Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan gå fra schematic til å designe et kretskort?


Anbefalte innlegg

Lurer veldig på hvordan man går fra schematic til å designe et kretskort?

noen som har noen sider jeg kan lære om dette eller tips til noen bøker.

Hvis jeg tar utgangspunkt i denne:

zvex_sho.gif

Hvordan går man fram får å få dette ned på et kretskort?

Endret av Ampsheep
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så mye til hjelp, men siden du lurer på om man kan lære dette via bøker eller lignende.

Hvis du forstår skjema så godt at du klarer å koble alt med kun ledninger, så kan du enkelt si at mange av banene på kretskortet kan erstatte disse. Du trenger jo å vite hva som skal være i samme bane og hva som ikke skal være i samme bane. Jo mindre, jo bedre. Det er viktig å kunne skille mellom + og -, og hva som er koblet sammen både serie og parallell.

Har du tenkt til å printe dette og lage kort med syre osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke skjema så godt at jeg klarer å koble det med ledninger i det heletatt.

Aner ikke hvordan jeg ser hva som skal være i samme bane engang.

nei, har ikke tenkt det.

aner jo ikke hvordan jeg skulle designe et kretskort, poenger et at jeg ville finne ut hvordan jeg får gjort dette til et kretskort( tegning)

så finnes det jo sider som printer kort for deg om du sender i tegning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nok ha PC program som du kan dotte alt dette inn i. Brukte ett program kalt Proteus Isis/Ares på Videregående. Det er nok gammelt og utdatert i disse dager men er nok andre programmer som gjør det samme også.

Men hvis du har problemer med å forstå det skjemaet så ville nok det å sette opp en "tegning" som du kaller det være litt i vanskligste laget.

Eventuelt så er det der en ganske enkel krets så burde nok ikke være noe problem å koble det opp på en liten tynn treplate eller plastikkbit med ledninger istedet for ett kretskort, blir egentlig både unødvendig og dyrt. Det er også lettere å lære seg å forstå det skjemaet enn det vil være å lære seg disse kretskort programmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et breadboard og øv deg på å koble sammen enkle kretser. Breadboardet kanbrukes om igjne, man stikker bare ned komponenter og tar dem ut igjen etter bruk.

Noe sånt er en fin investering. Oversiktelig og greit, men du får også kjøpt mindre

http://www.musikding.de/Accessories/Useful/Breadboard-1260::1869.html

Kretsen du postet er enkel å koble, hadde det vært en opamp der så ville det vært litt mer tricky. Der det går forbindelse, skal det være bane sammen. Øv deg å koble opp først og få en basic forståelse før du planlegger noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et breadboard og øv deg på å koble sammen enkle kretser. Breadboardet kanbrukes om igjne, man stikker bare ned komponenter og tar dem ut igjen etter bruk.

Noe sånt er en fin investering. Oversiktelig og greit, men du får også kjøpt mindre

http://www.musikding...1260::1869.html

Kretsen du postet er enkel å koble, hadde det vært en opamp der så ville det vært litt mer tricky. Der det går forbindelse, skal det være bane sammen. Øv deg å koble opp først og få en basic forståelse før du planlegger noe mer.

lurt :D

skal få kjøpt den sånn.

med samme bane mener du det du setter etter hverandre( kobles sammen) horisontalt på breadboardet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er sannsynligvis å bestille et kretskort eller fullt kit fra musikding. Jeg antar at "der hard one" er samme kretsen, men sammenlign koplingsskjemaene for å være sikker.

Hvis jeg skulle laget et kretskort eller annen komponent-layout ville tankeprosessen sannsynligvis vært noe slikt:

Jeg ville først identifisert hvilke komponenter som skal være på kretskortet/brettet (eller hva du ender opp med), og hvilke som er off board (typisk jack plug, fotbryter, potensiometer o.l.)

Denne enkle kretsen kan du strengt tatt lage omtrent som den er tegnet på bildet. Tenk deg at de sorte runde punktene er f.eks spikere i en treplate og at komponentene loddes til disse spikerne.

For å få det mer elegant eller redusere størrelsen lager jeg skisser enten på PC eller med blyant (og viskelær) på papir og flytter komponenter og koplinger litt rundt til jeg er fornøyd. Litt vanskelig å beskrive hvordan hjernevinningene knirker når jeg gjør dette, men jobber meg normalt systematisk fra en ende til en annen og passer på at jeg ikke har glemt noen koplingspunkter. Hvis du ser på skjemaet og følger signalet fra input jack. Første "on board" komponent vil være C1. På "venstre" side av C1 er det kun 1 ledning fra bryteren som skal koples til. På høyre side av C1 er det seks komponenter som skal koples sammen (C1, D1, D2, R1, R2 og Q1), slik beveger du deg gjennom skjemaet. Av og til ser du kanskje en forbedring feks at hvis du flytter eller snur en komponent så får du ledningen som skal til en volumkontroll ut fra kretskortet rett ved potensiometeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er sannsynligvis å bestille et kretskort eller fullt kit fra musikding. Jeg antar at "der hard one" er samme kretsen, men sammenlign koplingsskjemaene for å være sikker.

Hvis jeg skulle laget et kretskort eller annen komponent-layout ville tankeprosessen sannsynligvis vært noe slikt:

Jeg ville først identifisert hvilke komponenter som skal være på kretskortet/brettet (eller hva du ender opp med), og hvilke som er off board (typisk jack plug, fotbryter, potensiometer o.l.)

Denne enkle kretsen kan du strengt tatt lage omtrent som den er tegnet på bildet. Tenk deg at de sorte runde punktene er f.eks spikere i en treplate og at komponentene loddes til disse spikerne.

For å få det mer elegant eller redusere størrelsen lager jeg skisser enten på PC eller med blyant (og viskelær) på papir og flytter komponenter og koplinger litt rundt til jeg er fornøyd. Litt vanskelig å beskrive hvordan hjernevinningene knirker når jeg gjør dette, men jobber meg normalt systematisk fra en ende til en annen og passer på at jeg ikke har glemt noen koplingspunkter. Hvis du ser på skjemaet og følger signalet fra input jack. Første "on board" komponent vil være C1. På "venstre" side av C1 er det kun 1 ledning fra bryteren som skal koples til. På høyre side av C1 er det seks komponenter som skal koples sammen (C1, D1, D2, R1, R2 og Q1), slik beveger du deg gjennom skjemaet. Av og til ser du kanskje en forbedring feks at hvis du flytter eller snur en komponent så får du ledningen som skal til en volumkontroll ut fra kretskortet rett ved potensiometeret.

Knall forklaring. Passer også veldig bra til tre/plastbit spørsmålet OP kom med.

Spiker er en fin løsing for ett loddepunkt, burde fungere knall med en tegnestift også, rent metall selvfølgelig. Det meste som loddetin kan festes fast på vil fungere som loddepunkt her siden det ikke er store strømmer som går gjennom kretsen. Hvis platen er veldig tynn kan du også ganske smertefritt bare ta en drill og borre ut ett hull, stikk konnektorene til komponentene i hullet og sleng inn litt loddetinn på begge sider for å feste den ordentlig.

Store komponenter kan festes med strips og/eller skruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er sannsynligvis å bestille et kretskort eller fullt kit fra musikding. Jeg antar at "der hard one" er samme kretsen, men sammenlign koplingsskjemaene for å være sikker.

Hvis jeg skulle laget et kretskort eller annen komponent-layout ville tankeprosessen sannsynligvis vært noe slikt:

Jeg ville først identifisert hvilke komponenter som skal være på kretskortet/brettet (eller hva du ender opp med), og hvilke som er off board (typisk jack plug, fotbryter, potensiometer o.l.)

Denne enkle kretsen kan du strengt tatt lage omtrent som den er tegnet på bildet. Tenk deg at de sorte runde punktene er f.eks spikere i en treplate og at komponentene loddes til disse spikerne.

For å få det mer elegant eller redusere størrelsen lager jeg skisser enten på PC eller med blyant (og viskelær) på papir og flytter komponenter og koplinger litt rundt til jeg er fornøyd. Litt vanskelig å beskrive hvordan hjernevinningene knirker når jeg gjør dette, men jobber meg normalt systematisk fra en ende til en annen og passer på at jeg ikke har glemt noen koplingspunkter. Hvis du ser på skjemaet og følger signalet fra input jack. Første "on board" komponent vil være C1. På "venstre" side av C1 er det kun 1 ledning fra bryteren som skal koples til. På høyre side av C1 er det seks komponenter som skal koples sammen (C1, D1, D2, R1, R2 og Q1), slik beveger du deg gjennom skjemaet. Av og til ser du kanskje en forbedring feks at hvis du flytter eller snur en komponent så får du ledningen som skal til en volumkontroll ut fra kretskortet rett ved potensiometeret.

takk for kjempe forklaring :D

MrHåvard: Takk takk, gode forklaringer der! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort A/B eksperimenter på forskjellige kondensatortyper, så jeg kan ikke gi deg noe særlig førstehåndsinfo. Jeg vil tro at forskjellene er der, men at de ikke er overveldende.

Det du vil legge merke til når du plukker deler er at forskjellige typer kondensatorer kommer i litt forskjellige verdi-intervaller. Skal du ha en på èn eller fem picoFarad så blir det fort en keramisk. Går du litt opp i verdi så får du også plastfilmkondensatorer i forskjellige varianter å velge i, mens jeg vil tro at utvalget av keramiske etterhvert tynnes ut. Etterhvert som du øker enda mer i verdi, si 1-2 uF så begynner platfilmkondensatorene å bli store og dyre, og det er gjerne mer hensiktsmessig å velge en elektrolyttkondensator selv om de generelt regnes for å ha noe dårligere lydegenskaper.

En annen ting du vil se er at enkelte komponenter i kretsen er mer kritiske enn andre mht kvalitet/støy. I kretsen ovenfor vil man som et eksempel sannsynligvis ha mer utbytte av å bytte ut C1 enn C2 med en "low noise" type komponent fordi signalet som går gjennom C1 forsterkes opp mer enn signalet som går gjennom C2 hvis du kjører boosteren på full pupp.

I edruelighetens tegn: Ihvertfall for de første par byggene dine ville jeg holdt meg til rimelige "standard" komponenter. Det er andre faktorer enn komponentvalg som også spiller inn på et vellykket resultat og som tar litt øvelse å vrenge hodet rundt: Kvalitet på lodding, opplegg for jording, adskillelse av baner/ledninger med lavt signal og de med høyt signal, korte ledninger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.