Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor modifisere gode gitarer?


toralfsan

Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg har også en G&L USA, og det kunne ikke falle meg inn å påstå at den er bedre enn

Fender CS gitarer jeg har hatt.

Det er gitarer som er i klasse med Fender Standard USA, Deluxe og Fender RI modellene slik jeg ser det.

Entusiastbutikken din masseproduserer også kinamodeller slik ikke fullt så entusiastiske produsenter gjør.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg modder lite på gitarene selv, men har fått byttet hals, stol, mikker, stemmeskruer og knotter på gitarer. Litt av årsaken for min del er å prøve noe nytt, i tillegg har jeg valgt å bytte komponenter som ikke har fungert eller vært dårlige i mine øyne/ører. Ustabil hals f.eks. ble byttet til en nylaget med helt andre spesifikasjoner - ettersom jeg hadde muligheten til å velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="GunnarpåMo" data-cid="611434" data-time="1356787922" data-date="I dag, 14:32"><p>

Entusiastbutikken din masseproduserer også kinamodeller slik ikke fullt så entusiastiske produsenter gjør.</p></blockquote>

Nesten, det er Tribute-serien, men de er laget i Indonesia, på Cort-fabrikken. De har likevel amerikansk elektronikk (inkl pickups), de samme som US-modellene, og er klargjort og sjekket på G&L-fabrikken i Fullerton, California. Jeg har vært borti en hel del av disse, og de er svært nær US-modellene i finish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun én gitar som er helt umodifisert, en Fender YJM fra 88' eller vent ,jeg koblet fra tonekontrollene for å gjøre den identisk med hvordan Yngwie hadde sine satt opp i de dager. Vel nesten umodifisert da. :)

Utenom det, så bytter jeg pickuper i øst og vest, bytter vibsystemer om det trengs og har null motforestillinger mot dette, whatever it takes osv...

Det er sluttresultatet som teller for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="GunnarpåMo" data-cid="611434" data-time="1356787922" data-date="I dag, 14:32"><p>

Entusiastbutikken din masseproduserer også kinamodeller slik ikke fullt så entusiastiske produsenter gjør.</p></blockquote>

Nesten, det er Tribute-serien, men de er laget i Indonesia, på Cort-fabrikken. De har likevel amerikansk elektronikk (inkl pickups), de samme som US-modellene, og er klargjort og sjekket på G&L-fabrikken i Fullerton, California. Jeg har vært borti en hel del av disse, og de er svært nær US-modellene i finish.

"Cort fabrikken" er et koreansk selskap som produserer 1/3 av gitarene i verden.

De har fabrikker over alt i "Østen" hvor det er billigst å produsere,

og produserer diverse billigmerker og også billigsegmentet til mange store merker.

Jeg syns det er veldig fint at du har funnet gitaren for deg,

og at du er heldig som fant en som ikke kosta mer enn 9.000kr.

Likevel er det unødvendig og feil å legimere kjøpet ditt

med at gitaren er bedre enn alle Fender Custom Shop modeller.

En vanlig G&L USA er ikke bedre enn alle Fender Custom Shop modeller.

Jeg er enig at du får mer kvalitet pr. krone ved å kjøpe en G&L i stedet for en Fender,

men det fortsatt et stykke igjen opp til gode CS modeller.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være litt vrang og snu på spørsmålet. Hvordan kan du vite hva du vil ha i en gitar om du ikke har prøvd det i andre gitarer først?

Med tanke på de utallige kombinasjonene er det både upraktisk, uøkonomisk og ekstremt tidkrevende om du skulle kjøpe en ny gitar for hver detalj du skulle være interessert i å teste ut. Det er billigere å bytte stemmeskruer dersom du funderer på om låsbare fungerer bedre for deg enn de som sitter på nåværende gitar, selv om du selvfølgelig kan selge gitaren for så å kjøpe en gitar med de aktuelle stemmeskruene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hever ikke et øyebryn for å modde mine gitarer. Jeg har en god oppfattning av hva jeg liker og da skal jeg ha det slik. Greia er at jeg har ikke ubegrenset økonomi, og det er tilnærmet umulig å finne gitarer som passer meg uten å kjøpe køståm. F.eks. har jeg et ganske spesifikt krav på balanse i gitarene, som gjør at jeg helst vil unngå reimfester på siden av kroppen. Dessuten er jeg ingen fan av å bruke volum og toneknotter på gitaren, så etter nyår skal mine to hovedøsker under loddebolten. Om jeg får det til er planen å bare ha en treveisswitch på begge, der modusene er bro - begge - kill.

Så om man vet hva man vil ha, hvorfor ta til takke med noe annet når det man vil ha kan bli muliggjort med modding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor modde?

Jeg ville ha gammel Firebirdlyd, og da er det greiere å bytte pickups og elektronikk på Orvillen min enn å kjøpe en 60-talls Firebird :) Ellers har jeg bare byttet stemmeskruer på samme gitar, men det var mest av vekt/balanseårsaker.

Jeg kjøper veldig gjerne "lavpris"-gitarer (Epi/Squier) som er gode å spille på, selv om jeg vet at de ikke vil gi lyden jeg er ute etter. Oppgradering er enkelt og trenger slett ikke å bli dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg modder og skrur på gitarer fordi det er lærerikt og gøy..

Nå har jeg et prosjekt på gang: jeg skal lage den mest allsidige gitaren i verden, for meg. Det er veldig artig, jeg har lært mye allerede!

En annen god grunn til å modde er det at ingen produsenter kan være best på alt. Derfor er det kjekt å ha deler fra de som er best på den aktuelle delen. Til sist er det ingen som klarer å lage den perfekte gitaren for deg, uansett hvor "rett" den er spec'd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man forandrer på en gitar er som regel at den nesten, men ikke helt, leverer det man ønsker. I noen tilfeller dreier det seg også om at det kan ha vært brukt tvilsomme råmaterialer. Selv dyre gitarer i ellers god kvalitet fra 70 og 80-årene brukte ofte et grusomt plastmateriale i oversadelen og/eller materialer i bro som ikke har ønskede egenskaper mht sustain eller slitestyrke.

Så lenge modifikasjonene ikke omfatter bruk av kniver, hoggjern eller fres er det greit for meg. Det eneste jeg i noen tilfeller har modifisert av treverk er å legge satin finish på noen ekle klebrige halser. Oljebehandling etter nedsliping er ett alternativ, men med satin lakk kan man beholde orginalfargen for de som ikke er så glad i relics. Jeg tar ellers godt vare på alle deler som byttes ut så gitarene kan settes tilbake i orginal stand når/om det skulle være ønskelig.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Cort fabrikken" er et koreansk selskap som produserer 1/3 av gitarene i verden.

De har fabrikker over alt i "Østen" hvor det er billigst å produsere,

og produserer diverse billigmerker og også billigsegmentet til mange store merker.

Jeg vet, men akkurat G&L sine har de siste årene blitt produsert på Cort-fabrikken i Indonesia. Dvs. Hals, kropp og mekanikk lages der, før gitarene sendes til California for å få satt på pickuper og elektronikk, og siste finpuss før de sendes ut på markedet. Dermed har G&Ls hovedkontor full kontroll på finishen. Men så lager de heller ikke gitarer til 1500 kroner.

Jeg syns det er veldig fint at du har funnet gitaren for deg,

og at du er heldig som fant en som ikke kosta mer enn 9.000kr.

Det hadde nok ikke så mye med hell å gjøre som med å velge et merke som ikke er overpriset, og som mange andre, særlig i USA, har veldig gode erfaringer med. Alle US G&L bygges på spekk, enten de bestilles av butikker eller sluttkunder. Det er ikke noe spesielt med min.

Likevel er det unødvendig og feil å legimere kjøpet ditt

med at gitaren er bedre enn alle Fender Custom Shop modeller.

Jeg har aldri påstått at min gitar er "bedre enn alle Fender Custom Shop modeller". Langt ifra, det jeg skrev, var at jeg ikke har prøvd noen Fender, inkl. CS, som er BEDRE. Jeg er veldig fornøyd med at min er like bra. Rett fra fabrikken uten modding.

En vanlig G&L USA er ikke bedre enn alle Fender Custom Shop modeller.

Jeg er enig at du får mer kvalitet pr. krone ved å kjøpe en G&L i stedet for en Fender,

men det fortsatt et stykke igjen opp til gode CS modeller.

Det kan godt hende, for jeg har ikke prøvd alle. Jeg har prøvd en del Telecastere, særlig de siste par årene (den første Telecasteren prøvde jeg rundt 1972-73), både gamle og nye, MIA, MIM, US og CS. Jeg er stor Fender-fan, men er mer lojal mot meg selv enn noe merke. Derfor slo jeg til på noe som var like bra, med mer av den lyden jeg liker, til en bedre pris. En US Std koster omtrent det samme i norske butikker, eller mer. Ikke f... om de er noe bedre enn en US ASAT Classic. Ikke uten modding. Jeg har prøvd noen flotte CS-gitarer, men de har hatt en del egenskaper jeg ikke var ute etter, i tillegg til å være for dyre. Og, etter mitt inntrykk, ikke noe bedre, selv om de kanskje kan være i samme liga.

Men jeg lurer jo på hvorfor i all verden noen betaler 20K i butikk for en Fender CS med f.eks. vintage bridge der du ikke kan justere strengene individuelt. Kanskje fordi de bytter bridgen likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.