Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

JAPAN VS. USA (Custom Shop-gitarer)


Pikachu

Anbefalte innlegg

Er akkurat dette man vil unngå. Man vil at custom shop lager gitarene skikkelig.. og ikke stoler på CRC frest bestilte varer som kan være mye feilvarer da de kommer fra Korea, Kina eller Japan.

Som snekkern jeg er, er det beste om jeg velger treverket selv helt fra start av. Da vet jeg hva som holder i åresvis eller ikke. Det føler par av oss (Tommern) at blir gjort ved mindre custom shops uten crc bestilte varer...

Jeg vet fortsatt ikke om noen som har utviklet en god repeterbar metode for å forutsi hvilke trestykker som gir ekstra gode gitarer. Alle de gitarbyggerne jeg kjenner veier treverket og godtar alt som er innen for deres vekt krav. Alt annet blir returnert. Så tørker de det en stund inhouse. Når de skal bygge en gitar plukker de to trebiter biter og setter det sammen til en gitar, men det er ikke før gitaren er helt ferdig man har noe godt inntrykk av hvor bra den egentlig blir. Men det er jo ikke sånn at hvis en gitar bare blir ok så river de den fra hverandre å begynner på nytt og du kan heller ikke bestille en "ekstra fet" gitar. Det er ikke alltid det har så mye å si hvordan en gitar er skrudd sammen for hvor fet den er heller. Det gjelder samtlige byggere. Hvis noen hadde funnet en måte å "garantere" at alle gitarene deres blir superfete hadde alle benyttet dette tvert. Men sånn er det ikke. Noen gitarer blir superfete andre ikke. Det gjelder alle sammen. Man kan sammeligne produksjonsmetoder og toleranser osv så mye man vil, men det er ikke sånn at enkelte Custom Shops lager mye fetere gitarer enn de andre. De fleste av dem er fete på sin måte. Suhr og Anderson er kanskje teknisk sett de "beste" gitarene jeg vet om når det kommer til detaljer og toleranser i forhold til det rene produsjonmessige, men de er ikke nødvendighvis favorittgitarene mine av den grunn.

Men saken er jo også den at med mindre du har f.eks spilt en superfet Tyler er kanskje ok en godt nok, helt til en eller annen prøver gitaren din og forteller deg at den suger baller, ha ha ha. Sammenligning er jo "the mother off all cockups". Med en gang du har spilt en fet 59 LP er jo løpet kjørt, med mindre du har $250.000 til overs........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig treverk er dårlig treverk uavhengig om en CNC gjør fresejobben eller om en asiat står med fres og høvel.

For min del ser jeg ikke noe problem i CNC, heller tvert imot. Større sjanse for menneskelige feil enn at en riktig plotta maskin skal kødde det til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tordenskrald: Jeg føler meg på ingen måte truffet, men med tanke på at både jeg og død mistolket innlegget ditt så burde du kanskje vurdere å få frem litt bedre hva du mener, fordi jeg skjønner fortsatt ikke helt hvor du vil, for å være helt ærlig.

Jeg sliter veldig med å se hva som er problemet med å bruke CNC-fres. Jeg tolket det som at du mente at alt som freses bestilles fra asia, men siden det ikke var det du mente så går jeg utifra at du mener at alt treverket som freses blir bestilt fra asia, og frest i USA. Er det riktig? Isåfall så er det jo på alle måter mulig å kvalitetssikre treverket før produksjon uavhengig av om man bruker fres eller båndsag? Eller bestiller de treverk fra andre steder i verden de som bruker båndsag?

Og jeg beklager, men jeg sluttet å oppfatte deg som objektiv ift Bernie Rico for lenge siden, etter at du har dratt opp de gitarene i omtrent hver eneste tråd du har deltatt i. Jeg tviler ikke på at det er god kvalitet, men at det skal være så fantastisk mye bedre enn Suhr eller Tyler bare fordi han har stått med båndsag i stedet for å putte treverket i en fres sliter jeg med å se. Han kan jo såklart si at han er dritstreng med kvalitetskontroll og ikke sender avgårde noen verdens ting som ikke er 100% perfekt, men om han hadde sagt at han sendte avgårde en og annen mandagsgitar iblandt så hadde jo ingen turt å bestille derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluke: Det beste er å velge trærne som skal skjæres ned før stykking:-)

man kan veie og se på kjøttstykket fra gilde som mange ganger er fra ku(hun kjønn) som kalles biff. (han)

oksen smaker supert om den allerede er en premiert show cow som såg bra ut før slakten:p

Dette ser ikke custom byggerne som får ferdig freste deler. Om det er fra usa eller finland. Bernie er 100% pga det jeg og Tommern føler er custom shop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluke: Det beste er å velge trærne som skal skjæres ned før stykking:-)

Nope den eneste måte å garantere noe som helst på er å kjøpe en fiks ferdig dritfet gitar. Men da faller hele Custom Shop greia bort og så er man tilbake til start. Det er ingen som bestiller seg en custom gitar som greier å ha et noe som helst edrulig forhold til det etterpå uansett. Har man først fått spec'a opp det man vil ha og det ser nogenlunde greit ut så "MÅ" man jo være fornøyd.

There Y'a go suckers. Todays truth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer det jammen ting i løpet av en kort arbeidsdag :D

Min første post i denne tråden baserte seg på flere innlegg av denne typen....

Jeg tolker det slik at det ikke er noe problem å få en Gibson CS helt etter egne specs. At det potensielt blir en svimlende pris på den, har jeg likevel ikke noe problem med å tro....

Hva som er best av japanske customshops vs. amerikanske skal jeg ikke mene noe om, men at CS-begrepet vel er blitt litt utvannet, er det ikke noen tvil om.

Og denne....

Har sjekket litt på youtube og det er ikke mange der med en egen custombestilt Gibson-gitar...de fleste har en LP, SG eller noe fra 300-serien, som alle på en liten måte er "masseprodusert" fra Gibson. Selvsagt kan noen av disse være custombestilt men det tror jeg ikke. Uansett så blir det nok som du sier Audun, en svimlende uoppnåelig pris for oss dødelige...

Samme med ESP, skal en bestille seg en custom-gitar gjennom den norske importøren blir det fra 50k og oppover, hvem gidder egentlig det? :-)

Så det var ikke meg som dro inn dette med "samlebånd / masseproduksjon" først, Gluke....

Nope, for det er da ikke no som ikke omtrent hvilken som helst custom shop kan levere. Og du gjør også noen antagelser om samlebåndsproduksjon som jeg ikke kjenner meg helt igjen i.

.................

Bilder av bygging osv underveis er hyggelig og fint og alt det der, men betyr nada hvis ikke gitaren ender opp 100% og det vet du aldri før du sitter med den i handa. .........

Når det gjelder Fender og Gibson CS så tar de seg betalt det de kan. Det er markedsøkonomi som styrer, ingen grunn til å klandre dem for det.

Og i store trekk er jeg jo helt enig med deg....

Nettopp fordi man aldri vet om man er 100% fornøyd med en gitar før man har den i handa, er det ikke tema for meg å bestille en gitar til flerfoldige titusen kroner. Selv om det er en CS sak i gjeveste kategori, så vil det være klin umulig å få tilbake de samme pengene man selv har betalt, dersom man ikke er fornøyd.

I tillegg er jeg ikke noen sologitarist i stjerneklassen, jeg er en glad amatør som tømmer hue litt i sång og spel, og det er uansett ikke noe issue for meg å putte 50 laks i en gitar. For meg er ikke en gitar verdt så mye. På toppen av det hele hadde jeg antagelig hatt betenkeligheter med å ta den med ut på brune sjapper og bruke den. I sum, not my ballgame....

Dessuten kan man gjøre seg mange betraktninger rundt dette med økonomi. Klart at dersom jeg skulle selge en CS-sak til 50k, så hadde jeg antagelig gått på en smell og fått tilbake 80%, altså 40k. Da hadde jeg tapt 10k. Om jeg ikke blir fornøyd med mitt custombygge til 14k, alt inklusive, så kan jeg uansett ikke tape noe mer enn de 10k. Og jeg har ikke prosenter i lommeboka, bare kroner. ;)

Kan hende jeg ikke blir 100% fornøyd med min Canadian Breed Custom. Det har jeg ingen garanti for. Men det hadde jeg heller ikke hatt om jeg hadde bestilt meg en til 50k fra en av de store.

I tillegg til da å ikke løpe noen større økonomisk risisko på noen av alternativene, så slipper jeg å putte mer kroner i gitaren enn hva jeg er komfortabel med, jeg slipper å være så jævla redd for den, jeg slipper å "måtte" kvitte meg med den osv osv.

Og bottom line, den blir en one off, med mitt navn på, og den eneste i sitt slag ww. :D Så kan min yngste gitarspillende datter bruke den etter at jeg er nedgravd.... This is my Rock'n Roll Dads guitar, it's got his name on it... see..??..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett godt eksempel på tone forskjell man kan få å velge tre for hånd og ikke stole på crc bestilling er da jeg sammenlignet min j custom ibanez 90th ham med tony777 sin jem 90th ham. min gitars kropp var altfor mørk og tyngre. ved å bytte evo mikkene til kraftigere d activator bridge og dual sound neck fikk jeg noenlunde likere lyd. altså det var stor forskjell i lyden iforhold til den vai tynne klare lyden det skulle ha vært. steve vai hadde klikka sikkert.

jeg fikk noe annet enn det jeg bestilte.. selv om det er laget "759 cNc like gitarer"...

Endret av Tordenskrald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett godt eksempel på tone forskjell man kan få å velge tre for hånd og ikke stole på crc bestilling er da jeg sammenlignet min j custom ibanez 90th ham med tony777 sin jem 90th ham. min gitars kropp var altfor mørk og tyngre. ved å bytte evo mikkene til kraftigere d activator bridge og dual sound neck fikk jeg noenlunde likere lyd. altså det var stor forskjell i lyden iforhold til den vai tynne klare lyden det skulle ha vært. steve vai hadde klikka sikkert.

jeg fikk noe annet enn det jeg bestilte.. selv om det er laget "759 crc like gitarer"...

Herre mann! En cNc-maskin kan da stå i lokalene gitaren(e) blir laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.