopi, så er det noe som er kopiert for å etterligne det originale produktet mest mulig. Alt annet er frittspillerom der hver enkelte gitarmakere/produsenter ser forbedringer eller lignende så lenge ikke "original" er beskyttet mot kopi.

Sorry, Jeg ble altfor oftopic. Tar meg en bolle jeg!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel kommet fram at Les Paul selv ikke hadde noe med selve designet på Les Paul å gjøre, som GPM sier. De fikk dog tillatelse til å bruke hans navn på gitaren for å øke salget, så noen signatur-modell i den forstand er det jo ikke.

Vi må også skille mellom kopier og "inspirert av" her. F.eks. har jo de fleste superstrater temmelig lik form som en Fender Stratocaster, uten at det kan kalles en direkte kopi. MEN når det gjelder Edwards LP'ene vi her snakker om, er jo de laget for å ligne mest mulig på en Les Paul, og da må man jo kunne kalle det en kopi. Jeg sier ikke at det er en dårlig kopi. Dette gjelder også flere andre merker.

Du sier også tidligere at japsene har kopiert både Fender og Gibson med stort hell pga. kvaliteten. Det er vel heller ikke den hele og fulle sannhet da mye av salget av disse opp gjennom tida har vært mye mer relatert til pris. Noen av de første japsegitarene kom jo til Norge som Les Paul-kopier, og de var det nok ikke like god kvalitet over, men de var mye billigere enn originalen, og dermed hadde folk mulighet til å handle.

Japsene lærte seg jo å lage bedre gitarer etter hvert, og de lærte seg til og med å lage gode og mer autentiske kopier. Så gode at til og med Ace Frehley lot seg overtale til å bruke en Greco Flying V på ei låt da de turnerte i Japan i '78 eller noe slikt.

Som nevnt har jo japsene gjort veldig god butikk på å lage disse kopiene med billigere materialer, og billigere arbeidskraft. Det har også gjort sitt til at Gibson selv har måttet innføre modeller i billigsegmentet, og sågar brukt Epiphone-merket som det aller billigste Les Paul-alternativet. Produksjonen av Epis har de også blitt nødt til å legge til Østen. Nå ser vi også at japsene selv er nødt til å shippe ut produksjonen for å holde prisene nede, og igjen: Skal du ha en fullverdi japsekopi med tilsvarende specs som de beste "kopiene" Gibson selv lager, koster de like mye. Velger man da første- eller andrehåndskopien?

Regner med trådstarter nå har gått grundig lei hele diskusjonen, selv om en del av oss andre synes det er litt moro, men vi får håpe han har hatt nytte av tråden.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel kommet fram at Les Paul selv ikke hadde noe med selve designet på Les Paul å gjøre, som GPM sier. De fikk dog tillatelse til å bruke hans navn på gitaren for å øke salget, så noen signatur-modell i den forstand er det jo ikke.

Vi må også skille mellom kopier og "inspirert av" her. F.eks. har jo de fleste superstrater temmelig lik form som en Fender Stratocaster, uten at det kan kalles en direkte kopi. MEN når det gjelder Edwards LP'ene vi her snakker om, er jo de laget for å ligne mest mulig på en Les Paul, og da må man jo kunne kalle det en kopi. Jeg sier ikke at det er en dårlig kopi. Dette gjelder også flere andre merker.

Du sier også tidligere at japsene har kopiert både Fender og Gibson med stort hell pga. kvaliteten. Det er vel heller ikke den hele og fulle sannhet da mye av salget av disse opp gjennom tida har vært mye mer relatert til pris. Noen av de første japsegitarene kom jo til Norge som Les Paul-kopier, og de var det nok ikke like god kvalitet over, men de var mye billigere enn originalen, og dermed hadde folk mulighet til å handle.

Japsene lærte seg jo å lage bedre gitarer etter hvert, og de lærte seg til og med å lage gode og mer autentiske kopier. Så gode at til og med Ace Frehley lot seg overtale til å bruke en Greco Flying V på ei låt da de turnerte i Japan i '78 eller noe slikt.

Som nevnt har jo japsene gjort veldig god butikk på å lage disse kopiene med billigere materialer, og billigere arbeidskraft. Det har også gjort sitt til at Gibson selv har måttet innføre modeller i billigsegmentet, og sågar brukt Epiphone-merket som det aller billigste Les Paul-alternativet. Produksjonen av Epis har de også blitt nødt til å legge til Østen. Nå ser vi også at japsene selv er nødt til å shippe ut produksjonen for å holde prisene nede, og igjen: Skal du ha en fullverdi japsekopi med tilsvarende specs som de beste "kopiene" Gibson selv lager, koster de like mye. Velger man da første- eller andrehåndskopien?

Regner med trådstarter nå har gått grundig lei hele diskusjonen, selv om en del av oss andre synes det er litt moro, men vi får håpe han har hatt nytte av tråden.... :P

Mener du at du hadde heller valgt en Epiphone LPC enn en Edwards LP98?

De har ikke de samme spesifikasjonene i det hele tatt.

Er du betalt av 4sound eller? ;-)

Kan vi ikke bare konkludere med at folk får kjøpe den fjøla de føler noe for, uavhengig av hva som står på hodet?

Personlig kjøper ikke jeg Gibson-gitarer pga lefty-tilgjengelighet og skala-lengde.

Jeg liker ikke kort-skala gitarer som Gibson (og andre) fordi jeg bruker tykke strenger og stemmer langt ned, da er det bedre med lengre skala som gir økt sustain og mer spenn i strengene. Og der kommer ESP, Jackson, Dean og Schecter inn i bildet og redder dagen min :-)

Endret av Pikachu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at du hadde heller valgt en Epiphone LPC enn en Edwards LP98?

De har ikke de samme spesifikasjonene i det hele tatt.

Er du betalt av 4sound eller? ;-)

Kan vi ikke bare konkludere med at folk får kjøpe den fjøla de føler noe for, uavhengig av hva som står på hodet?

Personlig kjøper ikke jeg Gibson-gitarer pga lefty-tilgjengelighet og skala-lengde.

Jeg liker ikke kort-skala gitarer som Gibson (og andre) fordi jeg bruker tykke strenger og stemmer langt ned, da er det bedre med lengre skala som gir økt sustain og mer spenn i strengene. Og der kommer ESP, Jackson, Dean og Schecter inn i bildet og redder dagen min :-)

Nå skjønner jeg ikke hvor du vil. Jeg hadde kanskje valgt en Epi LQ series foran en Edwards LP 98, men det er jo ikke det jeg snakker om i det hele tatt. Det har jo hele tiden vært snakk om Edwards-gitarer som liksom skal være bedre enn CS-Gibson. (Jo, billigere Edwards holder bra kvalitet....) Og ja, de Edwardsene som har tilsvarende specs som CS Gibson koster like mye som en CS Gibson, og da er jeg ikke lengre i tvil.

Igjen uttaler du at du egentlig ikke liker Les Paul (jmf. skalalengde) og da er det jo ganske irrelevant om du mener en Edwards LP-ett eller annet eller en Gibson Les Paul er best. Du liker jo ikke modellen og konstruksjonen!

Og nei, jeg er langt fra betalt av 4Sound.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Pikachu jeg..=)

Jeg har vel ikke sagt at Japsene har kopiert gibson og fender med stort hell? Prøvde bare å være ganske generell i tidl post. Jeg mente ikke nødvendigvis at det er japser som gjelder. Heller ikke at Epiphone er bedre enn Gibson. I tidligere post på denne tråden, så ga jeg uttrykk for at man kan anbefale å legge igjen penga hos en custombuilder og få en Les Paul som er bygd akkurat slik man vil ha den, og i en utsøkt kvalitet for samme pris eller billigere. Og da refererte jeg spesielt til Vaschenko i Russland og gjør det gjerne igjen: http://www.youtube.com/watch?v=-tOWNpDQIKc Personlig så har jeg ikke sett noen så fete custom av Gibson noen gang. Og etter hva jeg har hørt/erfart, så er ikke Custom gitarene "ordentlig" Custom slik som man kan få hos andre byggere. Er jo begrenset hva Gibson kan gjøre for deg hvis man ikke er en rockstar da. Så er jo litt markedsføring i at dem kaller det custom, for det er jo ikke det det er.. Prøvde bare virkelig å være litt åpensindig, og å si at det er ihvertfall en som ikke favoriserer Gibson fordi det er Gibson, og at andre merker kan være like bra. Tar gjerne en Gibson jeg, men syns ikke det er vært nyprisen iforhold til hva man kan få customlaget andre steder, der man kan velge den minste detalj selv. Det var poenget mitt. Ikke at jeg favoriserer billig modeller. finnes jo en grense for hva man må ut med i forhold til kvalitet,.

Men er jo veldig rart at Gibson tar like mye for en produksjonsgitar, som det en god luthier tar for å bygge en selv. Det sier seg selv at Gibson tar godt betalt bare for å være Gibson. Ikke en sjans i havet at gitarene er anskaffelseskost,+avg+lønn+profitt de må ha i forhold til produksjonsmengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må Gibson tjene penger. Hvis de ikke gjør det, må de slutte å produsere. Begrepet "custom" kan man jo selvfølgelig diskutere. At Gibson har valgt å kalle avdelingen der de produserer litt mer eksklusive instrumenter for Custom Shop, likeså.

Når det gjelder Luthiers som i liten skala produserer gitarer som "folk vil ha", ser vi det gang på gang at så fort de får et navn og etterspørselen øker, greier de ikke å etterkomme etterspørselen uten å gjøre produksjonen mer effektiv. Det betyr økte kostnader i større arbeidskraft, lagerbygninger, maskiner osv. fordi de må produsere mer på kortere tid, og så er vi i gang.... "Den gode Luthieren" bygger nok helt sikkert gitarer som er bedre på mange måter enn de store produsentene greier. Men hvis han skal konkurrere på pris og tilgjengelighet, sier det seg selv at han taper. Tenk bare på hvor mye han relativt sett, må betale for materialet ifht. de som bestiller i enormt store kvanta, i tillegg til at man må ta i betraktning den tiden det tar å bygge en gitar 100% for hånd.

Greit nok at du kanskje bør gå til en Luthier hvis du ønsker deg en Les Paul med veldig personlige specs. Da tør jeg likevel påstå at det ikke er en Les Paul du vil ha, men en annen type gitar, bare med Les Paul design. (Jada, uavhengige Luthiers kan lage mye bedre og mer eksakte kopier av 50- talls Lesters enn det Gibson gjør med sin Historic serie, men aldri i verden til samme pris.)

Hva er det så de japanske gitarprodusentene har gjort? Akkurat det samme som både Gibson og Fender gjorde i sin tid, og som de

fortsatt gjør: Selge flest mulig gitarer med høyest mulig inntjening. Ikke mye "Custom" over det Edwards leverer heller, det jeg kan se, så dette blir et argument som faller litt utenfor det som egentlig er diskusjonen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En E-SA er vel deres 335-kopi. Det er vel flere her inne som har erfaring med de modellene som sikkert kan kime inn etterhvert.

Disse har heltre topp og bunn i motsetning til Gibson som har laminat. Jeg har hørt litt skrekkhistorier om en E-SA som fikk ei glippe mellom sarg og topp hvor hele toppen begynte å slå seg litt (heltre er mer utsatt for vær og vind enn laminat), men så lenge ting blir behandlet på en fin måte er det null stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må Gibson tjene penger. Hvis de ikke gjør det, må de slutte å produsere. Begrepet "custom" kan man jo selvfølgelig diskutere. At Gibson har valgt å kalle avdelingen der de produserer litt mer eksklusive instrumenter for Custom Shop, likeså.

Når det gjelder Luthiers som i liten skala produserer gitarer som "folk vil ha", ser vi det gang på gang at så fort de får et navn og etterspørselen øker, greier de ikke å etterkomme etterspørselen uten å gjøre produksjonen mer effektiv. Det betyr økte kostnader i større arbeidskraft, lagerbygninger, maskiner osv. fordi de må produsere mer på kortere tid, og så er vi i gang.... "Den gode Luthieren" bygger nok helt sikkert gitarer som er bedre på mange måter enn de store produsentene greier. Men hvis han skal konkurrere på pris og tilgjengelighet, sier det seg selv at han taper. Tenk bare på hvor mye han relativt sett, må betale for materialet ifht. de som bestiller i enormt store kvanta, i tillegg til at man må ta i betraktning den tiden det tar å bygge en gitar 100% for hånd.

Greit nok at du kanskje bør gå til en Luthier hvis du ønsker deg en Les Paul med veldig personlige specs. Da tør jeg likevel påstå at det ikke er en Les Paul du vil ha, men en annen type gitar, bare med Les Paul design. (Jada, uavhengige Luthiers kan lage mye bedre og mer eksakte kopier av 50- talls Lesters enn det Gibson gjør med sin Historic serie, men aldri i verden til samme pris.)

Hva er det så de japanske gitarprodusentene har gjort? Akkurat det samme som både Gibson og Fender gjorde i sin tid, og som de

fortsatt gjør: Selge flest mulig gitarer med høyest mulig inntjening. Ikke mye "Custom" over det Edwards leverer heller, det jeg kan se, så dette blir et argument som faller litt utenfor det som egentlig er diskusjonen her.

Ja,klart gibson skal ha penger, men de ny årisene dem ,ihvertfall for noen år siden var ganske drøyt! Mye drøyere enn "tilsvarende" gitarer med lik kvalitet.

Og forresten så er Custom gitarene CNC skåret også.. Ikke mye "custom" for penga i det hele tatt. kun markedsføring. Det har de brukt siden slutten på 90`ca. uansett om jeg liker gisbon, så er de der mer for penga sine del, en craftmanshipen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble jo en alle tiders tråd. Flott med diskusjon. Jeg har fått masse bra input angående Edwards. Rinkya ser ok ut, får se hvordan @TruckStopChuckie opplever å handle derfra.

En E-SA-"??" er det jeg sikler på.

Har noen nevnt Jauce ( http://www.jauce.com )Leser her og der at de er billigere enn Rinkya, mens andre mener de kanskje pakker dårligere, og er vanskeligere å få de til å sende gitaren med halsen av (dette kan en eventuelt ta opp med agenten). Uansett verdt å sjekke ut.

Endret av blaamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er forhåpentligvis Gibson sine deler CNC maskinert i USA i hvert fall , eller ?

Kanskje Gibson CS får delene rett fra Epiphone i kina...pusser de litt og lakker og stempler made in usa på de og setter 20x høyere pris ?

:wacko:

Hvem vet?? Om delene er maskinert i kina eller usa,spiller jo egentlig ingen rolle så lenge de er av samme kvalitet. Er litt sånn med gitarer også.. Så lenge de er av godt treverk, så spiller det forsåvidt ingen rolle om de er CNC maskinert i japan eller usa.. eller korea for den del. Er jo ikke så dyrt for en bæta god mahogany!.. Forutsatt at man bruker god kvalitet på treverket, så tror jeg at man betaler mest for merke og det estetiske.. Hadde ikke forundret meg om at delene er f.eks støpt i kina, sendt til usa og pussa litt på dem.. Så akkurat ett par videoer hvor man diskuterer at mange custombyggere "jukser" veldige mye.. alt av kropper,deler osv blir bestilt fra kina/østen, også monterer barecustombyggerne alt på.. svært lite noen av dem gjør selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.