Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor modifisere gode gitarer?


toralfsan

Anbefalte innlegg

Siden jeg begynte å delta på forumet her, er det en ting jeg undrer meg veldig over, og det er hvorfor så mange modifiserer sine gitarer?

Nå spør jeg ikke retorisk, jeg er ikke ute etter noe bestemt svar. Men jeg ser jo stadig at dette er et tema, og det undrer meg ganske mye. Kanskje det er jeg som er uvitende, men det kan jo hende at andre også lurer. Iallfall starter jeg denne tråden for å la folk lufte sine meninger, og gjerne fortelle om hvordan de fant SIN drømmegitar - enten den er moddet eller ikke, og hva som gjør den til den ultimate gitaren for dem.

Jeg forstår selvsagt at man fristes til å modifisere en billig gitar med enkle komponenter, særlig hvis den er bygget slik at den tåler å brukes. Men når det gjelder dyrere gitarer, originalmodeller som Fender USA o.l., undrer det meg om det ikke ville vært bedre å kjøpe den rette gitaren fra begynnelsen, i stedet for å modde en allerede påkostet gitar, med den mulighet at instrumentet ikke helt blir vellykket.

Nå skal det sies at jeg sjøl ikke har anlegg for å mekke, jeg kan ikke en gang høvle en planke. Slikt overlater jeg til fagfolk om jeg har behov for det. Og jeg lurer på om det er akkurat der det ligger, nordmenn (og amerikanere?) har tydeligvis en trang til å fikse på ting sjøl. Ingenting galt i det. Men noen ganger når jeg leser tråder her, lurer jeg på om mekking på instrumentene er like viktig som å spille på dem. Der er ikke jeg. Jeg har alt for mye å gjøre til å dele opp fritida med å mekke på gitarene, jeg får dårlig nok tid til å spille på dem uansett.

Da jeg skulle ut å kjøpe meg ordentlige gitarer, første gang for 7-8 år siden da jeg bestemte meg for å ta opp spillingen for alvor igjen etter å ha vært ganske halvhjertet i 25-30 år, brukte jeg en god del tid til å finne akkurat det instrumentet jeg ville ha, innenfor prisen jeg kunne forsvare. Den gang ble det en akustisk Takamine med mik, senere har jeg spedd på med en elektrisk trefjøl. Eller rettere sagt, to. For etter mange måneders leting og mange butikkbesøk med prøving fant jeg endelig den gitaren jeg har ønsket meg i mange mange år, og den måtte bestilles fra fabrikk i USA, med den spekken jeg ville ha. Det tok flere måneder, så imens kjøpte jeg en billiggitar på 4Sound for å ha noe å spille på, en Epiphone dot 335 til 2600 kroner. Før hadde jeg fordommer mot slike gitarer, men da jeg prøvde den fant jeg at både spillbarhet og lyd var langt bedre enn fryktet, og noe jeg kan leve med, som en nr. 2-gitar. Det er en sånn gitar man sikkert kunne modde, men jeg savner ikke annet enn imponatorfaktor på den gitaren, så jeg lar være. Noen Gibson blir det likevel aldri, selv om den neppe låter særlig annerledes.

Nr.1-gitaren, som jeg altså har lett etter i mange, mange år, skulle være en Telecaster. En ekte Fender Telecaster, og snobbete som jeg er, skulle den ha elementer fra den første generasjonen Telecaster som lønnhals (min Epiphone har rosentre), kropp av ask med svart plekterbrett og farge butterscotch blonde, altså klassisk 50-talls. Og pickupene skulle være single coils, med den spesielle Fender-lyden jeg alltid har likt. Men jeg hadde også lært såpass at den måtte ha moderniserte elementer, som individuelt justerbare strengesadler. Jeg prøvde en rekke Telecastere, både billigere og originale US Fendere, men var ikke helt fornøyd. Jeg syntes de som var gode, var for dyre, og likevel ikke helt det jeg hadde ventet meg. Men underveis var jeg blitt tipset om G&L, merket Leo Fender bygget opp i siste periode av sitt gitarkonstruktørliv. Og selv om jeg ikke kom over en G&L ASAT Classic (G&Ls Telecaster-type), så skjønte jeg ut fra brukererfaringer på nett at mange holdt den for å være en bedre Telecaster, og likevel ha både Fender-lyd og de kvalitetene jeg var ute etter. Så jeg tok sjansen på å spesifisere og bestille en - jeg tenkte at om jeg skulle være misfornøyd, kunne jeg nok selge den nesten ubrukt og få igjen nok til å kjøpe en US Fender i butikk her hjemme.

Da den kom i hus for nesten ett år siden, skjønte jeg med en gang at det var blinktreff. Jeg skal ikke trette dere med en full utstyrsanmeldelse her, det har jeg skrevet før i egen tråd. Men gitaren var akkurat det jeg ønsket meg, og slutten på først en drøm siden jeg var ca. 20 (jeg er nå 58), og de siste årene en mer og mer systematisk leting etter "den rette". Kanskje jeg er utypisk, og at andre gjør det samme ved å kjøpe, bytte, og evt. modde gitarer til de finner hva de vil ha. Det er jo utmerket i så fall.

Men jeg modder ikke min ASAT, kommer ikke på tale. Jeg vegret meg til og med mot å skru inn fester for straplocks, men da jeg fant at jeg kunne bruke originalskruer i originalhull, så byttet jeg likevel. Annet kommer jeg ikke til å gjøre, bortsett fra vedlikehold. Gitaren er - for meg - perfekt.

Hva synes andre om "den perfekte gitar" og modifisering?

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøler ikke med å modifisere en god gitar for å tilpasse den til mine behov. Selv om gitaren kan være knall, kan små ting få den bedre tilpasset mine behov. Å sette inn nye skruer for straplocks er ikkeno problem. Kommer sikkert til å bytte f.eks nuten på Gibson 339en min til bein med tiden. Bytter mikrofoner om det gir meg bedre lyd. hadde jeg hatt mer penger hadde det sikkert blitt mer forandringer på flere av mine gitarer. Forringes gitarens verdi av mnodifisering kan jeg finne på å kvie meg litt, men er det en gitar jeg er bestemt på å ha og bruke er jeg ikke fremmed for lit mods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det finnes noe enkelt svar på dette. Det er antagelig en urskog av individuelle grunner til at folk modder instrumentene sine.

Men de to største "samle-bolkene", er nok at noen syntes det er kjempeartig å bedrive modding, mens den andre bolken sannsynligvis stadig ønsker å forbedre lyden i fjøla.

For min egen del ble det å bestille en custom, fordi jeg aldri kom helt i mål med noe av det jeg kjøpte meg. Og det var forsåvidt et resultat av at den gitaren jeg egentlig ønsket meg, den er ikke å få kjøpt over disk, fordi ingen produserer den. Du har sett den, så du vet.

Og så er spørsmålet; Er jeg i mål? Nope, ikke helt fornøyd med lyden, ble ikke akkurat slik jeg forestilte meg. Det skyldes vel at jeg bestilte en T-Class med en P90 i bridge, hvilket jeg aldri hadde prøvd. Det ble ikke som forventet, så da måtte jeg montere enda en P90 i neck. Det ble heller ikke slik at jeg falt til jorden og takket en eller annen skaper, så da blir det kanskje enda mer modding, hvis ikke den nye ampen gjør at jeg blir fornøyd med de to P90'ene som sitter der nå. I så fall blir det et sett med Bareknuckle Boss for Tele.

Og for min del er ikke dette noe stress, men en del av hobbyen.

That's me, for one... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det finnes noe enkelt svar på dette. Det er antagelig en urskog av individuelle grunner til at folk modder instrumentene sine.

Men de to største "samle-bolkene", er nok at noen syntes det er kjempeartig å bedrive modding, mens den andre bolken sannsynligvis stadig ønsker å forbedre lyden i fjøla.

For min egen del ble det å bestille en custom, fordi jeg aldri kom helt i mål med noe av det jeg kjøpte meg. Og det var forsåvidt et resultat av at den gitaren jeg egentlig ønsket meg, den er ikke å få kjøpt over disk, fordi ingen produserer den. Du har sett den, så du vet.

Og så er spørsmålet; Er jeg i mål? Nope, ikke helt fornøyd med lyden, ble ikke akkurat slik jeg forestilte meg. Det skyldes vel at jeg bestilte en T-Class med en P90 i bridge, hvilket jeg aldri hadde prøvd. Det ble ikke som forventet, så da måtte jeg montere enda en P90 i neck. Det ble heller ikke slik at jeg falt til jorden og takket en eller annen skaper, så da blir det kanskje enda mer modding, hvis ikke den nye ampen gjør at jeg blir fornøyd med de to P90'ene som sitter der nå. I så fall blir det et sett med Bareknuckle Boss for Tele.

Og for min del er ikke dette noe stress, men en del av hobbyen.

That's me, for one... :)

Gitaren din er rålekker, bøyer meg for den, og tror vel ikke det er selve gitarbygget du kommer til å modde. Men hvis du leter etter andre pickuper, kanskje disse er verd å se nærmere på:

http://www.glguitars.com/shopping/shopexd.asp?id=184

Dette er den "feteste" typen singlecoils fra G&L, med masse kjøtt og diskant, og svært høy output. Mange foretrekker disse fremfor P90.

På min gitar sitter disse:

http://www.glguitars.com/shopping/shopexd.asp?id=241

Det er samme pickup for bridge og neck, de er bare fysisk ulike pga. skråstillingen til bridge-utgaven. Også de gir mer varme enn typiske Fender SC, og mer output. G&L-pickupene karakteriseres gjerne som "HiFi", de låter renere, særlig når du spiller akkorder, strengene skiller lettere. Men vi kan jo prøve disse på din amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt se forskjellen på å bestille en modifisert gitar fra produsent,

få en gitardoktor til å modde gitaren, eller å modde den selv.

En god gitardoktor kan ofte gjøre ting bedre enn det det er fra fabrikk,

og er du nogenlunde hendig burde enkle modder kunne gjøres fint hjemme på kjøkkenet.

Fordelen med en produsentmodda gitar er nok først og fremst at den vil holde seg bedre i pris.

Et annet spørsmål er hva som er modding og hva som er utvikling av de forskjellige gitarmodellene.

Hva er f.eks en Fender CS Strat '60 RI med 10" radius, 6105 bånd, låsbare stemmeskruer,

og med femposisjons pickupvelger med snudd midtpickup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av oss som ikke tar oss råd til å bruke i overkant av 20 000kr på en gitar laget til spec (noen er jo billigere, noen dyrere), er det enklere å bruke 10 000,- og modde den til å bli det du vil ha. Man kan såklart ikke endre alt, men det er da bedre enn ingenting.

For min egen del liker jeg å gjøre gitarene til "mine egne", og jeg synes alltid det er gøy å modde og bygge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt se forskjellen på å bestille en modifisert gitar fra produsent,

få en gitardoktor til å modde gitaren, eller å modde den selv.

En god gitardoktor kan ofte gjøre ting bedre enn det det er fra fabrikk,

og er du nogenlunde hendig burde enkle modder kunne gjøres fint hjemme på kjøkkenet.

Fordelen med en produsentmodda gitar er nok først og fremst at den vil holde seg bedre i pris.

Et annet spørsmål er hva som er modding og hva som er utvikling av de forskjellige gitarmodellene.

Hva er f.eks en Fender CS Strat '60 RI med 10" radius, 6105 bånd, låsbare stemmeskruer,

og med femposisjons pickupvelger med snudd midtpickup?

Slik jeg tenker, er det bedre å kjøpe en så bra fabrikkbygget gitar at den ikke trenger modifisering. Kanskje jeg var heldig som fant en, men det er jo langt flere enn G&L som lar deg spesifisere gitaren på fabrikken. Og du kjøper ikke uprøvde kombinasjoner - du velger blant utprøvde komponenter og materialer, fra en meny. Det blir mer målsøm enn skreddersøm. I mine øyne er min G&L rett og slett en original G&L, ikke noe annet. Hvis jeg ikke var helt fornøyd, hadde jeg gjort et feilkjøp.

Nå må jeg innrømme at også jeg liker variasjon, det er derfor jeg har flere gitarerer. Og selv om jeg aldri har vært like stor fan av humbuckere som av SC, så har jeg en billig H-gitar. Men den krever med sin setneck litt annen spillestil enn ASAT-en så jeg må omstille meg hver gang. Får jeg råd, så bytter jeg den med en G&L ASAT Special eller Deluxe, som har hhv. fete singlecoils og humbuckere som kan splittes. Da får jeg to gitarer som er praktisk talt identiske å spille på, samtidig som de gir ulik lyd. Men jeg ser ikke for meg modding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av oss som ikke tar oss råd til å bruke i overkant av 20 000kr på en gitar laget til spec (noen er jo billigere, noen dyrere), er det enklere å bruke 10 000,- og modde den til å bli det du vil ha. Man kan såklart ikke endre alt, men det er da bedre enn ingenting.

Min kostet ca. 9000 ferdig levert med hard case, moms og frakt. Selv om den er som en 20K fender CS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel si at jeg er en av de som har gjort småting på dyrere saker. Hvorfor? Hmmm.... Tja hvorfor trimmer noen en bil som allerede har 300 hk? Jo, for da kan du hente ut 350, så 400 hk osv.

Det er vel beskrevet før hva jeg har gjort på mine gitarer, men for å oppsummere kjapt:

CS Gibson Les Paul R8:

-RS Vintage Kit elektronikk

-Tonepros lightweight aluminium stoptail og bru

-Mapleflame mod. (Skruer (studs) i rustfritt stål til ABR- brua som borres lenger ned i kroppen enn de originale brass-skruene.)

-Dunlop straplocks

Det eneste som ikke er reversibelt her er mapleflame-modden.

CS Gibson Les Paul Special

-Pigtail studs og wraparound bru

-Grover Tulip Tunere

-Eastgrove håndviklede P-90'er

-Schaller Straplocks

Tunerne er egentlig ikke reversibelt.

Ellers pleier jeg også å sette RS kit i de fleste gitarer. Har det ikke i Grecobirden da de ikke lager med metriske dimensjoner på potene, så vidt jeg vet og jeg har ikke giddet å bruke drillen på den.... enda.... ;) Vurderer også ny bru og stoptail på denne.

Baja-telen har fått humbucker i halsposisjon, og halser på den og Am. Std. har byttet plass. Kommer til å kjøpe meg en Bajahals til når jeg kommer over en til fornuftig pris.

Ellers byttes det pickuper stadig vekk bortsett fra i R8. Der er det fortsatt originale BB's, og det skal det forbli. Jeg tror ikke den blir bedre ifht. mine preferanser.

Hvorfor jeg gjør det? Nevnte analogi om trimming av bil er en grei beskrivelse. (Det er egentlig ikke behov for mer hester, men det er veldig gøy å ha det... ;) )Likedan en overbevisning om at gitaren kan bli enda et lite hakk bedre, selv om den er veldig bra i utgangspunktet. Resten som plekterbrett, plast og slikt som jeg har byttet på de billigere gitarene blir kun kosmetisk. Fellesnevner er likevel at det er gøy og interessant å holde på med slikt, og man får litt "ny gitar "-følelse når man har gjort noe med en gitar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="Heilage" data-cid="611430" data-time="1356786294" data-date="I dag, 14:04"><p>

<br />

Kan godt hende, men om jeg ikke tar helt feil er det en Tele eller Strat-type, og jeg har inntrykk av at de er billigere å få bygget til spec enn mer "fancy" gitarer. </p></blockquote>

Det sies så, fordi G&L er en entusiastbutikk og ikke et høykostetablissement. Men kvaliteten er gedigen. Jeg har ikke funnet én butikk-Fender som er bedre, selv ikke CS. De fleste har snarere detaljer som avslører mindre vekt på finish.

En ekstra fordel med G&L (US) er at halsen er PLEK-et, så den er perfekt intonert og justert selv med lave strenger og 0.10 (som jeg bruker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.