Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Private gitarmekkere


Lundebird

Anbefalte innlegg

Ser det er mange som spiller med modifiserte gitarer, noen i mye større grad enn andre, og det fikk meg til å lure; Er det vanlig å gjøre dette selv?

Jeg har to stratocastere og to telecastere, og merker det er en del ting jeg har lyst å gjøre med dem. Når jeg sjekket hos 4Sound i Bergen, ble jeg møtt av noen heller skeptiske folk som tok (hvis jeg husker rett) ca. 4-500 timen, og mente det ville ta tre timer å skifte pickups på Telecasteren min. På Musik-Magazinet var de bedre, og ville ha 900 kroner for to timers arbeid. Syntes fortsatt dette er ganske dyrt sammen med prisen av pickupsene (Kinman Broadcaster), som kommer på minst 2500,- tilsammen.
Derfor kommer igjen spørsmålet; Er det lett å gjøre dette selv? Eller er det privat-personer som kan gjøre dette billigere?

Jeg bor i Bergens-området, så hvis du kjenner til noen i området, vennligst kommenter under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av oss her inne modder gitarene våre selv, men om jeg skulle outsourcet noe ville jeg gått til AVH her i Oslo, han har fornuftige priser.

Nå er du i Bergen, og jeg kjenner ikke til noen der, men som en grunnregel vil jeg anbefale deg å lære deg litt elektronikk og lodding, på den måten kan du gjøre alle slike oppgraderinger selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frank på Hagstrøm er flink.. koster litt, men ikke avskrekkende mye synes jeg... Hvis du har tilgang på loddebolt og en time eller to til overs, tror jeg du klarer pickupskifte selv. Jeg gjorde det selv på straten min, og det var ikke store hokus pokus. Demonter det gamle forsiktig, pass på at du vet hvor alle ledninger skal loddes tilbake (og mål gjerne avstand fra pickup til strenger - så blir det lettere å få det i nærheten av gammelt setup), evt match med skjema fra seymour duncan sine websider - de har mye fine ting der.

Ligger også mye gode videoer på youtube ;)

Sist men ikke minst - kan være lurt å øvelodde litt på noe ledningsstumper og et gammelt potmeter eller lignende. Og hvis du blir helt avskrekket av videoer og tilgjengelig materiale - så kan det jo være at det finnes en forumitt fra Bergen som kan ta på seg jobben for en mer symbolsk sum (eller i en del tilfeller - øl) enn det proffene tar.

Tor Erik

Edit: Pynting, og fant en bedre video

Endret av tor erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte pickups selv er ikke mye jobb.

Bare å søke opp litt lodding på youtube, evt tørr trene litt mer en virkelig så enkelt som

varm opp bolten, litt tinn på bolten (så leder varme bedre) så fyre på litt tinn på ledningen du skal lodde.. sett ledningen bortpå litt mer tinn og ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg råde deg til å ta gitaren andre steder enn 4sound om du først skal levere den inn til modding/service, det tar ikke tre timer å skifte mikker.

For det andre så tror jeg du klarer dette helt fint selv om du følger instrukser som blir gitt på youtube og andre steder på nettet, og jeg tror du kommer til å bli ferdig på godt under tre timer ^_^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det er ikke vanskelig å lodde, men det krever trening for å få det bra. Skaff litt ledning, bolt, tinn og fluss, og begynn å øve. Avisoler ledninger, lag kroker og lodd de sammen. Når du føler du får det til kan du begynne med pickupskifte. Når man kan lodde så tar dette i underkant av en halvtime, inkludert å finne frem deler og opprydding etterpå. 2-3 timer på å skifte pickups er galskap!

Evt, som noen sier, det er sikkert noen i bergensområdet som kan gjøre dette for en symbolsk sum eller for en sixpack eller en vinflaske. Hør med f.eks Troll her på forumet. Han virker som en jævlig ålreit kar, er snart utdannet elektronikkingeniør, og bør ha kontroll på dette. Han bør da også kunne gi deg litt grunnopplæring i lodding. Da får du en ny kontakt, en gitarist å kontakte om behovet melder seg, og kanskje en ny venn. Skulle ønske jeg bodde i Bergen, egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver meg på her, selv om jeg ikke har noe særlig nytt å tilføre. Synes rådene som allerede er gitt er bra: Tre timer høres veldig mye ut for å skifte pickups for en som er profesjonell (og det er fordi de er profesjonelle at du betaler 4-500kr timen.) Selv er jeg ikke profesjonell, men jeg skulle nok klart å skifte to mikker på en strat på 30 minutter som Duckling antyder. Har vanskelig for å tro at jeg ville brukt lenger tid på en tele.

Rådet om å lære deg å lodde er bra. Det er ikke spesielt vanskelig. Det vil spare deg for sånne utgifter i fremtiden, og du kan også reparere / lage dine egne gitarkabler. En loddebolt og litt loddetinn er ikke dyrt - Jeg ser Biltema har en loddebolt til 70 spenn og tinn til 30. Kjøper du i tillegg noe ledning som du kan trene på så er du i gang. (Personlig har jeg blandet erfaring med tinnet og ledningen fra clas/biltema, men det er en annen sak, og til trening og småjobber er det helt greit.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spar penger på loddebolt. Det er kjekt med ekstra effekt når du skal lodde jord på potmeterene/større deler. Varmetapet utover i metallet gjør at du må sitte lenge, delen blir veldig varm. Stor effekt tilfører nok energi til rask lodding uten at hele potmeteret må komme opp i høy temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk også på tinnet. Jeg har vært plaget med såkalt miljøtinn uten bly. Nå bruker jeg tinn med så mye bly jeg finner :) Det flyter lett og er enkelt å feste til både kopperledere og overflater som pots som bacon nevner. Det fortinner også loddebolten bedre enn blyfritt. Sunt er det nok ikke, både avgasser og smuss på fingrene er nok betraktelig verre enn sølvtinn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spar penger på loddebolt. Det er kjekt med ekstra effekt når du skal lodde jord på potmeterene/større deler. Varmetapet utover i metallet gjør at du må sitte lenge, delen blir veldig varm. Stor effekt tilfører nok energi til rask lodding uten at hele potmeteret må komme opp i høy temperatur.

Godt poeng du har med litt "ekstra effekt" for pot'er. Min tanke var å senke listen for å komme igang. Ser forsåvidt at biltema har en 30W loddebolt til 70 kr og en 100w loddebolt til 119kr, så han trenger ikke nødvendigvis bruke så mye mer penger for å få effekt. Noe mer enn 100W skulle neppe være nødvendig på pot'er ( tror loddebolten jeg bruker til vanlig er 20-30 watt og den klarer det selv om det tar litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man inkluderer kaffepauser, småprat, internetsurfing og doturer med avislesing så tar det nok lett tre timer å skifte pickuper på en Tele.

Jeg har levert min tele til AVH i Oslo og han kjører fastpris på 350 kroner for bytte av en pickup. Det synes jeg er helt greit. Kanonhyggelig fyr som gjør en skikkelig jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri gi gitaren din over til folk på 4sound/hagstrøm. Ikke er de flink og ikke er de interessert i andre ting enn penger.

Lær deg og lodde selv.

Hvis du synes det er skummelt, finnes der en kar ute ved Paradis Skole, Andy Halliday, som er flink, billig og grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk også på tinnet. Jeg har vært plaget med såkalt miljøtinn uten bly. Nå bruker jeg tinn med så mye bly jeg finner :) Det flyter lett og er enkelt å feste til både kopperledere og overflater som pots som bacon nevner. Det fortinner også loddebolten bedre enn blyfritt. Sunt er det nok ikke, både avgasser og smuss på fingrene er nok betraktelig verre enn sølvtinn...

Miljø tinn er håpløst å drive med, det lukter ille og generelt fungerer svært dårligt..

Bly er tingen! men husk god lufting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri gi gitaren din over til folk på 4sound/hagstrøm. Ikke er de flink og ikke er de interessert i andre ting enn penger.

Lær deg og lodde selv.

Hvis du synes det er skummelt, finnes der en kar ute ved Paradis Skole, Andy Halliday, som er flink, billig og grei.

Var oppe hos andy her for noen dager siden og kan trygt anbefale han. Flink kar som muligens tar det på sparket mens du venter,og skal ikke ha en million for jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Siste aktive tråder

    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
    • Prøver å finne igjen en gitar jeg solgte i oslo for ca 5 år siden! Noen med tips til hvordan jeg kan få den tilbake?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.