Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

JAPAN VS. USA (Custom Shop-gitarer)


Pikachu

Anbefalte innlegg

Eller Bernie Rico som lager kroppene for hånd uten crc.

Er litt usikker på den her ass. Det er ingen fordeler med å stå å frese ut delene for hånd, med mindre du foretrekker unøyaktighet. Sjekker du kina fabrikkene vil jeg heller tro at de fortsatt står å håndfreser, ihvertfall det jeg har sett på de videoene jeg har sett derfra. Men uansett CNC eller ikke CNC har fint lite med hvordan gitaren blir å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke denne motviljen mot CNC, jeg (Aner ikke hva du mener med CRC...). Gitarene blir helt nøyaktig utskåret.

Skjønner ikke hvorfor jeg skrev det 2 ganger heller, leste posten til Tordenskrald og så ble det CRC i hodet mitt :P

Suhr bruker CNC og gitarene derfra er jo ikke så ille. Det er jo bare ei maskin som skjærer ut formen -Den står jo ikke akurat og lager gitaren ferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Gibsons supportsider FAQ:

How do I get a quote on my own one of a kind, Gibson Custom guitar?

In the US, Canada, EU (Including Scandinavia), UK and Japan:

To receive a quote on a one of a kind, Gibson Custom guitar, please contact your local authorized Custom Shop dealer. You can find the nearest dealer by using our dealer locator Your dealer will be able to assist you in completing the steps necessary to submit your request to Gibson Custom.

In All Other World Territories:

Please contact Gibson Customer Service and they will put you in touch with your local distributor.

Jeg tolker det slik at det ikke er noe problem å få en Gibson CS helt etter egne specs. At det potensielt blir en svimlende pris på den, har jeg likevel ikke noe problem med å tro....

Hva som er best av japanske customshops vs. amerikanske skal jeg ikke mene noe om, men at CS-begrepet vel er blitt litt utvannet, er det ikke noen tvil om.

Har sjekket litt på youtube og det er ikke mange der med en egen custombestilt Gibson-gitar...de fleste har en LP, SG eller noe fra 300-serien, som alle på en liten måte er "masseprodusert" fra Gibson. Selvsagt kan noen av disse være custombestilt men det tror jeg ikke. Uansett så blir det nok som du sier Audun, en svimlende uoppnåelig pris for oss dødelige...

Samme med ESP, skal en bestille seg en custom-gitar gjennom den norske importøren blir det fra 50k og oppover, hvem gidder egentlig det? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor jeg skrev det 2 ganger heller, leste posten til Tordenskrald og så ble det CRC i hodet mitt :P

Suhr bruker CNC og gitarene derfra er jo ikke så ille. Det er jo bare ei maskin som skjærer ut formen -Den står jo ikke akurat og lager gitaren ferdig...

Samme med Anderson og Tyler. Peoples got it ass backwards når det gjelder produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt på youtube og det er ikke mange der med en egen custombestilt Gibson-gitar...de fleste har en LP, SG eller noe fra 300-serien, som alle på en liten måte er "masseprodusert" fra Gibson. Selvsagt kan noen av disse være custombestilt men det tror jeg ikke. Uansett så blir det nok som du sier Audun, en svimlende uoppnåelig pris for oss dødelige...

Samme med ESP, skal en bestille seg en custom-gitar gjennom den norske importøren blir det fra 50k og oppover, hvem gidder egentlig det? :-)

Selvfølgelig! Skal man ha Gibson, så vil man jo ikke ha en som ser ut som en Stratocaster? Dessuten er vel ikke de som bestiller Custom gitarer de som oftest legger ut videoer på youtube heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Custom begrepet blir jo uansett ganske utvannet når man ikke sev kan definere detaljer. True Customizing er i mitt hode at bestilleren beskriver hva han vil ha, og får bygget gitaren akkurat slik. For hånd.

Hyllevare Custom-gitarer som forhåndsproduseres etter "standard-specs" er i mitt hode mer det jeg vil kalle SE / Special Edition. Altså en avart av en standardmodell.

Så hvorfor merkevare customshops som bygger på ei produksjonslinje skal ha 50 laks for en gitar bygget etter kundens spec, mens en frittstående gitarbygger som bygger one-offs kan levere det samme for under 20, er litt i overkant av hva jeg finner forståelig.... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! Skal man ha Gibson, så vil man jo ikke ha en som ser ut som en Stratocaster? Dessuten er vel ikke de som bestiller Custom gitarer de som oftest legger ut videoer på youtube heller.

Hehe, jeg tenkte mer at når en først skal ha seg en Gibson CS bør en vel virkelig ta for seg av specs,

og ikke ende opp med en gitar som er helt lik de Gibson masseproduserer til vanlig. Det er nå min mening :-)

Det er ganske mange på youtube med CS-gitarer fra andre produsenter, det er jo klart de vil vise frem godgitaren til verden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Custom begrepet blir jo uansett ganske utvannet når man ikke sev kan definere detaljer. True Customizing er i mitt hode at bestilleren beskriver hva han vil ha, og får bygget gitaren akkurat slik. For hånd.

Hyllevare Custom-gitarer som forhåndsproduseres etter "standard-specs" er i mitt hode mer det jeg vil kalle SE / Special Edition. Altså en avart av en standardmodell.

Så hvorfor merkevare customshops som bygger på ei produksjonslinje skal ha 50 laks for en gitar bygget etter kundens spec, mens en frittstående gitarbygger som bygger one-offs kan levere det samme for under 20, er litt i overkant av hva jeg finner forståelig.... <_<

Kunne ikke vært mer enig med deg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

True Customizing er i mitt hode at bestilleren beskriver hva han vil ha, og får bygget gitaren akkurat slik. For hånd.

For hånd? Her henger jeg ikke med lenger. Hva er det du foretrekker som blir bedre av å gjøres for hånd?

Saken er at de færreste ønsker seg en crazy banangitar. De vil ha en strat eller en LP eller en Tele som er akkurat sånn eller sånn. De har gjerne hatt noen allerede og vil bare ha noen relativt små endringer. Så må jeg også si at noe av poenget med å bruke en god gitarbygger må jo være å utnytte hans erfaring. Ofte er standard options ting de vet virker og har god erfaring med at låter bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.