Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Edwards gitarer?


hanzzen

Anbefalte innlegg

Til trådstarter: Kjøp deg en Edwards.Gjerne se på bruktmarked. Bytt pickuper hvis du føler for det. Men en ting er sikkert, og det er at når det kommer til spillbarhet, så tror jeg at en dyr LPC ikke har så mye mer å tilføre,annet enn at du kan skryte på deg å eie en LPC. Lest på flere andre forumer at folk er svært fornøyd med Edwards LP`ene. Og det er av Gibson eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da også hatt en Edwards. Min var en goldtop med p-90'er. Lollar pickuper gjorde det til en kjempegod gitar. Jeg føler heller ikke at jeg trenger å forsvare at jeg foretrekker Gibson.

Rent spillemessig duger de fleste Epiphones også. Poenget mitt er at jeg blir litt lei av å bli fortalt at jeg nærmest er litt dum som velger å bruke pengene mine på svindyre Gibson. For meg er mine Gibsons verdt hver eneste krone. Dessuten er det stort sett de som heller kjøper billigere knock offs som virker å ha et behov for å fortelle omverdenen hvor mye bedre de gitarene er enn det meste Gibson har i sortimentet.

Hvor ofte ser du ikke påstanden: "denne (sett inn japansk kopimerke) er er fullt på høyde med, om ikke bedre enn originalen!" Hvorfor føler man et slikt behov for å komme med en slik eller lignende påstander?

Edwards er veldig gode gitarer. Ingen tvil om det, og for en 3-4 år siden, da man kunne finne brukte eksemplarer til rundt 5 lapper, var de bortimot røverkjøp. Jeg betalte vel ca dobbelt så mye for min CS Special brukt, men når jeg syntes jeg ikke hadde råd til å ha to P-90 gitarer i hus, var det i realiteten ingen tvil om hvilken som måtte gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig meg Audun her !

Men hva priser er det egentlig folk referer til her når det gjelder Gibson CS ?

12-15k for en pent brukt CS vil jeg si er rimelig . Hva er egentlig 5-10k mer hvis en får noe en virkelig er fornøyd med ?

Men hvis en legger ut 25-40k for en CS så begynner det å bli en del for min del .

Og dette henger en del sammen med hvort stor tap en må ta ved videresalg senere .

Det er også STOR forskjell på reelle bruktpriser på Gibson USA og nypriser i butikk . De fleste raser nærmest rett ned 50% i pris så fort du har tatt et steg ut av butikken .

En fin Gibson LP Standard var på Finn.no i går for 7k og ble solgt med en gang . Men det er 2-3 tusen under de fleste på Finn.no ( som stort sett ikke blir solgt heller) .

Jeg har prøvd endel Epiphone ( sikkert kinesiske) og syns ikke de er spesielt å skryte av . Grei rimelig gitar men ikke mer .

Og slike selges billig brukt .

Japanske Epiphone vet jeg ikke om , og har heller ikke prøvd disse Japanske Edwards .

Disse må utvilsomt være bedre .

Hvis jeg kunne fått de til 3-5k brukt , så er det helt greit , men å legge ut 8-10k for de ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan du, Sugardaddy65, tolket mitt utsagn om at enkelte synes å leve litt i drømmeland hva priser på gitarer angår..., men det var i hvert fall et forsøk på et lite stikk i siden til de der ute som måtte påstå at Gibson er overpriset. Som Gunnarpåmo også skrev så har Gibson, og gitarer generelt, aldri vært billigere enn det de er nå, samt at gjennomsnittskvaliteten nok heller aldri har vært bedre. En gjennomsnitlig månedslønn er langt høyere nå enn det den var for tyve år siden OG reell pris på en, både ny og brukt gitar, er lavere nå enn for tyve år siden.

Er gitarer fortsatt dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var også en her på forumet som testet en Edwards litt mer grundig og sammenlignet med en CS Les Paul. Tror dog det var en High end Edwards. Lurer på om Øyvind Fjell også var involvert på en eller annen måte. De hadde vel også mange lovord å si om Edwardsen, såvidt jeg husker.

Likevel etter hvert som prisene på Edwards steg, ble det atskillig mindre prat om denne fantastiske billige gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var også en her på forumet som testet en Edwards litt mer grundig og sammenlignet med en CS Les Paul. Tror dog det var en High end Edwards. Lurer på om Øyvind Fjell også var involvert på en eller annen måte. De hadde vel også mange lovord å si om Edwardsen, såvidt jeg husker.

Likevel etter hvert som prisene på Edwards steg, ble det atskillig mindre prat om denne fantastiske billige gitaren.

Ja, det var meg, og det var både Øivin Fjeld og lovord var ute å gikk. Gunnarpåmo var også med på moroa. Jeg orker ikke ta denne episke kampen mellom disse merkene lengre, og i tilegg så har Edwards steget så mye i pris og blitt så populære at nå er det ikke penger å spare på å handle Japansk heller. For min egen del så har jeg råd til å eie flere Gibson, men syntes det er artig å ha noe annet enn alle andre, og det er en morsom snakkis etter diverse konserter og slikt med gitarinteresserte mennesker :)

Pr. i dag har jeg to Edwards gitarer (se sign.) men ser med jevne mellomrom etter flere gode tilbud. Merk også at det er high-end modellene til Edwards som virkelig "er noe" mtp å sammenlikne med diverse Gibson-modeller. (Etter min mening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på en Edwards LP Custom nå.....

Kan i hvert fall se at endene på båndene er mye kjipere enn på Gibson sine . Men den SER fin ut ellers .

Men kan få den hjem for rundt 5k som er mye billigere enn en Gibson LP Custom USA .

Får tenke litt på det . Hvis jeg ikke liker den og må selge er det sikkert nær umulig å få 5k for den her hjemme .

Må sikkert ned på 2- 3k for å bli kvitt den så kjipe som de fleste er i Norge for tiden .

Jeg syns egentlig ikke Gibson er spesielt dyrt .

Er mye Japan gitarer , og andre som er dyre og .

CS Gibson er noe i overkant , men er det håndlaget i USA koster det uansett mye .

Brukt CS Gibson syns jeg har bra priser hvis det er opptil 15-20k .

Jeg ga 13-14k for en PRS custom 24 i begynnelsen av 90-tallet .

Vet ikke hva det utgjør i dagens kroner , men en god del er det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på en Edwards LP Custom nå.....

Kan i hvert fall se at endene på båndene er mye kjipere enn på Gibson sine . Men den SER fin ut ellers .

Men kan få den hjem for rundt 5k som er mye billigere enn en Gibson LP Custom USA .

Får tenke litt på det . Hvis jeg ikke liker den og må selge er det sikkert nær umulig å få 5k for den her hjemme .

Må sikkert ned på 2- 3k for å bli kvitt den så kjipe som de fleste er i Norge for tiden .

Jeg syns egentlig ikke Gibson er spesielt dyrt .

Er mye Japan gitarer , og andre som er dyre og .

CS Gibson er noe i overkant , men er det håndlaget i USA koster det uansett mye .

Brukt CS Gibson syns jeg har bra priser hvis det er opptil 15-20k .

Jeg ga 13-14k for en PRS custom 24 i begynnelsen av 90-tallet .

Vet ikke hva det utgjør i dagens kroner , men en god del er det .

Det burde hvertfall være nitrolakk på de. Modellnavn 98 eller høyere tror jeg. De modellene under som som har polylakk har en litt billig feel syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


From an ESP/Edwards dealers website:

"Frequently Asked Questions About Edwards Guitars
Are Edwards Guitars Made In Japan?
Technically and officially yes. Edwards guitars are classified as being made in Japan by ESP.

Heres the email from ESP Japan with the official line on the production of Edwards guitars.

We are using our China factory building bodies & necks for Edwards products. We have 5-6 Japanese craftsmen work there to do main works and to do total quality control, and using Chinese workers to assist them with simple jobs like sanding, buffing etc. Then, they are sent here at Tokyo factory and assembled by same assembling guys who also works on ESP. And, all these makes us possible to have Edwards products in that Edwards price range with high quality level close to match ESP level.

We make Edwards bodies in our own factory in China under Japanese level quality control and complete them in Japan with using parts from US, Japan and Korea. We technically could say its made in Japan with considering the bodies & necks as parts. And, I judged we say its made in Japan with considering the importance of final assembling process in the musical instruments".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

From an ESP/Edwards dealers website:

"Frequently Asked Questions About Edwards Guitars

Are Edwards Guitars Made In Japan?

Technically and officially yes. Edwards guitars are classified as being made in Japan by ESP.

Heres the email from ESP Japan with the official line on the production of Edwards guitars.

We are using our China factory building bodies & necks for Edwards products. We have 5-6 Japanese craftsmen work there to do main works and to do total quality control, and using Chinese workers to assist them with simple jobs like sanding, buffing etc. Then, they are sent here at Tokyo factory and assembled by same assembling guys who also works on ESP. And, all these makes us possible to have Edwards products in that Edwards price range with high quality level close to match ESP level.

We make Edwards bodies in our own factory in China under Japanese level quality control and complete them in Japan with using parts from US, Japan and Korea. We technically could say its made in Japan with considering the bodies & necks as parts. And, I judged we say its made in Japan with considering the importance of final assembling process in the musical instruments".

Det minner jo om måten Suhr gjorde det med Rasmus serien, men de var merket med "made in china". Uten at jeg har noen mening om kvaliteten på Edwards, har ikke prøvd de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e9uvaqe3.jpg

Joda, altså.... Da skal vi se hva all føzzen er om. Denne er vel på vei etter hvert. Uvisst modellnummer, annet enn at det naturligvis dreier seg om en av Les Paul-kopiene til Edwards. Koster meg 38000 japanske yen før frakt og tollavgifter og den greia der.

Denne har double line-Klusons i motsetning til dagens modeller som har single line, og det betyr antakeligvis at det er snakk om en 90-talls Edwards E-LP. Disse har visst også fret-edge-binding. Medium neck tenon og poly-lakk. En del av de har visst kropp av et stykke mahogni.

Vi får se hva dette er for noe.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.