Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

JAPAN VS. USA (Custom Shop-gitarer)


Pikachu

Anbefalte innlegg

For hånd? Her henger jeg ikke med lenger. Hva er det du foretrekker som blir bedre av å gjøres for hånd?

Med "For hånd" mener jeg i denne sammenheng "i motsetning til samlebånd". Jeg mener ikke at han skal ut i skogen og skjære ned et tre og ta frem tollekniven.

Jeg har bestilt meg en custom. Den lages for hånd. Tele kropp, med strat contours, og med non-standard routing til non-standard pickup-konfigurasjon, og med non-standard finish..... osv. Det er hva jeg mener med "For hånd". Capitch ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere mener sånne ting de aller fleste custom shops gjør?

Nei, ikke akkurat sånn.

Mener mer sånn at han sender meg bilder av materialene, og ber om mine innspill på hvordan han skal lime dem sammen mht grainmatching osv. Og så sender han meg linker til forskjellige alternative hardware, forslag på slipefinhet / hvor grov trestruktur jeg ønsker, det er noen trebiter med forskjellige dye-eksempler på vei over dammen, og så har vi utvekslet litt tegninger og idéer til utforming av plekterbrett, plassering av switcher, og ja.... lista kan gjøres ganske lang, og vil være betydelig når dette er ferdig.

Og for å være helt ærlig, så har jeg ikke sjekka om Fenders Custom Shop kunne gjort det samme for meg. Men jeg tviler på det, og jeg tviler enda mer på at de hadde gitt meg én fast kontaktperson som fulgte opp mitt bygge fra A-Å, og jeg er 100% overbevist om at de ikke hadde levert gitaren nøyaktig slik jeg vil ha den for ca kr. 14.000,- inkl. hardcase, frakt, og mva.

Men, jeg holder det naturligvis åpent at du kanskje vet bedre. .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det kalles samlebånd og crc maskinering det:-)

Det dere ramsa opp her er ting som helt fint kan gjøres med CNC-maskin. Selvfølgelig kan en bedrift med færre ansatte (og færre kunder) enklere tilby én-til-én-samtaler med kundene sine, men det gjør dem da vitterlig ikke til "mer" custom shop enn andre større bedrifter. De aller fleste jeg kjenner/vet om som har kjøpt seg custom shop-instrumenter har hatt tett kontakt med fabrikk/person under byggeprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler jo ikke om hva som kan gjøres med CNC freser. En en-mannsbedrift kan også bruke moderne maskiner, det er helt prima det, og sikrer nøyaktighet.

Men for meg handler det om hele produktet, altså 100% valgfrihet fra kunden, personlig oppfølging, og pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der er vi helt enige!

Dette handler jo ikke om hva som kan gjøres med CNC freser. En en-mannsbedrift kan også bruke moderne maskiner, det er helt prima det, og sikrer nøyaktighet.

Men for meg handler det om hele produktet, altså 100% valgfrihet fra kunden, personlig oppfølging, og pris.

Men da er vi jo i bunn og grunn enige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være så enkelt som at de store (les Fender og Gibson) rett og slett ikke har mulighet til å etterkomme alle individuelle ønsker? Det vil vel være rimelig mye enklere for en enkelt mann som lager 3-4 gitarer i året å bruke tid på kundeoppfølging for hver minste liten detalj enn det er for de store?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn på tampem, før vekkerklokka ringer igjen....

Jeg mener ikke det er noe feil på de store etablerte velronnomerte custom-sjappene. Det jeg mener er at for min del, så er det meningsløst å bestille en gitar fra ei slik sjappe, som koster 3, 4 og 5 ganger så mye som jeg kan få drømmegitaren for hos en frittstående gitarmakerentusiast. Jeg er ikke sologitaris i verdensklasse. Je spellr komp og er vokalist i et half-ass old boys band som spiller for hobbyens skyld. Itte om je dret pææng ville jeg kasta perler for svin og kjøft meg en slik en.

Jeg ønsker meg en gitar som har ting jeg ikke finner som hyllevare, slik jeg vil ha dem, til mitt bruk, med mitt navn bakpå headstocken, En bruksgitar som jeg blir happy for, til samme pris som en god standard tele. Det får jeg ikke levert av "de store" :)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn på tampem, før vekkerklokka ringer igjen....

Jeg mener ikke det er noe feil på de store etablerte velronnomerte custom-sjappene. Det jeg mener er at for min del, så er det meningsløst å bestille en gitar fra ei slik sjappe, som koster 3, 4 og 5 ganger så mye som jeg kan få drømmegitaren for hos en frittstående gitarmakerentusiast. Jeg er ikke sologitaris i verdensklasse. Je spellr komp og er vokalist i et half-ass old boys band som spiller for hobbyens skyld. Itte om je dret pææng ville jeg kasta perler for svin og kjøft meg en slik en.

Jeg ønsker meg en gitar som har ting jeg ikke finner som hyllevare, slik jeg vil ha dem, til mitt bruk, med mitt navn bakpå headstocken, En bruksgitar som jeg blir happy for, til samme pris som en god standard tele. Det får jeg ikke levert av "de store" :)

Og det er det jo helt greit at du vil og ønsker. Samtidig må det vel også være greit at folk kjøper cs-gitarer fra de store, på tross av at de pr. definisjon ikke er så veldig "Custom". Hvor Custom er egentlig en Les Paul Custom? :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.