Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Frontfigur


Grimsland

Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når da folk drar inn vokalister inn i diskusjonen de ikke liker fordi de synger kjipt, men likevel har x-faktor, så blir dette HELT feil diskusjonsgrunnlag

Ingen av mine eksempler var folk jeg syntes synger kjipt. Digger Paul Stanley, digger Anthony Kiedis, men gjør det ikke basert på hvor rent de synger. De synger "kult" og "tøft", noe som er mye bedre enn "rent og fint" i mine øyne. Og det er der hele frontfigur-greia kommer inni bildet. Backup-sangere synger som regel minst like rent, hvis ikke renere enn frontmannen teknisk sett, men de er fremdeles backup-sangere.

Men joda, det er en veldig vanskelig diskusjon, ettersom alle disse parametrene kommer an på øret som hører. Men det er jo nettop det som gjør en god frontman til en god frontman. Noen synger dritbra og klokkerent, mens noe andre bare "har noe". Og de som "har noe" er sjelden de som synger renest og penest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk handler om å kommunisere, og noen klarer det i mye større grad enn andre.

Det tror jeg er den egentlige "X-faktoren". Jeg tror også at den kan være der på forskjellige måter,

men er den der så virker den uansett hvor flink man er til å synge eller hvor mye show man lager på scenen.

Det er jo også den samme "X-faktoren" som kommuniserer når vi hører på studioinnspillinger.

Da George Martin skulle spille inn The Beatles i studio første gangene, ville han gjøre så "live" som mulig

for å beholde den ekstreme kommunikasjonen han så at de hadde med publikummet når de spilte konserter.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god frontfigur er den som kler bandet, bruker den stemmen han har, og ikke jåler seg til og klarer å kommunisere med det publikum han har.

Nå er vi veldig nærme et godt svar her. Være seg sjøl. Nytter ikke å være Mick Jagger overalt. Handler om settingen, hvor, hva slags musikk, hva slags publikum osv. Valle Hovin eller pub? Og enten så har man det som trengs, eller ikke. Uansett får man det aldri frem uten å ha skuldrene på utsida av ørene. Når man er cool og er seg sjøl, da kan man fixe det.. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Um, Det handler vel i all hovedsak om at du skal underholde live, så da må du ha folk som er gode showmenn, Du skal ikke være deg selv live, for da blir det raskt kjedelig.

Ta Steve Harris fra Iron Maiden, Han er egentlig ganske stille og innadvendt av seg, den rake motsettningen til Dickinson, men live så er det han som er mest i trynet på publikum. Det handler om å kommunisere med publikum og gi de et bra show, Ingen vil gå å se et band som står og ser på gitarene sine og en vokalist som står helt stille.

Personlig liker jeg å gi alt og være meget direkte på scenen (gitt at det selvfølgelig er en mulighet for det), jo mer du "tar av" og kommuniserer med publikum, jo mer får du faktisk tilbake, Det bør gå begge veier, men dere i bandet er de som har ansvar for å få med publikum.

Nøkkelen til et godt liveband ligger strengtatt ikke i en god frontfigur alene, men i at hele bandet gjør sin jobb ved å vise at de har det gøy og kommunisere med hverandre og publikum, MEN igjen, for at du skal klare det så må du ha oppnåd en viss kunnskap på instrumentet ditt slik at du ikke trenger å tenke så veldig over hva du gjør, det er det desverre mange som ikke har.

Ta dog i betraktning at dette er skrevet av en metal-bassist, tror denne stilen funker dårlig med akustiske duoer, interaksjon er dog Alpha og Omega, at publikum føler de får noe igjen for pengene.

180702_10150094188624077_742409076_6504972_7011342_n.jpg

:P

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt poeng der er at alle er med å bidrar, får med publikum på klapping når det passer seg, om flere har mikrofoner kan det fungere meget bra om flere snakker med publikum mellom sangene og spiller på hverandres vitser og kommentarer, og som nevnt kanskje viktigst; utstråle trivsel der man står. Det er alltid mer givende å se et band som man virkelig ser koser seg der dem står, og da blir man mer revet med som publikummer også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt poeng der er at alle er med å bidrar, får med publikum på klapping når det passer seg, om flere har mikrofoner kan det fungere meget bra om flere snakker med publikum mellom sangene og spiller på hverandres vitser og kommentarer, og som nevnt kanskje viktigst; utstråle trivsel der man står. Det er alltid mer givende å se et band som man virkelig ser koser seg der dem står, og da blir man mer revet med som publikummer også!

Det med at flere snakker har ingenting med forholdet mellom band og publikum å gjøre, Det ligger faktisk på et helt annet plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at flere snakker har ingenting med forholdet mellom band og publikum å gjøre, Det ligger faktisk på et helt annet plan.

Kommunikasjon mellom band og publikum mellom låtene synes jeg i høyeste grad for, hvertfall for min del, er med på å skape bånd mellom band og publikum om det gjøres på en god måte, og min erfaring er at jeg føler det mer inkluderende dersom hele bandet er med i denne kommunikasjonen og ikke bare vokalisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Um, Det handler vel i all hovedsak om at du skal underholde live, så da må du ha folk som er gode showmenn, Du skal ikke være deg selv live, for da blir det raskt kjedelig.

Jo, du må alltid være deg sjøl. Med mindre du er en dreven skuespiller og danser, må du være deg sjøl konsekvent. Om du prøver å være Mick Jagger eller Michael Jackson, så blir det bare patetisk. Vær deg sjøl, men ta frem entertaineren og legg inn et høyere gir enn det du bruker hjemme i sofaen.

Vær leken, morsom, spretten, utagerende, men for guds skyld vær deg sjøl. Si bare ting som faller deg naturlig, og gjør bare moves som også faller deg naturlig. Det er superteit å se tilgjorte folk som oser at de er uvant med det de foretar seg.

Det var et glitrende eksempel på Spellemann her forleden. 3 syngedamer svei av ei countrylåt, og kjørte syncronmoves. For hu ene var dette helt unaturlig, hu kom aldri skikkelig inn, og når hu var innom, så datt hu rett ut igjen med en gang...

Skuldrene ut av øra, og vær deg sjæl. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du må alltid være deg sjøl. Med mindre du er en dreven skuespiller og danser, må du være deg sjøl konsekvent. Om du prøver å være Mick Jagger eller Michael Jackson, så blir det bare patetisk. Vær deg sjøl, men ta frem entertaineren og legg inn et høyere gir enn det du bruker hjemme i sofaen.

Vær leken, morsom, spretten, utagerende, men for guds skyld vær deg sjøl. Si bare ting som faller deg naturlig, og gjør bare moves som også faller deg naturlig. Det er superteit å se tilgjorte folk som oser at de er uvant med det de foretar seg.

Det var et glitrende eksempel på Spellemann her forleden. 3 syngedamer svei av ei countrylåt, og kjørte syncronmoves. For hu ene var dette helt unaturlig, hu kom aldri skikkelig inn, og når hu var innom, så datt hu rett ut igjen med en gang...

Skuldrene ut av øra, og vær deg sjæl. ;)

Jojo, Selvfølgelig vær deg selv, men jeg har liksom ikke en tendens til å synge i rettningen random folk til vanlig, Jeg tror du vet hva jeg vil frem til :P Jeg tilhører dog de som må holde kjeft under gigger, så jeg holder meg et stykke unna mikrofonen, da er det bedre å labbe rundt og "tulle" med publikum.

Men det er det ekstremt mange metalband taper på i dag, Vokalisten prøver å være James Hetfield eller Phil Anselmo, og det skinner så klart gjennom at de ikke har en egen Pondus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan lære å synge relativt lett? Er du full?? En totalt tonedøv person, blottet for rytmesans vil ALDRI bli noe bra frontfigur vokalist selv om vedkommende er superflink til å kommunisere med publikum. "X-faktoren" kommer automatisk når man blir selvsikker og behersker stemmen sin mener nå jeg.

Nå har du trukket ut akkurat det du vil fra det jeg skrev, og det er helt nonsens. Jeg sa "de fleste kan lære seg å synge". Det vil ikke inkludere tonedøve (dog, selv de kan vel muligens lære seg til en viss kontroll over stemmen). Å være tonedøv er en medisinsk lidelse som rammer sånn ca. en halv prosent av befolkningen. Det medfører at man ikke hører forskjell på noter (at en A er lavere enn en B, for eksempel). Rytmesans og stemmebruk kan alle lære (med mindre man har noen fysiske tilstander som kommer i veien for det). I de fleste tilfeller handler det om å kunne bruke stemmen riktig, og for noen kommer dette helt intuitivt (det er de som "kan" synge), mens for andre er dette noe som må trenes opp. Det nedre registeret er mer eller mindre forhåndsbestemt fra naturens side, den øvre delen går derimot meget greit å utvide ved hjelp av øvelser. En god vibrato i den øvre delen av registeret er ofte en av de tingene som kjennetegner en "god" vokalist, og det er noe SVÆRT få har uten å ha trent det opp.

Nå har det seg sånn at de som ikke "kan" synge sjelden har noe særlig driv for å lære seg det.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa "de fleste kan lære seg å synge".

Nei, du sa ikke det. Jeg kan sitere igjen :

Man kan lære å synge relativt lett. Vel, de fleste kan det hvertfall, men x-faktoren lar seg ikke like lett lære.

Når det er sagt, så har du gode og konstruktive poenger i din siste post, og jeg er tilnærmet enig med deg. Men de som virkelig KAN synge er nok uenig med deg at det er "relativt lett" å lære seg. Det kreves beinhard og målrettet jobbing for å bli en GOD vokalist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.