Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul Junior vs Epiphone Les Paul Standard?!


Mamoz

Anbefalte innlegg

har tenkt til å kjøpe meg ny gitar, uten å bruke så alt for mye penger på det...

Har kikket litt rundt, og til slutt kommet frem til at jeg vil ha enten en Epiphone Les Paul Standard (http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=707468&artno=105020) eller en Gibson Les Paul Junior (http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=707808&artno=217094)

Noen som har noen tanker til hvem av disse som er den beste gitaren, og hvem som gir mest for pengene? :P

Hva vil det si at det er en les paul JUNIOR?? Forskjellen på disse og standard?

Noen som evt har noen andre forslag til andre gitarer som kan være bedre, i denne prisklassen.... (med samme look da...)

Takk for evt. svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med junior er at det kun er en pickup, i motsetning til en standard som har to pickuper.

Har hatt en sånn Epiphone gitar selv og syns den er et godt valg til instrument i den prisklassen. Den har en del flere funksjoner enn junior gitaren, som bl.a pickup valget som er fint å ha om man skal utforske litt på forskjellige lyder. Junior gitaren har en pickup som sagt, og har ikke så mye krimskrams som store inlays på halsen osv. Tror forsåvidt at dette er noen av de bedre gitarene i den prisklassen hvis du er ute etter LP type kropp på den :)

Det kommer litt an på hva du spiller osv på hvilken gitar som gir mest for pengene, du burde kanskje skrive hvilken musikk osv du spiller

Det du helst burde gjøre er og prøve dem i butikk selvsagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar :)

Spiller litt av det meste egentlig, men det blir en del 80's rock som f.eks. guns'n og enda litt hardere musikk som metallica, maiden osv :) og AC/DC da :)

Tenkte jeg skulle ta meg en tur ned og prøve de i morgen, se hvilken jeg synes er mest behagelig, men holder nok kanskje en knapp på epiphonen :P

Er bare det at den andre er en Gibson liks ;) haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Les Paul Jr. skal du også være klar over at den ikke har lønnetopp, så den er altså ganske mye enklere enn en Standard. Den ene pickupen som er på en Jr. er også en P-90 som pr. def. er en singlecoil pu, selv om den låter feitere enn en typisk Fender-type singlecoil. Men det finnes også Jr. med en humbucker uten at jeg vet om de blir produsert nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Gibson Les Paul Jr., og kan trygt anbefale den. P90 mic'en har en langt feitere lyd en vanlig single coil, og Junioren er vel nærmest kongen av "rockefjøler".....(kremt) i tillegg til Telecaster....som er kongen ;) Skulle jeg kjøpt en "billig-gitar" ville jeg helt klart gått for Gibson framfor dagens Kinaphone som virker litt "plastikk" i forhold, men det er vel smak og behag. Junioren har bare en pick up, og så lenge den står i bridge er da det mer enn nok? :D Gibson har kommet med en ny serie Juniorer igjen, til en fordelaktig pris (ivertfall hos 4Sound), som er verdt å vurdere:

http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-USA/Les-Paul-Jr.aspx

Den Tobacco Burst'n ser jo rimelig feit ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vurderer Epiphone så vurder også for all del Tokai Love Rock. Les Paul-kopi. Bedre på både lyd og spillbarhet enn Epiphone i mine ører og hender. Hagström Super Swede kan også være noe å se på, men disse har rykte på seg for å ha litt eksemplarvariasjon. Jeg har prøvd et par knallbra, og har hørt om andre som har prøvd et par gode, men har også hørt om folk som har vært borti Super Sweder som er skikkelig ræv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en EP LP for 6-7 år siden og jeg mener det er en veldig bra gitar til billig penge, disse kopiene varierer vel en del etter det jeg forstår, men jeg har hvertfall bare gode ord å si om min.

Jeg har utvidet stallen med bla.Gibson explorer, og Custom shop strat, men jeg bruker allikevel LP'en med jevne mellomrom, til tross for at det er en gitar til 1/4 av prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.