Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Frontfigur


Grimsland

Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

en frontfigur bør strengt tatt ikke være den beste gitaristen eller vokalisten. Men det er den berømte x-factoren. Han skal kunne kommunisere med publikum, og få dem til å la seg underholde. Har sett flere band der "frontmann/kvinne" synger alle sanger, og andre bandmedlemmer prater mellom låtene. Det synes jeg ofte blir feil for publikum. Med tanke på frontfigur og media, er det viktig at bandets identitet og det bandet er blitt enige om er det som kommer ut av kjeften på frontfiguren ved evt intervjuer osv.. Et band skal være demokratisk. Hvis ikke er det en artist med backingband..

Det var noen av mine synspunkter, men kunne sikkert skrevet et rimelig lang avhandling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok med x-factor, men det er ingenting som er så demoraliserende og uinspirerende å spille i band med vokalist som ikke er god til å synge. Så for meg så skal en frontfigur først og fremst kunne synge. At han/hun kan spille gitar og kommunisere med publikum er bonus, men ikke livsviktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok med x-factor, men det er ingenting som er så demoraliserende og uinspirerende å spille i band med vokalist som ikke er god til å synge. Så for meg så skal en frontfigur først og fremst kunne synge. At han/hun kan spille gitar og kommunisere med publikum er bonus, men ikke livsviktig.

Jeg synes x-faktoren er langt viktigere. Det finnes tonnevis av vokalister som ikke er spesielt flinke til å synge, men som fortsatt får til å dra et godt publikum.

Man kan lære å synge relativt lett. Vel, de fleste kan det hvertfall, men x-faktoren lar seg ikke like lett lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes x-faktoren er langt viktigere. Det finnes tonnevis av vokalister som ikke er spesielt flinke til å synge, men som fortsatt får til å dra et godt publikum.

Man kan lære å synge relativt lett. Vel, de fleste kan det hvertfall, men x-faktoren lar seg ikke like lett lære.

Man kan lære å synge relativt lett? Er du full?? En totalt tonedøv person, blottet for rytmesans vil ALDRI bli noe bra frontfigur vokalist selv om vedkommende er superflink til å kommunisere med publikum. "X-faktoren" kommer automatisk når man blir selvsikker og behersker stemmen sin mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på frontfigur og media, er det viktig at bandets identitet og det bandet er blitt enige om er det som kommer ut av kjeften på frontfiguren ved evt intervjuer osv.. Et band skal være demokratisk. Hvis ikke er det en artist med backingband..

Kunne ikke vært mer enig i det siste der! Jeg kjenner også til flere band hvor "frontmann" - altså den som står midt på scena og bl.a. gjør vokal - sjelden er den som uttaler seg mest til media. Det som er viktig å ha i bakhodet, er at å sitte å flåse ofte kan være både kjekt og moro, samtidig som man plutselig kan oppleve at flåset var det som ble tillagt vekt av en journalist. Så det er greit som Olemeg sier; vær enige om hva som skal sies - og kanskje vitkigere, hva som ikke skal sies.

Ellers enig i at frontmann må jobbe som faen på scenen. Kall det "x-factor" om du vil, men for meg handler det om å gå inn i rollen som den som skal sørge for at oublikum får en "magisk" opplevelse - og det krever intet mindre enn knallhard jobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan lære å synge relativt lett? Er du full?? En totalt tonedøv person, blottet for rytmesans vil ALDRI bli noe bra frontfigur vokalist selv om vedkommende er superflink til å kommunisere med publikum. "X-faktoren" kommer automatisk når man blir selvsikker og behersker stemmen sin mener nå jeg.

Hvordan forklarer du da Anthony Kiedis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dynamikken i et band er det vel omtrent like mange varianter som band. Oasis anyone? Endel band er per definisjon ikke demorati. Megadeth? Motorhead? Nå det gjelder forntfighurer fikk jeg meg tidenes aha opplevelse på første NAMM jeg var på. Vi var å så på jam med Nuno Bettencourt og Perry Farell kom å sang et par låter. Det var helt vilt å se hvordan utstråling og elektrisk kontakt med publikum den karen hadde. Nuno er en kjekk kar han, men Perry var bare på et helt annet nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener Anthony Kiedis er tonedøv og uten rytmesans, så går du på ett eller annet som er ulovlig her i Norge ihvertfall.

Han er ikke tonedøv og har abdolutt rytmesans, men vil på ingen måte si han er flink til å synge. Han synger "kult", ikke "fint". (Nå skal det også sies at RHCP er ett av mine favorittband, så det er ikke usaklig hater-møl jeg kommer med)

Enig i at det er X-faktoren som kommer først. På plate skal man synge fint, men på scenen er det showet som teller. Ihvertfall i et rockeband.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva i alle dager er det som er show med å være på konsert med en vokalist som synger surt og uten rymisk sans? Man må FØRST og FREMST kunne dette.

edit : Og Anthony Kiedis er et veldig dårlig eksempel. Han synger fint og kult. Og jeg er på ingen måte veldig fan av RHCP.

Hadde det dere brukt feks James Hetfield som eksempel hadde jeg hatt større vanskeligheter med å diskutere dette med dere.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener Anthony Kiedis er tonedøv og uten rytmesans, så går du på ett eller annet som er ulovlig her i Norge ihvertfall.

Det er vel heller han som har gått på alt mulig, men hvis jeg ikke husker helt feil fra sist jeg leste RHCP historie så "sang" han tullesanger på tøys i et tulleband sammen med Flea før de starta RHCP. Skjønner jeg ikke skal kødde med så alvorlige ting, men han er et bra eksempel på at en frontmann ikke trenger all verden av sangstemme eller sangkunnskaper eller evne til å skrive tekster for den sak skyld men det funker som faen uansett. Jeg foretreller RHCP fremfor masse annen musikk men mye bedre vokalister fordi det RHCP har særpreg og et eget uttrykk. Skal vi si Madonna i steden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller han som har gått på alt mulig, men hvis jeg ikke husker helt feil fra sist jeg leste RHCP historie så "sang" han tullesanger på tøys i et tulleband sammen med Flea før de starta RHCP. Skjønner jeg ikke skal kødde med så alvorlige ting, men han er et bra eksempel på at en frontmann ikke trenger all verden av sangstemme eller sangkunnskaper eller evne til å skrive tekster for den sak skyld men det funker som faen uansett. Jeg foretreller RHCP fremfor masse annen musikk men mye bedre vokalister fordi det RHCP har særpreg og et eget uttrykk. Skal vi si Madonna i steden da?

Så du mener Madonna ikke kan synge? Jeg tror denne diskusjonen er over. Jeg er tydeligvis på en annen planet enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ikke på konsert med et band der vokalisten er tonedøv og uten rytmesans, med mindre vi snakker UKM. Selvfølgelig må han/hun ha disse egenskapene til en viss grad, men det er viktigere å ha ett fett uttrykk på scenen enn å synge som en gud. Jeg ville heller hatt med meg en helt OK sanger som eide scenen enn en sanger i verdensklasse som sto å vrikka på beinet.

KISS er et fett liveband. Dream Theater, not so much. (imo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.