Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarnorge gitaren. Bilder s52 og 53


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er en kongegitar (gitt at den er god å spille på og lett å sette opp ut av boksen). Her er grunnene:

  • Den har en klar GN-identitet. Farge og GN-innfellingen gir det. GN-logo på headstocken er et alternativ/tillegg dersom innlegget i 12. bånd er vanskelig å få fint eller at det blir dyrt.
  • Den er basert på strat-formen, noe som vel er verdens mest utbredte el-gitarform. Det betyr konturer som er behagelige og et "horn" som gir en god balanse uten tendens til neck dive.
  • Den har 4+2 stemmeskruer, noe som gir et mindre hode, og flytter vekten bittelitt mot gitaren, noe som også motvirker neck dive. Vel så viktig er strengespennet som CastorFiber beskrev godt lenger opp.
  • Den har HSH-pickups, noe som gir den rockesounden som mange er ute etter. Det gjør også at den skiller seg vesentlig fra den vanlige Fender-straten. At det er badekar-utfrensing gir også store muligheter for utskifting av pickups ved behov uten behov for hjemmesløyd. Personlig ser jeg mulighetene til å utstyre den med coil split-bryter, og håper at de pickupene den kommer med har mulighet for det. Da får man en gitar som både kan være HSH og SSS (og ulike varianter mellom om man vil det). For å utnytte badekar-utfresningen er det vel kanskje nødvendig å bytte ut plekterprettet i enkelte tilfeller. Er dette plekterbrettet basert på "standardmål"?
  • Den har tremolo. Den bør være av god kvalitet. Jeg har ingen erfaring med det selv (har kun gitarer med fast bridge så langt), men regner med at gutta i komiteen skiller skitt fra kanel når det gjelder kvaliteten på slikt.

Om den får en pris som indikert tidligere i tråden, og spillbarheten er god, så må jo dette være mye gitar for pengene. Om jeg husker den innledende diskusjonen rett, så skulle dette være en player. Altså en gitar med fokus på spillbarhet. Det er til syvende og sist det viktigste, og det kan man ikke se ut fra bildene.

Jeg håper virkelig at det blir noe av, for jeg har lenge hatt lyst på en strat-lignende gitar, og har bevisst holdt igjen i påvente av denne. :) Så langt er jeg bare full av tomler i været. Meget bra jobbet av gitarkomiteen så langt.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også nevnt før, men kan tydeligvis ikke gjentas for ofte:

Dette er en gitar som skal koste UNDER 3000 norske riksdaler - Det betyr at man må inngå en del kompromiss.

Målet vårt var å få laget en gitar som flest mulig kunne være interessert i å kjøpe for nevnte pris. Det er da brukt en del tid på å komme fram til form, farge, type hardware, pickups osv. de fleste kan godta, med en så bra kvalitet som mulig, samtidig som den har en GitarNorge-identitet. Resultatet er så nærme "all-round" som det går an å få til innenfor prisrammen, etter min mening.

I tillegg har vi lagt veldig vekt på at gitaren skal være så "moddevennlig" som mulig slik at de som ikke er 100% fornøyd med det ene eller andre, lett kan velge å sette i andre pickuper, annen hardware eller whatever. (Derfor også nevnte badekar-routing) Som nevnt også ba vi om at den ble laget med standard Fender mål på alt. Dvs. at det ikke er noe problem å bytte ut deler i vildens sky og til eget forgodtbefinnende da tilgangen på forskjellige deler er enorm.. (Når det gjelder plekterbrett, er det to typer Fender Strat-brett. Forskjellen er 11 eller 8 skruehull.)

Kan jo også nevne at denne tråden startet som en ren diskusjonstråd der alle forumittene her kom med meninger og synspunkter ifht. hvordan en slik gitar burde være. Dette ble naturligvis tatt med i betrakningen da "komiteen" utarbeidet det som nå er blitt en prototype

Jeg synes dette er et veldig godt utgangspunkt, og håper at så mange som mulig melder seg på slik at dette faktisk kan bli en realitet.

Enig med Castor og Sarge også. De som ikke liker gitaren i det hele tatt, vel la vær å kommentere da dere sannsynligvis ikke kommer til å melde interesse for å kjøpe en gitar uansett. Dere som synes dette er litt kult, spar opp et par tre tusenlapper og hopp i det. (Det vil nok enda ta en god stund før bestilling evt. blir gjort) Om plekterbrett eller pickup-config er litt feil (eller helt feil), er det bare å bytte ut etter hvert. Jeg tipper uansett at man sannsynligvis må lete ganske lenge for å få en "bedre" gitar til samme pris som denne til slutt evt. vil ende på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Når det gjelder plekterbrett, er det to typer Fender Strat-brett. Forskjellen er 11 eller 8 skruehull.)

Dette er feil. '62-brettene har flyttet skruen mellom neck og middle pickup ca midt i, mens standard pickguards har skruen nærmere pickupen i midten. Slik ser disse plekterbrettene ut, og skruekonfigurasjonen ligner veldig den en ser på bildet av GN gitaren:

http://guitarpartsre...nderstrat62.htm

Her er en lenke til et bilde av et originalt Fender HSH plekterbrett med standard spacing (bruker hyperlink siden jeg ikke eier bildet):

http://guitarpartsre...99-2230-000.jpg

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er feil. '62-brettene har flyttet skruen mellom neck og middle pickup ca midt i, mens standard pickguards har skruen nærmere pickupen i midten. Slik ser disse plekterbrettene ut, og skruekonfigurasjonen ligner veldig den en ser på bildet av GN gitaren:

http://guitarpartsre...nderstrat62.htm

Her er en lenke til et bilde av et originalt Fender HSH plekterbrett med standard spacing (bruker hyperlink siden jeg ikke eier bildet):

http://guitarpartsre...99-2230-000.jpg

Husk at gitaren vi har fått tilsendt er prototypen og at nettopp slike detaljer som du viser til nok er noe som kommer til å være på plass når produksjonsmodellen er klar. Ellers, fint at du påpeker ev. forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er feil. '62-brettene har flyttet skruen mellom neck og middle pickup ca midt i, mens standard pickguards har skruen nærmere pickupen i midten. Slik ser disse plekterbrettene ut, og skruekonfigurasjonen ligner veldig den en ser på bildet av GN gitaren:

http://guitarpartsre...nderstrat62.htm

Her er en lenke til et bilde av et originalt Fender HSH plekterbrett med standard spacing (bruker hyperlink siden jeg ikke eier bildet):

http://guitarpartsre...99-2230-000.jpg

Jeg skrev ingenting om hvor skruene er plassert. GN-prototypen har pr. i dag 11 skruehull som er det som er mest vanlig på "moderne" Fendergitarer. Hvis disse er feil plassert ifht. standard 11-hulls Fender plekterbrett, må det naturligvis rettes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble på ingen måte forelsket når jeg så den, men den har gode muligheter til å bli et skikkelig arbeidsjern den der :)

Man kan liksom ikke satse på looks når det er meningen at flest mulig skal kunne like den. Det sier seg i grunnen selv. Jeg synes egentlig ikke at blå er den fineste finishen en strat-kropp kan ha, men i og med at det på en måte er "forumfargen" stemte jeg med begge hender på det. Likedan, synes jeg en tradisjonell Fender headstock er penere å se på, men da kan man jo heller kjøpe en hvilken som helst Stratkopi, og det hadde jo ikke vært noe gøy. At 4+2 er en bedre løsning rent konstruksjonsmessig kommer som bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med denne gitaren er at det skal være lett å bytte til forskjellige plekterbrett og pickup konfigurasjoner.

Farge på plekterbrett og pickups er ikke det som denne gitaren skal vurderes i forhold til.

Her har vi lagt vekt på funksjonalitet og at den skal være modde-vennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.