Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Edwards gitarer?


hanzzen

Anbefalte innlegg

Ja, hva var det som egentlig skjedde med Bernie Rico Jr Guitars? Han var lenge syk og når han kom tilbake så avviklet han hele sjappa?

Begynner å bli lei dette maset om kvaliteten på Gibson kontra andre merker. Er egentlig lei av å se navnet "Gibson" her inne, hehe. Det finnes jo så mye annet å snakke om i gitarverden.

Hvorfor skal en disiplinert japse bygge en dårligere gitar enn en feit og trøtt amerikaner?

Jeg kjøpte nylig en Korea-bygget Dean Dave Mustaine VMNT signatur V - gitar, kostet oppunder 10k og den spiller fletten av mange av gitarene mine som koster mye mer. Rett og slett en vannvittig god og solid gitar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det da ikke nødvendighvis "billigmerker" som Epiphone og slikt som jeg siktet til heller. Men tåpelig å sammenligne en ukjent Edwards med en R7..!

Så vidt jeg vet når det gjelder 50% prosent opplegget med Made In USA, Så holder det hvis dem får gitaren shippet, uten lakk og hardware. Da kan dem bare pusse,lakke og sette på deler. Vips Made In Usa=)

Når dem kommer til Made In Usa, så er det mye halvlureri og ting som mange ikke vet om.. Noen tror at f.eks Lp Custom eller de fleste custommodeller er håndlaget. Det er det ikke. Ingen som står å spikker ut en gitar vøtt, når dem har fine CNC maskiner. Er ikke bare Suhr som driver med Kina greier. Det er flere andre ganske populære custombyggere/gitarmerker som kjøper alle delene i Kina.

Vel, Fender,Gibson..etc er jo bedrifter. Bedrifter har kun ett formål, og det er å tjene mest mulig spenn. Da må de ofte senke prod.kost , for å kunne tjene mer. Og det resulterer i at en del gitarmerker ikke var SÅ gode som før. Rett og slett fordi produsentene skorter på produksjonslinja. Derfor kommer det nye "undermerker" og billigere modeller. Og de virkelig gode gitarene, er de som vi må betale haugevis for, selv om kostnadene for å lage disse egentlig ikke har så stor forskjell utover enn customlakk og personlige specs. Holdt på å glemme det, men noen som husker Bernie Rico jr opplegget? Det var jo mer elller mindre mexico gitarer som ble solgt som made in USA. og folk betalte svindyrt for de=) Men nå er det jo mange som ikke fikk gitarene de hadde betalt for engang.

Må bare presisere, dette med delvis produksjon i Kina gjaldt Rasmus serien, ikke Suhr gitarer. Og Rasmus er nå avviklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de fleste merker har vel sine svin på skogen når det gjelder å kopiere andre.

Det er mulig dette er et slag under beltestedet, men jeg husker en viss Jimi Hendrix- gitar..

Godt med andre eksempler er det vel heller ikke vanskelig å hoste opp.

I utgangspunktet ser jeg ikke noen feil med å lage noe annet enn det man er mest kjent for, og nekter å synes at det er negativt eller feil, mer eller mindre kopi elller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er tydligvis ikke god nok grunn til å la være å kopiere Gibson gitarer?

Noe forøvrig begge merkene du nevner har gjort så det holder.

Det har de...med stor suksess, mest sannsynlig pga kvalitet.

Husker at Gibson slengte seg på Superstrat-bølgen på 80-tallet...vet ikke hvem de prøvde å kopiere da...men noen suksess ble det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klarer de vel...hørt om Ibanez og ESP?

Kanskje de største leverandørene av rock- og metal-gitarer på denne kloden ;-)

Det ligger en tråd på sevenstring.org om hele prosessen med Bernie Rico Jr. Her er den: http://www.sevenstring.org/forum/dealers-group-buys/138104-bernie-rico-jr-black-friday.html Den er jævlig lang(140 sider kanskje=, men jeg har lest hele.. Ekstrem god underholdning!!=)

For å ta en kjapp oppsummering, så hadde han et black friday tilbud, der man satte inn 600$-tror jeg på forskudd. Og måtte betale resten av beløpet en liten stund før shipping. Av kanskje flere hundre stykker, så var det kun en fåtall som fikk gitarene sine. han var så frekk at han ringte ¨sa at det var klar for shipping til folk, og de betalte resten(flere tusen dollars), men gitarene kom selvfølgelig aldri. Dette resulterte i at flere folk gikk sammen, og begynte å privatetterforske hele opplegget.Det var fordi ingen fikk kontakt med han. Da fant dem ut at ganske mange av gitarene ikke var lakkert osv + at workshopen hans lå i en ørken. Det vil si at de fleste av gitarene har ligget jævlig lenge uten conditioner og sannsynligvis egnet som ved. Ved videre "granskning", fant dem ut at kroppene ble bestilt ferdig fra en "woodshop" i mexico. Kroppene ble bestilt ettersom hva folk bestilte som customorder. De ble sendt til han, og folka hans gjorde finarbeidet. Selvfølgelig med Made In Usa stempel.

Jeg TROR at det er en god del av businessen som fungerer litt slik som dette. Var ikke hele sortimentet til Suhr jeg siktet til, men uten å si det skråsikkert, så mente jeg at det var Mayones som hadde lagd noe avtaler om å kjøpe deler fra Kina. Var et dokument som lå på nettet der samme selskap som dem hadde undertegnet. KAN hende det var ett annet gitarmerke, men er rimelig sikker på at det var Mayones. I hvertfall,så er det en av de hottere "custombyggerne/luthierne" som er i vinden for tiden.

Mener fortsatt at Edwards er ett veldig godt alternativ HVIS man ikke MÅ ha Gibson.. kjøper man nytt,så er vel LPC cirka 3 ganger dyrere til å begynne med. Jeg syns rett og slett ut fra et spillemessig vinkel at det ikke er verdt mellomlegget. Skal mye til for at man spiller MYE bedre enn på LPC kontra Edwards. Om det er hakket bedre mahogany eller ikke, er jo ikke SÅ nøye når man kan bytte pickuper til et slag som passer resonansen på gitar(mørk,middle,lys)..

Og det var det jeg skulle fram til med den ESP jeg kjøpte også. At det jeg måtte ha betalt for en LPC hadde ikke hvert verdt forskjellen kontra ESP`n. Da jeg har hatt flere LPC`r og 1 ESP, så har jeg fått ett intrykk av at det ikke bør være merket som teller.

Jeg skal ihvertfall ikke ha det på meg at jeg er merkebiased. Driter egentlig i hva merket er, bare gitaren er god nok. Og nå har det jo vært tilfelle at de største merkene har kanskje skuffet meg mer enn de har imponert, av at kanskje litt mer ukjente/mindre merker har imponert mer. Når man skal betale 30K for en gitar, så har man også store forventinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er tydligvis ikke god nok grunn til å la være å kopiere Gibson gitarer?

Noe forøvrig begge merkene du nevner har gjort så det holder.

Nå skal det jo nevnes at selve Les Paul formen er en signaturmodell som ble utviklet av Ted McCarthy sammen med Les Paul, og Gibson solgte dem. Det er altså ikke Gibson som har laget den helt selv, men i samarbeid med en utenforstående. Er nok mange som ikke har tenkt på at en Les Paul er en signatur modell. Akkurat som en Zakk Wylde Bullseye er. Signatur av signaturmodell=)

Endret av Sexual_harrassement
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det jo nevnes at selve Les Paul formen er en signaturmodell som ble utviklet av Ted McCarthy sammen med Les Paul, og de fikk Gibson til å selge den. Det er altså ikke Gibson som selv har laget Les Paul`en.

Den påstanden vil jeg like å se dokumentasjonen på. Ted McCarthy var vel sjef for Gibson?

Les Paul hadde fint lite med utviklingen av den modellen å gjøre bortsett fra fargevalget og en ubrukelig trapeze tailpiece.

Endret av GunnarpåMo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva var det som egentlig skjedde med Bernie Rico Jr Guitars? Han var lenge syk og når han kom tilbake så avviklet han hele sjappa?

Begynner å bli lei dette maset om kvaliteten på Gibson kontra andre merker. Er egentlig lei av å se navnet "Gibson" her inne, hehe. Det finnes jo så mye annet å snakke om i gitarverden.

Hvorfor skal en disiplinert japse bygge en dårligere gitar enn en feit og trøtt amerikaner?

Jeg kjøpte nylig en Korea-bygget Dean Dave Mustaine VMNT signatur V - gitar, kostet oppunder 10k og den spiller fletten av mange av gitarene mine som koster mye mer. Rett og slett en vannvittig god og solid gitar!

Den linken var ikke den som var riktig ang BRJ. skal se om jeg finner den riktige.

Endret av Sexual_harrassement
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den påstanden vil jeg like å se dokumentasjonen på. Ted McCarthy var vel sjef for Gibson?

Les Paul hadde fint lite med utviklingen av den modellen å gjøre bortsett fra fargevalget og en ubrukelig trapeze tailpiece.

Fortsatt en Signatur modell, og han var med å designet den. Han fikk da navnet sitt på den. Vet ikke akkurat hva McCarthy var, men han satt ihvertfall høyt i adminseksjonen i Gibson. Så det var vel ett resultat av ett samarbeid. Forsatt morsomt å tenke på at page,wylde,frehley etc modellene er Signatur av Signatur gitarer=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva var det som egentlig skjedde med Bernie Rico Jr Guitars? Han var lenge syk og når han kom tilbake så avviklet han hele sjappa?

Begynner å bli lei dette maset om kvaliteten på Gibson kontra andre merker. Er egentlig lei av å se navnet "Gibson" her inne, hehe. Det finnes jo så mye annet å snakke om i gitarverden.

Hvorfor skal en disiplinert japse bygge en dårligere gitar enn en feit og trøtt amerikaner?

Jeg kjøpte nylig en Korea-bygget Dean Dave Mustaine VMNT signatur V - gitar, kostet oppunder 10k og den spiller fletten av mange av gitarene mine som koster mye mer. Rett og slett en vannvittig god og solid gitar!

Her er den http://www.sevenstring.org/forum/luthiery-modifications-customizations/138377-brj-black-friday-thread-only-updates-customers-ad-free.html..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt en Signatur modell, og han var med å designet den. Han fikk da navnet sitt på den. Vet ikke akkurat hva McCarthy var, men han satt ihvertfall høyt i adminseksjonen i Gibson. Så det var vel ett resultat av ett samarbeid. Forsatt morsomt å tenke på at page,wylde,frehley etc modellene er Signatur av Signatur gitarer=)

Men du påstår jo at det ikke var Gibson som utviklet Les Paul modellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.