Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvalitet i gitarer, det lurer jeg meg på ...


Tommern

Anbefalte innlegg

Hva tror dere? Låter en hvit gitar med gullmekanikk lysere enn en sort gitar med sort mekanikk?

Så lenge man vet hvilken gitar som spiller tror jeg lydekarakteristikken man oppfatter er delvis reell og delvis et resultat av forventninger.

:ninja:

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 260
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Obs, frie tanker! Min oppfatning er at en gitar har en spennvidde av hva den er kapabel til å gjengi. Det er så mye som varieres med anslag/spillemåte. Å finne en gitar som låter bra er umulig. Ingen gitar låter bra for seg selv. Den kan låte bra når noen spiller på den. Når du spiller låter den bra, når jeg spiller på samme gitar låter det ikke nødvendigvis like bra. Vi spiller forskjellig og har forskjellige idealer for hvordan ting skal låte. Det gjenspeiles delvis i hvilke materialer vi ville valgt dersom vi fritt kunne velge. De aller fleste av oss har ikke peiling, men liker noe fordi vi har lest/hørt at det skal være bra. Siste eksempelet jeg hørte var når siste X-factor vinner, Hans Bollandsås, spiller med sin bluestone. Jeg ville aldri prøvd å få den tonen. Det ligger ikke innenfor det spekteret jeg ønsker å høre når jeg spiller. Lyd er i stor grad subjektivt. Vil det ikke da også være subjektivt hva som er "godt tonetre"? Det er ikke utallige kombinasjoner, så å finne andre man kan identifisere seg med er ikke vanskelig.

Men denne byggekvaliteten. Er den subjektiv? Jeg mener at når noe er bra nok skrudd sammen - at det ikke er noe å hente på å gjøre ting bedre - så holder det. Er med andre ord ikke helt enig i at selektering av tre kategorisk kan sies å være en del av byggekvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av Asia produksjon er lisensproduksjon og har således fint lite med "moder" merket å gjøre. De får ikke left over treverk etc. En Asia fabrikk kan lage gitarer av mange forskjellige merker og levere bare ferdig varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs, frie tanker! Min oppfatning er at en gitar har en spennvidde av hva den er kapabel til å gjengi. Det er så mye som varieres med anslag/spillemåte. Å finne en gitar som låter bra er umulig. Ingen gitar låter bra for seg selv. Den kan låte bra når noen spiller på den. Når du spiller låter den bra, når jeg spiller på samme gitar låter det ikke nødvendigvis like bra. Vi spiller forskjellig og har forskjellige idealer for hvordan ting skal låte. Det gjenspeiles delvis i hvilke materialer vi ville valgt dersom vi fritt kunne velge. De aller fleste av oss har ikke peiling, men liker noe fordi vi har lest/hørt at det skal være bra. Siste eksempelet jeg hørte var når siste X-factor vinner, Hans Bollandsås, spiller med sin bluestone. Jeg ville aldri prøvd å få den tonen. Det ligger ikke innenfor det spekteret jeg ønsker å høre når jeg spiller. Lyd er i stor grad subjektivt. Vil det ikke da også være subjektivt hva som er "godt tonetre"? Det er ikke utallige kombinasjoner, så å finne andre man kan identifisere seg med er ikke vanskelig.

Men denne byggekvaliteten. Er den subjektiv? Jeg mener at når noe er bra nok skrudd sammen - at det ikke er noe å hente på å gjøre ting bedre - så holder det. Er med andre ord ikke helt enig i at selektering av tre kategorisk kan sies å være en del av byggekvaliteten.

Følger deg på veldig mye av dette. Men du misforstår meg litt... Jeg er ikke så opptatt av hvilken tresort man har valgt, så lenge det altså handler om treslag som er anerkjent som gode ting å bygge gitarer av. Det med tone fra tre, forholder seg i min bok som noe underordnet, fordi vi dytter tonene gjennom kabler boxer og amper, og så mikker vi det opp, og resultanten som publikum hører påvirkes mer av alt dette enn av hvilken tresort fjøla er bygget av... trur jeg. :)

Når jeg snakker om selektering av emner og byggekvalitet, så sikter jeg til at man selekterer på det enkelte emnes beskaffenhet, og bygger gitaren på en kvalitetsmessig god og anerkjent måte. Altså at emnet er tilstrekkelig tettvokst, at det ikke er latente sprekkdannelser osv, pluss at instrumentet bygges slik det skal, og slik at når gitaren er ferdig bygget så har den de grunnleggende forutsetninger for å forbli stabil slik den ble produsert. Jfr feks Parker, da snakker vi stabilt instrument. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gluke Det gjelder vel i hovedsak merker som i utgangspunktet holder til utenfor Asia? Jeg aner ikke, men vil nesten tro at ESP og Ibanez handler stort og sorterer selv. Særlig med tanke på Premiumrekka, som produseres i Indonesia med "Japan-tre".

@Tommern Jo, da er jeg med. Likevel, hva er tilstrekkelig tettvokst? Sortering vil uansett bli foretatt med visse kriterier lagt til grunn. De kriteriene tror jeg er avgjørende for hva man må betale. Skal du ha en PRS 10 topp koster det mer enn en vanlig topp. Hva gjør flammene for lyden? PRS har valgt å sortere ut lønn med flammer som noe eksklusivt, men gjør det egentlig noe fra eller til for gitaren som redskap (se bort fra utseendet)? I hovedsak enig i det du sier - jeg skjønner bare ikke helt hva som gjør at noe treverk er bra og annet dårlig. Altså, noe må ligge på rett under grensen, og er det da merkbart forskjellig fra det som bare så vidt greide kravene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tilbake til dette med oppfatninger av kvalitet....

På forumet her nå, ligger det 2 Epi LP'er til salgs, i kategorien DIY, altså de må ha pu's.

Den ene er en Tsjekkia produsert sak, med 1 pu, til 2400,-. Og der ligger det flere kommentarer som tyder på at noen mener dette er et godt instrument og en fin pris.

Den andre er en Korea-produsert tilsvarende LP, uten pu's, til kr. 1200,-. Den får liten oppmerksomhet.

Hva er det som oppfattes som forskjellig her ? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De åpenbare forskjellene er hvor komplette gitarene er. I tillegg til at den ene har påskrudd hals, den andre limt. Tror mange synes LP skal ha limt hals, uansett om det egentlig utgjør noen forskjell eller ikke.

Dog ligger nok poenget ditt i hvorfor ingen synes en Korea til 1200,- er en bra deal. Til det har jeg ingen gode svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De åpenbare forskjellene er hvor komplette gitarene er. I tillegg til at den ene har påskrudd hals, den andre limt. Tror mange synes LP skal ha limt hals, uansett om det egentlig utgjør noen forskjell eller ikke.

Dog ligger nok poenget ditt i hvorfor ingen synes en Korea til 1200,- er en bra deal. Til det har jeg ingen gode svar. :)

Jepp. Pluss at når man først må til å mekke pups, så kan man jo velge favorittpakka pluss RS-kit til koreaneren.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner bare ikke helt hva som gjør at noe treverk er bra og annet dårlig. Altså, noe må ligge på rett under grensen, og er det da merkbart forskjellig fra det som bare så vidt greide kravene?

Det må du vel egentlig snakke med en gitarbygger om for å få et ordentlig svar. Greener skrev jo endel om de erfaringene han hadde med kropper fra Asia. Regner med at de fleste gitarbyggere har preferanser, men litt som når jeg bygger amper er det noen deler som er målbart bedre, andre velger jeg fordi jeg liker fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tilbake til dette med oppfatninger av kvalitet....

På forumet her nå, ligger det 2 Epi LP'er til salgs, i kategorien DIY, altså de må ha pu's.

Den ene er en Tsjekkia produsert sak, med 1 pu, til 2400,-. Og der ligger det flere kommentarer som tyder på at noen mener dette er et godt instrument og en fin pris.

Den andre er en Korea-produsert tilsvarende LP, uten pu's, til kr. 1200,-. Den får liten oppmerksomhet.

Hva er det som oppfattes som forskjellig her ? :unsure:

I tillegg til det Euphor nevner med påskrudd vs. limt hals, har tsjekkeren et godt ry på seg for å være en av de bedre Epi LP'ene. Hvorfor vet jeg ikke, da jeg aldri har vært borti en (så vidt jeg vet). Men når tilstrekkelig mange opplever at en gitarserie er over snittet bra ifht. resten, blir disse mer ettertraktet. Kvaliteten varierer sikkert med de tsjekkiske Epi'ene også, men det er helt sikkert en grunn til at mange skryter av disse, og jeg antar det går på byggekvalitet, spillbarhet og generell helhetsfølelse av disse som da er "bedre" enn f.eks. tilsvarende asiatiske utgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vet jeg ikke, da jeg aldri har vært borti en (så vidt jeg vet).

Kanskje jeg kan kaste et bitte lite lys over den saken.

Da jeg kjøpte min første Tjekkiske Epi(har to nå, har solgt èn), ble det sagt at modellen som ble kalt "The Heritage" ble bestilt av Luthman Sverige, etter deres "egne" spesifikasjoner, for det Skandinaviske markedet(à la Guitar Trader-Gibson). Disse kom bare i Honey og Cherryburst.

Ryktene sier også at fabrikken Bohêmia Musico Delicia, som egentlig er en trekkspillfabrikant, fikk maskiner og jigger fra Gibson i Usa for å fabrikkere disse.(og etpar andre modeller for Europamarkedet og som ikke hadde noe spesielt med Luthman å gjøre annet enn som importør for Norden).

Her er det en Svenske skrev på en side, og det stemmer med spec'en i katalogen etter hva jeg husker.

Handcrafted (Bohemia Musico-Delica Plant, Czech Republic)

Body material: Solid mahogany

Top material: European flame maple

Neck material: mahogany

Fingerboard: Rosewood

Hardware: Chrome Schaller

Pickup: 2 x Schaller humbuckers (chrome)

Den kostet ifølge katalogen 7995.- men de jeg har vært borti gikk for 6995.-

Custom'en kostet 5995.- og Standard 4995.- på den tiden.

Jeg har ikke sett kvalitetsmessige forskjeller på de fire jeg har erfaring med(en kompis har også en).

60 profil, long tenon neck. AA plus-top.

Fra guitardaterproject.org:

"Bohêmia Musico Delicia plant

Not much is known about this factory, guitars made here are only sold in Europe. However, the production quality at this factory is said to be superior to its Chinese and Korean counterparts."

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en tjekkisk Epi LP selv. Det var et fantastisk instrument, og den eneste forskjellen jeg kan huske mellom den og en Gibson LP standard er at man ikke fikk med hardcase på Epien, pluss at sadelen var i plast. Denne Epien var riktignok over dobbelt så dyr som en Asiaprodusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra guitardaterproject.org:

"Bohêmia Musico Delicia plant

Not much is known about this factory, guitars made here are only sold in Europe. However, the production quality at this factory is said to be superior to its Chinese and Korean counterparts."

Ja nettopp... Det er denne type statements som danner grunnlaget for at ingen egentlig VET, men er henvist til å tro, synse, har hørt, og mener. Nice moves, for da velger jo de som har økonomisk evne å kjøpe en Gibbo, the real thing, for å være sikre.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen smakt First Price Corn Flakes?

Eller Cola'n?

:lol: Nei, eter ikke sånn fuglemat, og ikke drikker jeg særlig med sukkervann.. Har'em øl ? :lol:

Men jeg smakt en del andre First Price greier, og noe av det er ikke bra.. Point taken.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.