Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

JAPAN VS. USA (Custom Shop-gitarer)


Pikachu

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette temaet har vært opp her før, isåfall skader det vel ikke med en repetisjon :-)

Har alltid hatt et bilde av at USA Custom Shop-gitarer er "The Shit"...helt til jeg bestilte flere og ble veldig skuffet.

Enten har jeg bare hatt uflaks med mine bestillinger, eller så har amerikanerne begynt å bli sløve.

Det begynte for 2 år siden med en Carvin-gitar fra Carvin Custon Shop som hadde flere små hakk på hodet,

båndene var elendig filt og hele gitaren trengte en full justering da den kom inn døra pga bl.a. skeiv hals.

I tillegg var gitaren helt tom for sustain. Det eneste positive var lakkeringsjobben og halsen, den var fantastisk!

I fjor fikk jeg etter maaange måneders venting en Dean ML USA fra Dean Custom Shop og ved første øyekast var den superb!

Men så oppdaget jeg den ene "slurvefeilen" etter den andre. En gitarbygger i Bergen var overrasket over den slurvete jobben.

På hele kroppen ser du tydelige lakkblemmer (ser ut som fingeravtrykk) som har oppstått etter første påføring,

nøtten er helt feil ifht bredden på gripebrettet, strengene står med forskjellige mellomrom nedover halsen

og der halsen er limt inn i kroppen ser du tydelig krakkeléring i festet.

En kompis av meg bestilte en BC Rich Custom Shop-gitar fra USA og etter å ha spilt på gitaren i et par måneder begynte

noen av inlays'ene på halsen å løsne...en datt faktisk helt av. Veldig Custom Shop.

I tillegg har jeg selv opplevd flere "slurvejobber" når det gjelder Gibson sine lakkeringsprosesser.

For lite lakk enkelte steder på kroppen og lakk over bindingen på kantlistene. Fikk en ny SG fra butikk en gang med et stort hakk under "Gibson"-logoen på hodet. Utrolig irriterende.

Så prøvde jeg meg på en ESP-bestilling, og som de fleste vet blir ESP håndlaget i Tokyo, Japan.

Til dags dato har jeg enda ikke funnet en eneste "feil" eller antydning til slurvejobb på gitaren, etter mine øyne er den

helt upåklagelig ned til minste detalj. Sinnsykt håndarbeid, spillbarhet og ikke minst sustain! Har aldri opplevd makan.

ESP er uten tvil det merket som vinner alle Guitar Battle's hos meg fremover, uansett motspiller.

Er det andre der ute med Custom Shop-historier som dette? Håper jeg ikke er alene med dette problemet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'll raise you with a Mayones ;)

Har lest litt negative ting om Mayo på div forum rundt om, men det handlet i hovudsak om Mayo-gitarer som ble bygget for 4-5 år siden.

De har sikkert "tatt seg sammen" nå :-)

Men jeg skulle gjerne hatt en Mayo Legend i dag, med to humbuckere og TOM-bridge (som ikke er senket ned i kroppen)...hadde sikkert vært en fantastisk gitar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bernie rico jr gjør ingen feil i usa.

http://www.ricojrguitars.com

kiso til Esp er vel den mest respekterte duden.

Caparison lager også feilfrie gitarer i Japan.

Tror de som lager færrest gitarer, gjør en best jobb. Mayones har blitt for populært iforhold til levering. og da kan hastverk føre til lastverk. de ferdige modellene som kommer fra crc fabrikk kanke kalles custom shop.. men som bernie rico.. som lager alt for hånd.. det kaller jeg custom shop...

populært å bestille kroppsdelene fra korea og sette det sammen i polen eller usa for tiden. bernie rico har en hybrid(bastard korea) serie som andre merker ville kaldt custom shop når den blir solgt. (made in usa or just inspected by mr gadget?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken landsdel kommer carvin fra i usa? skjeveste halsen jeg har sett var på en Gibson Flying V. vridd og bare til å kaste. Pga tørrhet og feil fuktighet etc.. japan er jo ganske likt norge..

noe å tenke på..

fikk en jackson fra kristiansand.. måtte endre på truss rodn da den kom i mitt "tette" hus.. så lufta er viktig for lunger og unger med GAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayones har blitt for populært iforhold til levering. og da kan hastverk føre til lastverk. de ferdige modellene som kommer fra crc fabrikk kanke kalles custom shop.. men som bernie rico.. som lager alt for hånd.. det kaller jeg custom shop...

Custom Shop imo er når gitarene i større eller mindre grad blir lagd etter kundens ønsker/spesifikasjoner. Å si at Mayones ikke er custom shop blir skivebom så det holder ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gjør feil en gang iblant, noen oftere enn andre.

Som de fleste andre har jeg også sett og lest om tilfeller fra de aller fleste produsenter.

Jeg betviler sterkt de som hevder at enkelte merker er feilfrie.

Men det er lenge siden jeg leste noe negativt om Mayones, Trond :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill fra Gibson CS eller Fender CS så vil du ikke bli skuffet:) Finnes sikkert unntak, men de jeg har prøvd har vært veldig bra.

Gibson Custom Shop er vel egentlig ikke noe Custom Shop, eller?

Vanlige dødelige kan jo ikke bare bestille seg en CLP med egne ønsker der...vi må vel nøye oss med de få "Custom Shop"-modellene de lager

og med de specs'ene de er laget med. Ikke særlig Custom Shop det vel?

Og som venstrehendt kan jeg bare glemme det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.