Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarnorge gitaren. Bilder s52 og 53


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

Jeg, som heller ikke får min "nåååå" kjenner savnet. Vi tror at hvis vi pensler ut dette alt for tynt, så blir mange lei, og da får vi ikke solgt noen. Vi trenger en gitar i hendene, en pris som i det minste er rimelig sikker, og noen avtaler i boks før vi kan åpne opp for bestilling.

Slik det ser ut nå, vil fabrikken ha et visst antall gitarer i bestilling før de vil produsere. Det er ikke snakk om 12, men flere titalls. Det er det vel ikke feil å røpe. Derfor er vel problemstillingen heller at det er et krav om for mange gitarer forhåndsbetalt enn at det blir en knapphet om produktet.

Med et krav om å kjøpe så mange, så synes jeg det er viktig med en prototype for å verifisere kvaliteten, så jeg tror dere prioriterer helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil importen og salget foregå rent juridisk? Dvs vil gitarene bli importert og videresolgt av et selskap eller en privatperson, eller vil hver enkelt kjøper formelt forestå import av sin gitar (f.eks ved en bulksplit-forsendelse) for å unngå norsk forbrukerlovgivning med plagsomme angrefrister/reklamasjonretter osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål som vi ikke har tenkt helt igjennom. Å starte noe firma for å selge disse,

eller la noen enkeltperson stå ansvarlig for salget tror jeg neppe er aktuelt.

Enten må det bli fellesimport og videreformidling til individuelle kjøpere,

eller så må vi benytte oss av et eksisterende firma til å ta inn gitarene.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal kunne drive med reklamasjonsarbeid og angrerett, må vi jo øke prisen på gitarene slik at vi har økonomi til å dekke slikt.

Det må da gå an å anse oss som har vært med i gruppen som en vennegjeng som importerer hver vår gitar, og så får andre "være med på moroa" på samme vilkår og til samme pris, uten at vi som har dratt dette avgårde plutselig er ansvarlige for skader og slikt, og at vi skal måtte ta gitarer i retur fordi angreretten skal overholdes?

Men for all del, det er jo bare å legge på prisen på gitarene, det. Vitsen med dette er jo at det skal være så rimelig som mulig, og så bra gitar som mulig.

Når det er sagt, veldig bra spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angreretten kommer ikke til anvendelse her. Den omhandler salg som finner sted fra næringsvirksomheter, hvilket GN ikke er. Har forøvrig skrevet en artikkel om dette, for et år siden eller no, som ligger til modning hos redaksjonen... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, og bare for å presisere, jeg tror ikke noen har oppfattet spørsmålet som "negativt" i noen som helst retning. Et meget betimelig spørsmål til en problemstilling vi bør tenke over, og sørge for at absolutt alle potensielle kjøpere er klar over.

Videre er det jo klart at vi vil hjelpe til i så stor grad som mulig, men vi håper jo at alle som blir med og handler blir kjempefornøyd med gitaren og kvaliteten i forhold til pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angreretten kommer ikke til anvendelse her. Den omhandler salg som finner sted fra næringsvirksomheter, hvilket GN ikke er. Har forøvrig skrevet en artikkel om dette, for et år siden eller no, som ligger til modning hos redaksjonen... B)

Hvis et firma eller en privatperson selger flere titalls identiske gitarer i løpet av kort tid, så vil nok en rettslig instans kunne finne på å anse det som yrkessalg hvis en tvist skulle oppstå, selv om avansen er av symbolsk størrelse. Og om man informerer kjøpere og evt får dem til å skriftlig frasi seg rettigheter så kan dette være ugyldig pga diverse paragrafer om ufravikelighet...

Men ingenting er bedre enn at noen her tar på seg å garantere at GN ikke blir sittende med skjegget i postkassa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Jeg er usikker på dette. Det kommer an på om GitarNorge kan oppfattes som profesjonell part og om kjøperen kan betraktes som forbruker. Jeg tror for det første man må sette krav om at den som kjøper skal være medlem av GitarNorge. Men jeg er likevel usikker på om medlemskap i den organisasjonen man kjøper fra automatisk gjør at man ikke er forbruker (jf. f.eks. Coop).

Tror faktisk man må studere lovteksten for forbrukerkjøpsloven ganske grundig, for dersom den som bestiller gitaren er dekket av den, så har man formidable rettigheter som en nonprofit-organisasjon som GitarNorge neppe kan oppfylle om hardt settes mot hardt. Hvordan gjøres dette i idrettslag og lignende når de selger treningsutstyr til medlemmene? Man må uansett sette opp en kontrakt med klare kvalitetskrav ift. Produsenten av gitarene og hvilke forpliktelser disse skal oppfylle dersom kvalitetskravene brytes. Man må også passe på dette med angrerett ved postordrekjøp, en sideeffekt av forbrukerkjøpsloven som det også kan være vanskelig å håndtere for GitarNorge dersom den kommer til anvendelse.

EDIT: Dukket litt ned i materien:

Sakset fra Lovdata:

§ 1. Alminnelig virkeområde

[...]

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

[...]

§ 3. Ufravikelighet. Lovvalg

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

[...]

Ref: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-001.html

For å ta §3 først, så kan man ikke avtale seg vekk fra bestemmelsene i denne loven.

Så da blir de sentrale spørsmålene:

Er de som kjøper gitaren å betrakte som forbrukere?

Jeg mener ja, siden mange av medlemmene på GitarNorge er hobbygitarister.

Opptrer GitarNorge i næringsvirksomhet eller som representant for næringsvirksomhet?

Dette er vel det springende punktet. GitarNorge er ikke en representant for produsenten, som er helt klart er en næringsvirksomhet. GitarNorge representerer kun seg selv og medlemmene. Da gjenstår:

Opptrer GitarNorge i næringsvirksomhet?

Dette er vanskelig.

Jeg fant dette dokumentet som analyserer forbrukerkjøpsloven da den ble lansert i 2002: http://brage.bibsys.no/hibu/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_4114/1/5403bratlie.pdf

På side 8 står det mye interessant. Dette synes jeg kan komme til anvendelse her:

Felles innkjøp som borettslag, idrettslag, frivillige organisasjoner eller sameiere gjør for deltakerne for å oppnå rabatt og andre stordriftsfordeler reguleres ikke av forbrukerkjøpsloven, men av kjøpsloven. Hvis derimot en fysisk person gjør innkjøpet, vil det være forbrukerkjøpsloven som gjelder.

Jeg tror derfor at vi må definere bestillingen som et fellesinnkjøp som GitarNorge gjør for sine medlemmer, og at GitarNorge i dette tilfellet er kjøpernes representant i forhold til en felles bestilling mot produsenten.

Jeg er ikke på juridisk 100% trygg grunn her, men tror at dersom alle er inneforstått med at dette er et fellesinnkjøp der GitarNorge er representant for kjøperne, så er mye gjort juridisk for å unngå at GitarNorge kommer i en ansvarsklemme som selger i et forbrukerkjøp her. Jeg føler heller ikke at dette er noen tilsnikelse. Det er jo nettopp det GitarNorge gjør her, opptrer på vegne av medlemmene i et fellesinnkjøp for å oppnå rabatt og stordriftsfordel.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forbrukerportalen.no/lov/angrerettloven

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

Publisert: 25.08.2011 15:55

Angrerettloven gir mulighet til å komme ut av et impulsivt kjøp uten at du behøver å begrunne overfor selgeren hvorfor du vil gå fra kjøpsavtalen.

Loven gjelder forbrukerkjøp, det vil si at varen er til personlig bruk for kjøperen, hans husstand eller omgangskrets. Selgeren må være yrkesselger.

Jeg syntes lovteksten her er utvetydig. Men å forvente at jeg stiller som garantist blir jo å dra det vel langt..... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror derfor at vi må definere bestillingen som et fellesinnkjøp som GitarNorge gjør for sine medlemmer, og at GitarNorge i dette tilfellet er kjøpernes representant i forhold til en felles bestilling mot produsenten.

Ja, hvis det er slik at GN kan stå som eneste kjøper, og at videreformidling av gitarene til medlemmene ikke betraktes som transaksjoner i juridisk forstand, så burde ting være greit.

Men jeg mener å ha lest at du har vært med på storinnkjøp før, hvordan ble det organisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i praksis et felles-innkjøp, og varene kjøpes av en produsent i Kina der norsk kjøpslov ikke gjelder. Slik er det vel rent formelt. Hvis det rent teknisk blir "juridisk problematisk" å samle inn pengene i Norge før betalingen skjer, eventuelt gjennom en mellom-mann, må vi vel se på hva som kan gjøres med den saken. Den bittelille avansen noen skal ha her for å dekke utgifter o.l. kan vel i prinsippet trekkes fra "i utlandet" på en "merksnodig måte"..

Hvis noen faktisk orker å gå rettens vei for å få igjen pengene sine for en gitar til såpass lite penger, så er vel det et tap de skulle være mulig å dekke inn. En gitar har i praksis få defekter og er det noe galt med den kan det enten løses lokalt for en rimelig penge, eller så er defekten så stor at gitaren uansett er å regne som vrak, og dermed DOA

Dette er en gitar, ikke elektronikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser overhodet ingen grunn til juridisk krisemaksimering her. Lov om Angrerett sier at den som kjøper må være forbruker, og at selger må være yrkesselger, for at loven skal kunne anvendes. Yrkesselger betyr i denne sammenheng at Gitarnorge atså må defineres dithen at forumet har salg av gitarer som yrke. Jeg skulle like å høre hvilken som helst hotshot-advokat prøve å overbevise en Norsk domstol om at så er tilfelle.

Dette er et non-profit entusiast-prosjekt, utviklet og gjennomført av forumets medlemmer, for forumets medlemmer. Og skulle man allikevel være små-paranoid på dette, så er det bare å sende ut standard info sammen med en bestillingsbekreftelse, som opplyser om hva slags kjøp dette er, at Gitarnorge ikke er å anse som en komersiell gitarsalgsorganisasjon, og at angrerett derfor ikke kan anvendes. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.