Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvalitet i gitarer, det lurer jeg meg på ...


Tommern

Anbefalte innlegg

  • Svar 260
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

"The timber is generally straight-grained and of fine quality with an exceptional strength-to-weight ratio and rot resistance, making it ideal for yacht hull construction. The wood is commonly used in the manufacture of low priced guitars due to its good resonating properties, yet relatively low price of production."

Har bare sett Agathis på billige modeller. Det interessante her, for min del, er hvordan vi vanlig dødelige oppfatter forskjellene på agathis og mahogny. Tenker da på de artene som brukes til gitarer. Er det den lave prisen som gjør at det låter mindre bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squier bruker vel agathis i noen av sine modeller. Har ikke søkt ekstremt mye, men av det jeg finner er det noen som synes det låter som mahogny, og andre som synes det låter langt fra mahogny... Umulig å si hva disse sammenligner med, så det blir verken fugl eller fisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som bruker Agathis oppgir Agathis hadde jeg inntrykk av. Vet at dette blir sett på som "fattigmanns-mahogany", og jeg har selv ikke akkurat elsket Agathis-gitarer og -basser som jeg har prøvd. Tungt, dvask lyd og ofte smuldrer treet vekk under skruene. Men vet også at bl.a. EST LTD bruker Agathis i 'dyrere' gitarer, så det finnes vel forskjeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel blir Honduras mahogny og afrikansk mahogny opplyst om i specs.

Litt mer diffus bruk av ordet mahogny betyr ofte at det er Agathis som blir brukt.

ESP oppgir at Navigator brukes Honduras mahogny, da er det tvilsomt at gitarer

til en femtedel av prisen bruker det samme når det bare oppgis mahogny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det tvilsomt at gitarer

til en femtedel av prisen bruker det samme når det bare oppgis mahogny.

Delvis fordi de ikke trenger å reise til Honduras for å felle et tre. :lol:

Jeg har langt fra nok erfaring til å si hva jeg foretrekker når det kommer til treslag. Tror det må mer enn én gitar av hvert slag til for å lære seg nyansene. Min synsing blir her at agathis helt sikkert kan låte knall, men det forblir annenrangs pga prisen - selv om tilgjengeligheten er det som priser materialet ned. Så kan man i andre rekke undre på hvordan disse billigere modellene lages, er treverket tørt nok?

Står det Ibanez på hodet er jeg fornøyd. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel blir Honduras mahogny og afrikansk mahogny opplyst om i specs.

Litt mer diffus bruk av ordet mahogny betyr ofte at det er Agathis som blir brukt.

ESP oppgir at Navigator brukes Honduras mahogny, da er det tvilsomt at gitarer

til en femtedel av prisen bruker det samme når det bare oppgis mahogny.

Er ikke ekspert på området, men jeg var ganske sikker på at Agathis er Agathis, og at når dette blir brukt så opplyser man om det. Så vidt meg bekjent er Agathis ikke i slekt med Mahogny, derfor ville det vel logisk vært svindel å kalle Agathis for Mahogny? Har selv også hørt at Agathis kan funke bra det, har vel vært uheldig selv med de eksemplarene jeg har prøvd.

Finnes vel ellers flere typer Mahogny, så vidt meg bekjent blir det ikke bare klassifisert etter kvaliteten (har f.eks. hørt om Mahogny fra høylandet i Honduras og/ eller Nicaragua som visstnok har alle de lydmessige kvalitetene men ikke vekta grunnet lavere fuktighet) men også hvor "lovlig" dette er - går uansett ut fra at dette ikke bare kommer an på land, eller kontinent for den sakens skyld, men også forholdene rundt - om det kommer fra et fuktig lavland eller tørrere høyland, om det er sånn ca. økologisk eller om man kverker hele økosystem for å lage gitarer etc..... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ofte kalles for "eastern mahogany" er som regel ikke mahogny,

men ofte fra Agathis familen eller fra det som heter Nato.

Nato

Har absolutt hørt om Nato også, stort sett i samme åndedrag som agathis, og trodde at her og oppgir man at man bruker nato - man kaller det ikke mahogny? Disse tresortene er ikke i slekt, derfor ville det vært svindel å kalle det mahogny? Når jeg kikker på billigere gitarer, virker det på meg som om man skriver agahtis om man bruker agathis, samme gjelder nato - virker ikke som om de fleste seriøse gitarmakerne prøver å skjule hva de bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du Edwards bruker?

Hva tror du brukes når det opplyses at det brukes eastern mahogany?

Eller mer vag bruk av ordet mahogany?

Det vi vet er at disse sortene, som ikke har noe som helst med mahogny å gjøre,

brukes i de fleste budsjettgitarer som er produsert i østen, i stedet for mahogny.

Vi vet også at flere produsenter kaller tresortene for eastern mahogany.

NATO. Mora excelsa and Mora gonggrijpii. Trade name "Eastern Mahogany" or "Nato mahogany" is the most common tone wood in use today as a mahogany replacement. It is native to South America and the Caribbean. Tonally it is almost indistinguishable from genuine mahogany and it is for this reason that it is popular. It is usually used for tops, bottoms or sides of acoustic guitars. Some brands that use Nato in place of real mahogany are Epiphone, Washburn, Fender, Taylor, Takamine, BC Rich, Eastwood, Brian Moore, Yamaha, and Tokai.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er jeg ikke ekspert, men de gitarene jeg har prøvd og/ eller hørt om som har hatt nato eller agathis i seg, har oppgitt dette. Kan godt være at mindre seriøse merker jukser litt, men så vidt meg bekjent er det vanligvis mahogny i en gitar om produsenten sier det, uten at det automatisk gjør den bedre forøvrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.