Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

JAPAN VS. USA (Custom Shop-gitarer)


Pikachu

Anbefalte innlegg

Her har det mildt sagt blitt litt forvirrende for en enkel landsens gutt som meg....

At store gitarprodusenter har CNC maskineri for å frese ut kropp osv. er vel bare en fordel da de kan produsere flere gitarer på kortere tid. En CNC maskin kan vel til og med frese en "Custom" gitar?

En for-hånd-bygger kan sikkert gå ut i skogen og velge å hogge det treet han tror vil funke best til gitarkropp. Han kan bla.a. velge et tre uten for mye kvister osv, men trebiter med masse kvist kan man da velge bort selv om man ikke personlig står og hugger treet?

Hvis jeg forstår Gluke rett, er jeg også enig med han i at selv om man på forhånd mener man har plukket ut creme d' la creme av treverk, betyr ikke nødvendigvis det at sluttproduktet blir en aldeles outstanding gitar. Som han sier; noen blir det, andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg kan omformulere detta jeg skrev :

Siterer Gluke: "Og jada jeg har prøvd både Suhr og Tyler og Fender CS gitarer som suger baller. Trebiter er alltid forskjellige og det er ikke magisk match hver gang."

Er akkurat dette man vil unngå.

Dette kan man ikke unngå. Det er det som er hele poenget. Det gjelder alle gitarer serieproduserte eller custom. Eneste måten å unngå det på er å lage gitarene av noe annet enn treverk. Men det er ikke så mange som foretrekker Steinberger eller Parker Fly av den grunn.

Det er ikke prisgunstig for små produsenter som Suhr og Tyler å ta i bruk CNC fres. Det er en jævla dyr sak og ingen av dem lager så mange gitarer at det er snakk om å spy ut halser og kropper. Det hadde vært billigere å gjøre det manuelt. Men man oppnår ikke samme tight'e og repeterbare konstruksjon uten. Kvaliteten blir høyere og jevnere med CNC. Men det krever at man har folk som kan bruke en CNC fres. Det er det ikke alle som har. De står å freser for hånd. Det er det samme med Plek. Sikkert noen som greier å påstå at de gjør ting bedre enn den og men det er bare pisspreik. De bare furter fordi de ikke har en.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper jo da custom neck thru og ikke bolt on masse produserte kropper og halser. Frese ut for mikker var ikke det jeg snakka om.

Mange som hang seg opp i detta med cnc. Selv om dere og jeg har gode eksempler på at de spyr ut dårlige gitarer med suhr og ibanez J custom. Nå var det slik at det er noen usa merker som impoterer kroppsdelene ferdige, og da ville de i øynene på dem som betaler 50.000 bli litt upatriotisk og uorginalt når de da limer på "made in usa".

Er vel hva man putter inn i cnc som er viktig er bra og riktig kvalitet. og det gjør sikkert alle. men Tommern og jeg er fornøyd med at det blir laget skikkelig fra skrætsj..

Kanskje årringer har noe med dynamikken i god trelyd?

Endret av Tordenskrald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Død:

Vi alle er enige egentlig. Her skriver du tidligere:

Og der er vi helt enige!

snapback.pngTommern, I går, 22:33, skrev:

Dette handler jo ikke om hva som kan gjøres med CNC freser. En en-mannsbedrift kan også bruke moderne maskiner, det er helt prima det, og sikrer nøyaktighet.

Men for meg handler det om hele produktet, altså 100% valgfrihet fra kunden, personlig oppfølging, og pris.

Men da er vi jo i bunn og grunn enige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tordenskrald;

Jeg har en litt annen oppfatning av dette med maskinering med CNC, altså computerstyrte freser enn hva du har, så da er det kanskje greit at du ikke bruker meg som referanse her.....

:D

Tror det er greit ja, Tordenskrald har jo virkelig noen "særegne" oppfattninger om gitarbygging.

Men Tordenskrald: Les godt gjennom Gluke sine innlegg i denne tråden, han prøver å forklare deg noe men det virker strengt tatt som om du ikke leser hva han skriver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh hvorfor ikke nydelige Død?

Skal du henge deg opp i at jeg svarte på en som sa "Custom Shop begrepet er utvannet" og jeg føler at masse produserte kroppsdeler som blir importert og brukt av de store merkene og stemplet Made in Usa eller Japan, for meg ikke er Custom Shop med slik presisjon og kvalitet som gjenspeiler pengene som er betalt?

Og jeg la frem Ibanez 90th Ham som eksempel og Gluke : Tyler og Suhr med feil...

Du blir vel sikkert ikke fornøyd uansett hva jeg sier:p hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.