Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjerne Pickup cover Les Paul


Soundmannen

Anbefalte innlegg

Jeg har to LP'er med samme pups - en med og en uten pup-covere (Custombucker Alnico III), og det er ganske forskjellig lyd faktisk. Den uten låter vesentlig råere og skarpere enn den med. Blir litt smaksak og alle gitarer låter jo litt forskjellig, men måtte jeg valgt så hadde jeg nok foretrukket lyden uten covere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg mistenkte. Prøvde en LP standard i går uten cover og den låt mye mer åpent og sint i forhold til min R8. Og tror coverne er hovedårsaken til det, spesielt etter det du beskriver Pledrik.

Er det mye styr å ta av? Spurte eieren av Standaren og hans var verken loddet eller noen ting. Men det er vell normalt at de er loddet og kanskje tildekt av gris?

Endret av Soundmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Soundmannen skrev:

Var det jeg mistenkte. Prøvde en LP standard i går uten cover og den låt mye mer åpent og sint i forhold til min R8. Og tror coverne er hovedårsaken til det, spesielt etter det du beskriver Pledrik.

Er det mye styr å ta av? Spurte eieren av Standaren og hans var verken loddet eller noen ting. Men det er vell normalt at de er loddet og kanskje tildekt av gris?

Jeg har ikke helt oversikten, men er vel avhengig av om coverene er løse eller ikke og om pickupsene er vokset. På en R8 så hadde jeg nok uansett i så fall byttet til noen passende åpne pups og lagt de originale i esken til et evt fremtidig salg. Folk vil ha originale. Selger en R7 på finn.no med Throbak PAFs som er miiiiilevis bedre (og dyrere for den saks skyld) enn de original Classic 57, og nær sagt alle spør om de originale følger gitaren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt jobb å ta de av, det enkleste er å bruke en Dremel til å kutte åpen hvis det er loddet. Er pickupene vokset, løses det med å varme de opp med en føner eller uner en lampe med en gammeldags sekstiwatts pære. Det pleier å holde. Dessuten må du skru ut alle skruene for å få av dekslene. Tipset til Pledrik er å anbefale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om å heller bytte pickupsa, og beholde de originale i reserve. 

Kan jo forsøke deg på en Seymour Duncan SH5 Custom eller SH6 Distortion hvis det er "sint lyd" du er ute etter. Custom er litt mer balansert med mer PAF-lignende enn SH6, mens SH6 er kanskje litt mer "åpen" og "hårete" - men begge er gode pickups som er mulig å få tak i til veldig overkommelige priser. Mener at disse koster under en tusing for helt ny uten deksel. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Soundmannen skrev:

Var det jeg mistenkte. Prøvde en LP standard i går uten cover og den låt mye mer åpent og sint i forhold til min R8. Og tror coverne er hovedårsaken til det, spesielt etter det du beskriver Pledrik.

Er det mye styr å ta av? Spurte eieren av Standaren og hans var verken loddet eller noen ting. Men det er vell normalt at de er loddet og kanskje tildekt av gris?

De fleste LP Standard har mye hottere 498t bridge pickup ( i forhold til en BB 1 eller 2 på R7) .498T måler 13.4-14 k og BB er ca. 8 .  Er helt forskjellig lyd uansett om cover er på eller ikke . Vil du ha mer "metal" lyd så passer 498t bedre , og de har en temmelig "hard" diskant selv med covers ( er min erfaring) . 57 Classics uten cover ( zebra) har jeg hatt på noen LP Trad , og de låter veldig bra og er veldig allsidige . De måler ca. 8.3 ish og har LITT råere mindre slepen lyd enn BB 1-2 .  Men kanskje du er ute etter rene high output pickups her......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke de nevnte nyere "satan metal" som den yngre garden ofte tror er "ekte metal " .

 

Angus bruker for tiden low output Seymour Duncan bridge pickup - PAF lignende . Sikkert temmelig lik orig. R8 pickupsa med cover .

EVH har vel brukt mye forskjellig.

DIO har hatt mange gitarister - snakker du om på de første albuma med Vivian Campbell ? Han brukte vel en LP på første albumet så vidt jeg husker .

57 Classics burde egentlig passe bra til det du er ute etter her .

Hva forsterkere brukes da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Nå er ikke de nevnte nyere "satan metal" som den yngre garden ofte tror er "ekte metal " .

 

Angus bruker for tiden low output Seymour Duncan bridge pickup - PAF lignende . Sikkert temmelig lik orig. R8 pickupsa med cover .

EVH har vel brukt mye forskjellig.

DIO har hatt mange gitarister - snakker du om på de første albuma med Vivian Campbell ? Han brukte vel en LP på første albumet så vidt jeg husker .

57 Classics burde egentlig passe bra til det du er ute etter her .

Hva forsterkere brukes da ?

Jeg bruker kemper så det går i mye forskjellig for å si det mildt. Skal søke litt på 57 classics. Takker for tips :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.