Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvalitet i gitarer, det lurer jeg meg på ...


Tommern

Anbefalte innlegg

Et veldig godt poeng. Det vi mener er dyre gitarer idag, koster litt under en gjennomsnittlig månedslønn. På 60-tallet kostet de bortimot en gjennomsnittlig årslønn.

Vi kan være enige om at poenget er godt. Akkurat som med biler og bensin, så har gitarer aldri vært billigere enn nå. :)

Men at de kosta en gjennomsnittlig årslønn på -60 tallet, det er mildt sagt en overdrivelse. En USA Fender kosta under 5k, og en Honda CB 750 fikk man for 16k. Jeg vet, for jeg kjøpte begge deler .... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 260
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vi kan være enige om at poenget er godt. Akkurat som med biler og bensin, så har gitarer aldri vært billigere enn nå. :)

Men at de kosta en gjennomsnittlig årslønn på -60 tallet, det er mildt sagt en overdrivelse. En USA Fender kosta under 5k, og en Honda CB 750 fikk man for 16k. Jeg vet, for jeg kjøpte begge deler .... :lol:

Gjennomsnitlig årslønn i Norge i 1962 var ca. 17.000 kr, og steg til ca. 28.000 i 1969

I 1975 kosta en Les Paul Standard ca, 1/10 av gjennomsnitlig årsinntekt.

I dag koster den ca. 1/25 av en gjennomsnitlig årsinntekt.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som gir hvor mye for en gitar handler for mennesker som jobber full stilling i Norge kun om prioritering. Mange som tjener mindre enn meg kjører rundt i biler som koster det doble av mine eller bor i hus som koster en million mer.

Man må ikke være advokat for å klare å sette av 50000 til gitar dersom man prioriterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnitlig årslønn i Norge i 1962 var ca. 17.000 kr, og steg til ca. 28.000 i 1969

Og mens vi mimrer..... I -65 bestemte vi oss, altså bandet jeg spilte i, for å ta full fart og kjøpe oss "skikkelige" instrumenter. Det ble full pakke, en Tele, en Strat, en PB, Ludvig trommer, 2 Vox AC 30, husker ikke bassampen, Vox forsterker og Max søyler til sanganlegg, Echorech ekkomaskin, Shure 57 mikker, stativer og hele sjalabanget.... Og det kom på nesten kr. 40.000,-..... :lol: Vi kjøpte det på avbetaling, og jeg kan enda huske ansiktsuttrykket på fattern, da han forklarte meg hvor mye penger det var, og at vårt nybygde hus hadde kosta 67.000,-. Han fikk nesten infarkt stakkars. :blush: Men vi spilte inn og betalte hele regninga i løpet av et par år på festlokalene i Telemark... :D

Ja ja, nok av those were the days....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe, det er stort sett folk som renner over av bitter misunnelse som drar den advokat/eiendomsmegler-regla ;)

He he, misunnelig er jeg faktisk ikke ;) Har hatt noen ganske dyre gitarer i sin tid, selv om de har kostet langt under de 50.000. Men de fleste musikere jeg kjenner jobber som selvstendig næringsdrivende, m.a.o. fra hånd til munn, og kan ikke nødvendigvis bla opp 50.000 uten videre. Spesielt ikke om de har husleie å betale og barnemunner å mette. Og: Spesielt ikke her nede i Frankrike hvor systemet er rett og slett sinnsykt - anbefaler ikke min verste fiende å bli selvstendig næringsdrivende i Frankrike. :(

Uanskvett er og forblir poenget mitt at man ikke kjøpe en "dyr" gitar. Det er tull og tøys. Det er tusenvis av faktorer som gjør at en gitar låter som den låter, og selv om prislappen ofte gir en god indikasjon på hva man kan forvente seg, så er forholdet pris/ kvalitet rett og slett ikke så enkelt og objektivt som enkelte skal ha det til. Mitt standardsvar til alle elever som spør om innkjøpsråd er: Kjøp noe som funker og som du har råd til. Om du hadde "trengt" en Gibson Les Paul Custom, hadde du ikke trengt å spørre meg!

Har selv som hovedgitarer to stk. Classic Player som jeg tar godt vare på på alle måter, har skiftet ut mikkene, ikke fordi CS - mikkene ikke var bra nok, men fordi jeg hadde andre behov. Det viktigste for meg er at jeg elsker halsprofilen som har en glimrende blanding av vintage- og mer moderne specs. Dette har jeg ikke funnet i dyrere (fabrikklagde) amerikanske Fendere, derfor hadde det vært tåpelig av meg å kjøpe en American Standard (har hatt et par tidligere). Og det aller viktigste: Jeg synes at spesielt 60's stratten ikke har noen som helst grunn til å rødme i dyrere selskap. Og en god bonus er at jeg rett og slett er litt mindre redd for denne gitaren en hva tilfellet har vært med langt dyrere gitarer jeg har hatt tidligere. For den er faktisk et VERKTØY som jeg bruker i jobben min.

Om noen finner musikalsk lykke i en dyrere gitar så kjør på, for all del! Har all respekt for gitarinteresserte mennesker! Men gitarsnobberi har jeg null respekt for! Jeg har hørt nok av dyktige gitarister spille uten problemer på Squiere og Epiphones, og har hatt nok av midtlivskrise-elever med tykk lommebok og dyre gitarer til å kunne flire av de som synes det er 'useriøst' å ikke investere mer enn en viss sum. Impress me with your playing, not your wallet! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møbeltre er fint å se på, men holder det høyere kvalitet enn tre uten sykdom? Koster i alle fall mye mer. I så måte er de to øverste kontra den nederste gode eksempler på "for mye" og "nok" - dersom praktiske behov legges til grunn. Konstruksjonsmessig er de like, så hva annet enn treverket er det som gjør at to av de koster mer? Den etterspurte byggekvaliteten antar jeg er lik i alle tre.

På samme måte som noen holder visse merker høyt, finnes det sikkert de som skal ha figurert lønn eller sjeldne treslag, uten å ha noen god forklaring på hvorfor. Litt snobberi må vel tillates. Men er gitarene bedre av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nupp, ingen kvalitetsforskjell på disse. Kun forskjellig treverk som gir en annen lyd. Er egentlig ikke så fan av Maple topp på Modern men siden vi snakket om lege og advokatgitarer så tok jeg den med, ha ha ha.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet jeg er interessert i er da: Er det mulig å få de samme variasjonene ved bruk av billigere/mindre pent treverk?

Det er jo forsåvidt ikke interessant å kjøpe en ny bil uten fin lakk. De aller fleste av oss er opptatt av utseendet på det meste - vi gjør mer eller mindre bevisste valg. En gitar er ikke bare et verktøy for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utseende på elgitar og prioriteringen av det er jo høyst personlig. Jeg liker godt "møbelgitarer", mens jeg ikke fatter at noen er villige til å bla opp ekstra tusenlapper for en gitar der gitarbyggeren har brukt tid på å herpe gitaren med kjetting, vinkelsliper, hammer og sandpapir (såkalt relic). Andre vil himle med øynene over at man betaler ekstra for treverk som ser lekkert ut når man kan få en billigere og etter deres smak lekrere gitar som er hellakkert i rød metallic. Hver sin smak.

Noen hevder et tykt lag lakk hemmer de lydmessige egenskapene i treverket som er brukt. Andre vil sikkert hevde at lakken ikke spiller noen rolle eller at det er en spesiell type lakk som låter best. Jeg klarer ikke å se at det er noen fasit på dette, og tror og mener at det som regel kommer an på preferanser.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.