Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor modifisere gode gitarer?


toralfsan

Anbefalte innlegg

Grunnen til at man forandrer på en gitar er som regel at den nesten, men ikke helt, leverer det man ønsker. I noen tilfeller dreier det seg også om at det kan ha vært brukt tvilsomme råmaterialer. Selv dyre gitarer i ellers god kvalitet fra 70 og 80-årene brukte ofte et grusomt plastmateriale i oversadelen og/eller materialer i bro som ikke har ønskede egenskaper mht sustain eller slitestyrke.

Nettopp, og da må det jo være bedre å kjøpe en som fra starten av er i topp stand. Min har ekte bein i nøtta, er kjent for å tåle hard bruk og for sin spesielt gode sustain. Det var viktige grunner til at jeg valgte den.

Så lenge modifikasjonene ikke omfatter bruk av kniver, hoggjern eller fres er det greit for meg. Det eneste jeg i noen tilfeller har modifisert av treverk er å legge satin finish på noen ekle klebrige halser. Oljebehandling etter nedsliping er ett alternativ, men med satin lakk kan man beholde orginalfargen for de som ikke er så glad i relics. Jeg tar ellers godt vare på alle deler som byttes ut så gitarene kan settes tilbake i original stand når/om det skulle være ønskelig.

Siden jeg spekket min, så valgte jeg selvsagt satin hals pga. spillbarhet. Reimfestene, som jeg har byttet, har jeg tatt vare på. Fabrikken leverer ikke fester til straplocks, så vidt jeg vet.

Man kan godt i at min er modifisert, men det er fordi jeg bestilte den akkurat slik jeg ville ha den, uten kompromisser. Hos G&L kan du velge finish fra denne menyen, og spekke detaljene fra denne menyen. Derfor tar det noen måneder, men du får den "ferdig moddet".

Så vidt jeg vet, er det en del andre gitarprodusenter som tilbyr likedan. Jeg vil helt klart bruke en slik produsent også neste gang jeg evt. skal ha en toppgitar. Men så liker jeg som nevnt ikke å mekke. Jeg vil heller spille.

[Edit: rettet opp linker]

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke detta en av godene med å være gitargeek? Snakker bare for meg selv selvfølgelig, men jeg elsker å "fomle" med gitarene mine :P

Der er vi tydeligvis forskjellige. Jeg liker å spille, og får svettetokter av tanken på å bruke tida mi på å mekke. Er jeg den eneste her som tenker sånn?

(Nå er det selvsagt helt OK å like å mekke, og modde sine gitarer, jeg lagde tråden fordi jeg var nysgjerrig på hvorfor mange liker det. Men hører gjerne også fra gitarister som tenker som jeg).

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to synspunkter på dette. Det ene er at skreddersydde gitarer ikke alltid blir "magiske" og det andre er at jeg tror gitarister har godt av å lære seg å skru på instrumentene sine.

Og min store helt hadde en gitar hvor kropp, hals og pickups kom fra tre forskjellige gitarer. Ikke akkurat en stock Fender strat. For de av oss som ikke vasser i vintage gitarer er det litt billigere å skifte pickuper, stol osv. Skifta nettopp plekterbrett på min egen fordi jeg ville ha single coil i bridge. Ser ikke helt meningen med å svi av 25k på en ny gitar fordi jeg vil ha en annen pickup ass....

Men folk må gjøre som de vil. Jeg driter i hva folk speller på så lenge det låter bra.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mekka på G&L Legacy gitaren min. Det var fordi jeg ville ha en HB i bridge.

R9'en min er mekka på alle mulige måter, og har også fått originale PAF'er.

Har brukt RS, Fatboy og Pigtail så vidt jeg husker i farta.

De vintagegitarene jeg har som ikke har hatt originale bånd har også fått "moderne", større bånd.

Skal jeg være ærlig så tror jeg alle gitarene er bedre enn de var umodda.

I stedet for å bestille en Telecaster ferdig etter egne specs, har jeg i stedet kjøpt delene etter

egne specs og satt sammen gitaren sjøl. Morsomt og lærerikt. Bra gitar ble det også.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har modda veldig lite.. har en Fender Pawn Shop 72 jeg bytta pickuper på men ellers gjør jeg ting hvis noe er slitt og/eller jeg synes jeg kan gjøre gitaren bedre. bytta sadler på to av mine akustiske bla. kjøpte fra nettet og filte de ned sjøl, interessant og lærerikt. synes modding er gøy men akkurat nå er jeg stort sett fornøyd med de gitarene jeg har, så det er en stund siden jeg gjorde noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående G&L.

Det jeg skriver her, er på bakgrunn av av kun to eksemplarer, og er således bare tullprat sånn statisktisk sett. Jeg har for tiden to 5- strengs basser, en tribute, og en USA Custom, men av samme modell. De skal etter sigende ha samme pickups og elektronikk. Av en eller grunn låter begge bra, men det er stor forskjell på dem. Det er langt mer sprut i lyden på USA- modellen.

Jeg burde selvsagt ha skiftet til nye og makne strenger på de og prøvd igjen, men det kommer jeg nok ikke til å gjøre. Lydforskjellen er så stor at det ikke kan forklares ut fra strengene alene.

Disse "tribute"- bassene er da ikke "kinagitarer" slik vi vanligvis omtaler dem. De koster omtrent like mye som en kurant Tacomodell fra Fender. Det er da ikke dårlige basser, langt der ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er litt av moroa med denne hobbyen og mekke litt, men det er jo også litt sannhet i ordtaket " you can´t polish a turd". Jeg har prøvd å skifte pickuper i Epiphone og Gretsch Electromatic, men ble aldri skikkelig fornøyd. Nå består gitarparken min av en Gibson Les Paul Junior Special, Baja Telecaster og Reverend Jetstream 390. Det er gitarer som er i midtsjiktet prismessig, men i toppen kvalitetsmessig, de blir i huset uten endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse "tribute"- bassene er da ikke "kinagitarer" slik vi vanligvis omtaler dem. De koster omtrent like mye som en kurant Tacomodell fra Fender. Det er da ikke dårlige basser, langt der ifra.

Det er en kjent oppskrift G&L bruker.

Bl.a. ESP, PRS, Suhr og Tyler gjør det på samme måten.

Det blir ganske bra gitarer av det, men som du også opplever, "ikke helt der".

Blir mer som en modda "kinagitar".

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, og da må det jo være bedre å kjøpe en som fra starten av er i topp stand.

Alt til sin tid. Jeg har flere custom gitarer (TAG, Collings, Suhr) bygd etter mine spesifikasjoner og har ingen planer om å endre på noen av dem. Samtidig ville jeg gått glipp av en haug svært gode brukte gitarer om jeg ikke hadde vært villig til å ta jobben med å gjøre dem spillbare. Særlig i en periode på 90-tallet var det mye 70 og 80-talls gitarer som ble solgt billig som kunne forvandles til instrumenter på øverste hylle med minimale modifikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig skrur og modder jeg gitarer fordi jeg synes det er gøy, og fordi det for meg i mange tilfeller er lettere å finne rett gitar for meg ved å modde en billigere samlebåndsgitar enn å få en spesialbygget.

Var f.eks hypp på en Jaguar med P90. Det å finne dette for en billig penge var ikke så lett. Derimot synes jeg Fenders Blacktop Jaguar var en helt kurant gitar rent spillemessig (jeg er ikke så veldig kravstor på elgitarer), så jeg kjøpte derfor en slik og satt inn humbuckersized P90s, og vips hadde jeg en kanongitar jeg storkoste meg med. Denne ble dog byttet ut med en gammel japansk Heerby Les Paul fra 70-tallet da jeg ville ha en litt mer beefy gitar. Denne har PAF-kloner, noe som ikke passer meg helt, og derfor vil denne få seg noe hottere med tid og stunder. Denne gitaren fikk jeg en enormt god pris på, og den var enormt god å spille på. Det å få en så god LP med hotte pickups for en så god pris i butikken tror jeg ikke under noen omstendighet er mulig.

Min første el-gitar var en Louder strat-kopi. Denne ble med et godt oppsett en veldig god gitar å spille på, men elektronikk og pickups var jo helt krise. Fant elektronikk og pickups fra Fender for en billig penge på bruktmarkedet, og litt sandpapir og en flaske teak-olje for refinishing, og vips ble dette en knallfin Strat for under 3000kr.

Som sagt er jeg ikke veldig kresen på elgitarer, og har aldri betalt mer enn 6500kr for en elgitar, og da synes jeg det er morsommere å kjøpe billige saker, og modde disse til å bli gode arbeidshester, i stedet for å legge 5-6k direkte i en middelmådig gitar. Jeg bytter dog gitarer ganske ofte til tider, så mods som ikke er reversible, og som gjør at verdien på gitaren synker, unngår jeg på alle andre gitarer enn Louderen, men forbedring av pickups, elektronikk og slitedeler har jeg ingen problemer med om det gir meg litt morsomt arbeid og en bedre gitar i andre enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurer jo på hvorfor i all verden noen betaler 20K i butikk for en Fender CS med f.eks. vintage bridge der du ikke kan justere strengene individuelt. Kanskje fordi de bytter bridgen likevel?

Jeg liker vintage bridge fordi det ikke er noe galt med de. (Stratocaster vintage bro altså)

Jeg har sekspunkts bru, og om den er justert skikkelig, og oversadelen er skikkelig smurt, så fungerer den helt fint om jeg dropper strengene ett par-tre noter, og om jeg bruker den til mild vibrato.

Ellers så er begge elgitarene mine modifisert, da Fender CS stratten er en '59 reissue closet classic med 5-veis bryter (fra fabrikk), pluss at gitaren er lett reliced fra fabrikk. Ellers så er den relativt stock, da den låter bra og spiller bra, i mine hender.

Min andre gitar, en 1990 Gibson Les Paul kjøpte jeg brukt fra en forumitt, og den var allerede oppgradert med ABR-bru og Lightweight tailpiece samt RS-Kit. Den har også uorginale gibson "kluson-style" stemmeskruer. Gitaren kom installert med noen billige pickups fra GFS (Guitarfetish) og jeg hørte med en gang at de trengte utskiftning. Da gikk jeg for ett par Suhr Aldrich pickups, men jeg er enda ikke sikker på at dette er riktig for min del, selv om de låter bra.

Må vel se om jeg får skaffet meg noen PAF's :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.