Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Aerodyne Jazz Bass


HarryHoo

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper noen her kan hjelpe meg med litt info..

Er ute etter en ny bass, og har kikket litt på Fender Aerodyne da den etter det jeg forstår er en "hybrid" mellom Jazz og Precision. Noe som burde dekke de fleste musikkstiler jeg er borti. ☺️

Men når jeg leter litt på nettet, så finner jeg flere varianter av Aerodyne.

På Fender sine sider finnes kun Fender Aerodyne Jazz Bass i sort uten pickguard. (Den frister veldig) Se bilde..

Men på f.eks Ebay, så ligger det flere forskjellige varianter.. Både når det gjelder farger, og de leveres med pickguard. Varianten i Candy Apple, uten pickguard frister veldig, men også den i Dolphin Grey men med pickguard ser bra ut.. Se bilder..

 

Kan noen forklare meg forskjellen på disse, er det Japan og US utgaver? Og hvilken er å fortrekke?

Hva er eventuelt forskjellene?

Håper noen her kan hjelpe meg.. :-)

 

Aerodyne_Black.jpg

Aerodyne_CandyApple.jpg

Aerodyne_DolphinGrey.jpg

Endret av HarryHoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dette er en god bass på alle måter, men ingen har enda kunnet svare meg på om det er forskjeller bortsett fra utseende på de to variantene.

Er det kun visuell forskjell, eller er det andre ting som skiller modellen uten pickguard fra modellen med?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo passive basser, uten elektronikk. Dette blir synsing, men la oss si at delene som brukes er like, så vil noen (ikke jeg) kunne høre at det er litt bedre sustain i den uten plekterbrett, fordi treverket er noe hemmet i svigninger av plekterbrettet. Hvilke forskjeller det ev. er i spesifikasjoner aner jeg ikke noe om, men det kan vel et nettsøk eller to svare på.

Av bildene kan jeg se at stolen på den ene er klassisk, og den andre er mer av "Badass2"- typen. Bildet er ikke bra nok til å se om det er en Badass- stol. Jeg vet av erfaring at det er klar og merkbar forskjell i sustain hvis man sammenligner, det klinger langt mer av en Badass- stol.

Personlig erfaring med disse har jeg som du sikkert har skjønt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så synes jeg ikke sustainen er noe spesielt ved min Aerodyne. Den er OK, men ikke mer heller. Jeg har en blytung defretted vintage Ibanez Roadster RS900 med messingnut og ditto sadler. Der snakker vi sustain på åpne strenger, der. Dersom jeg en sjelden gang trenger sustain på Aerodyne så kicker jeg vel inn en kompressorpedal eller noe slikt.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at på den sorte øverst er det byttet brigde i forhold til original,( kan se ut som en badass variant ja... ) men den røde og den grå har begge i følge specs en 4-Saddle Standard

selv om de ikke ser helt like ut..

Pickup oppsett er etter det jeg kan se det samme på begge.

Men jeg ser at den med pickguard ofte refereres til som en Fender Japan Aerodyne, det tolker jeg da til at den er laget i Japan. Er det pluss eller minus? Er kvaliteten den samme?

Det er heller ikke noe logikk i prisene heller, de varierer så mye at det ikke er til å bli klok på.. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er CIJ, altså laget i Japan, og har ikke pickguard.  Det er ikke noen spesiell sammenheng der, tror jeg. Kvaliteten er god. Jeg har ikke forsøkt andre Aerodyne, så jeg kan ikke kommentere på bedre/like bra/dårligere spørsmålet.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.