Gå til innhold
sarge

NBD - Squier VM Precision PJ

Anbefalte innlegg

Siden jeg solgte den forrige backupbassen, så trengte jeg en ny. Det kjøpte jeg tidligere i uka, og nå har jeg endelig tatt bilder. Det er altså er Squier Precision VM PJ Sunburst. Veldig lett, OK balanse, svært god spillbarhet og faktisk ganske så artikulert lyd, med god respons i potensiometerne for både volum og tone. Her kan har man en fleksibel og robust bass.

Bildene:

20131013_Squier_VM_PJ01.jpg

Ikke verdens vakreste treverk, Agatis, men det er ihvertfall ganske lett og det låter bra.

20131013_Squier_VM_PJ02.jpg

Headshot. ;)

20131013_Squier_VM_PJ03.jpg

ICS13 - Indonesian made by Cort for Squier in 2013. Siden min hovedbass er en Cort, så kan man vel si at denne Squieren er min andre Cort. ;)

20131013_Squier_VM_PJ04.jpg

Baksiden viser at denne er satt sammen av minst 5 stykker tre. Slikt må man regne med i denne prisklassen.

20131013_Squier_VM_PJ05.jpg

Veldig standard hardware, men det fungerer bra, synes jeg.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger.

Ja, Squier kom med en hel bråte nye Vintage Modified-modeller i høst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet til flats i går. D'Addario Chromes i .045, .060, .080, .105. Intoneringen gikk som en drøm, og det var minimalt med tilpasning som behøvdes i oversadelen (kun en lett filing av det tykkeste strengesporet).

Smoooooth. :)

Endret av sarge
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gratulerer. Kommer du over en badass- stol, er det en saftig oppgradering på denne.

Badass eller en Hipshot. :) Jeg byttet ut den originale stolen på min MIJ '51 P-bass med en asia-hipshot, og selv det var en kraftig oppgradering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Synes stolen virker solid nok, jeg.

Hva er det som konkret blir bedre med en Badass eller Hipshot (ut over at enkelte av dem ser lekrere ut)?

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bedre metallmateriale i forhold til originalstolen. Jeg syns den som står på bassen din ser grei ut. Den som stod på p-bassen min ble først og fremst byttet ut fordi den var vanskelig å intonere (for lite å gå på). Den låt bra nok (men hipshot'en låter bedre).

Har toploaded min nå (flats), bare for å teste det ut kontra å strenge den gjennom kroppen.

Fin bass du har fått deg forresten. Jeg er sugen på den fiestarøde Classic Vibe P-bassen. Cheapo wannabe Palladino-signatur.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg opplevde, var en vesentlig forbedring av sustain. Jeg var som vanlig skeptisk, men i dette tilfellet er det stor forskjell, i hvert fall på min bass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg opplevde, var en vesentlig forbedring av sustain. Jeg var som vanlig skeptisk, men i dette tilfellet er det stor forskjell, i hvert fall på min bass.

Og du hadde samme type bro som jeg har på denne?

Ellers har jeg funnet ut at sustain i liten grad er noe problem på en elektrisk bass, ihvertfall slik jeg spiller. Det er ganske langt mellom de virkelig lange basstonene, og ingen av bassene mine har hatt problemer her. Jeg merker at jeg i stadig større grad benytter meg av ulike former for demping med fingre og hender for å kontrollere utklingingen av tonene jeg spiller.

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, bassen jeg satten slik på en gang i tiden er en 1974 Ibanez jazz bass, men siden jeg har flere basser i flere varianter, deriblant P også, og flere der jeg har byttet til badass, så vil jeg si at jeg opplever en forbedring. Særlig i sustain. Jeg er vel ikke helt ueing med deg i at det ikke er nødvendig, så derfor skrev jeg "hvis du kommer over", type "får tak i en for noen hundringser", og ikke "løp og kjøp en med en gang".

Jeg har blant annet en gitar med uendelig sustain, bokstavelig talt, og det er ikke ofte man har bruk for det på gitar, heller. Det er nå moro likevel.

Bassen blir annerledes å spille på, mer vibrasjoner overføres til treverket, og det er noe man opplever som en forbedring når man spiller på den. Nå er som sagt dette ganske lenge siden, og jeg har aldri byttet tilbake for å sammenligne.

Mekanisk sett er det nok ikke mye vits i å skifte. Du skal basse en stund på den der før stolen er utslitt.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg har sagt før. Hvis sustain er et problem, så spiller du for lavt... :)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med bass! Stolen betyr endel for sustain, lyd(tightere/løsere), hvordan bassen føles å spille på, hvor lenge strengene holder, hvor bra bassen legger seg i lydbildet osv osv. Jeg var også skeptisk til jeg testet dette selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk. Jeg lar den nok være en inntil videre. Det er grenser for hva jeg vil koste på en såpass rimelig bass. Men kommer jeg over noe bra til en VELDIG rimelig penge, så kanskje...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av erlalv
      Har lenge vurdert å utvide gitarsamlingen min med noe annet enn Gibson/Epi, og kunne tenkt meg å prøvd en Fender/Squier av et eller annet slag.. 
      men denne jungelen er jo jeg nokså ubevandret i, og det er jo et stort prisspenn fra den billigste squieren til en fancy amerikansk Fender..
      hva anbefales av dere med kjennskap til disse gitarene? Hvilke Squiere er det verdt å vurdere, eller er en MIM Fender bedre uansett? Har hørt at eldre Squier fra Japan kan være et godt kjøp, men som sagt, dette har jeg ingen forutsetning for å vite noe om. 
      Hvis en tenker prisklasse 3000-6000, hva vil dere anbefale?
      og hva bør jeg absolutt styre unna?
      På forhånd takk!
    • Av Affen
      Jada så klarte jeg å surre vekk tremolo armen til min Squier Vintage Mod. Jazzmaster. Hvilken aftermarket passer?
    • Av HarryHoo
      Hei.
      Håper noen her kan hjelpe meg med litt info..
      Er ute etter en ny bass, og har kikket litt på Fender Aerodyne da den etter det jeg forstår er en "hybrid" mellom Jazz og Precision. Noe som burde dekke de fleste musikkstiler jeg er borti. ☺️
      Men når jeg leter litt på nettet, så finner jeg flere varianter av Aerodyne.
      På Fender sine sider finnes kun Fender Aerodyne Jazz Bass i sort uten pickguard. (Den frister veldig) Se bilde..
      Men på f.eks Ebay, så ligger det flere forskjellige varianter.. Både når det gjelder farger, og de leveres med pickguard. Varianten i Candy Apple, uten pickguard frister veldig, men også den i Dolphin Grey men med pickguard ser bra ut.. Se bilder..

Kan noen forklare meg forskjellen på disse, er det Japan og US utgaver? Og hvilken er å fortrekke?
      Hva er eventuelt forskjellene?
      Håper noen her kan hjelpe meg.. :-)

• Av Etabeta
      Hei har hørt mye bra om disse. Så lurer på om noen hær inne som har erfaring med Squier Classic vibe? Er det bra gitarer? 
    • Av eiriktv
      Hei. Fersk på forumet, så håper dette havner på rett sted.
      Har en squier strat fra midt på 90 tallet. Den har litt affeksjonsverdi siden det er første gitar jeg kjøpte.  Regner med det er en kinaproduksjon, og kvalitet er så som så.
      Uansett - den har vært med som backupgitar på noen gigs tidligere den tiden jeg spilte litt, og ble flittig brukt en periode - og etter å bare ha hengt på veggen noen år kunne det vært morsomt å få den i noenlunde spillbar stand slik at den faktisk blir brukt litt..  Målet er altså ikke å gullmale en gråstein, men å forbedre et helt greit utgangspunkt med små midler til noe som gir tilstrekkelig spilleglede til å brukes når man skal kose seg litt i furtekroken i kjelleren.
      Kroppen er faktisk ganske ok så den gidder jeg ikke gjøre noe med
       Halsen er helt grei nok, litt ujevn på baksiden, men helt grei å spille på. Den har imidlertid slått seg endel så den må strammes endel da den har blitt litt krokrygga. Det kan også se ut som utfresinga i lomma i kroppen ikke er helt plan, men det regner jeg med kan løses med en shim frest i vinkel.  Tanken er i alle fall å prøve unngå kjøpe ny hals.
      Stemmeskruene er relativt ræva. Man får stemt opp greit, men de er tydelig ujevne. Burde kanskje byttes
      broa er en katastrofe på å holde stemming om man tenker på å bruke vibarm, men ellers helt grei. Kan dette løses med å bytte/evt sette inn flere fjærer? Mener det bare er 3 fjærer der nå.
      Elektronikken ellers er jeg innstilt på å bytte. Evt bare kjøpe en ferdig løsning montert på plekterbrett om det finnes noe rimelig og kurant. 
      Tips til løsninger mottas med takk, har loddebolt, og er disponert med et normalt antall tommeltotter.

/Eirik

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.