Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ny distortion-pedal


Alfi27

Anbefalte innlegg

og det går an å få hi-gain om jeg pusher den? den har egentlig veldig bra lyd når den kommer høyt opp på volum, men da må jeg stå så langt borte ledningen rekker så det ikke feeder. det er derfor jeg vil ha en pedal så jeg slipper å få tinnitus hver gang jeg skal ha godlyd av ampen.

Tror du kan få feedback med en vrengpedal og. Jeg synes du bør få lånt deg en gitar med humbuckere og prøve den på forsterkeren din. Er dumt å måtte kjøpe en pedal hvis det ikke er det du trenger. Du har en gitar med singlecoils, og det er ikke helt ideelt til hi-gain lyd.

Nå er det snart helg, så ta med deg ampen din til en gitarbutikk og prøv litt gitarer og se hvordan ampen reagerer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du har prøvd en OD pedal i 5 sekunder på en ukjent forsterker? og det er grunnen til at du ikke tror en god OD vil gjøre susen på den forsterkeren du har nå? .. Ja, det er forskjellig man skal høre..

Jeg tror det beste du kan gjøre er å handle deg 2-3 greie pedaler for så å faktisk prøve de ut litt over tid. Så blir du litt mer kjent med hvordan pedaler brukes og hva som fungerer godt sammen med forsterkeren din også. Problemet ditt nå er nok at du ikke aner hva du vil ha og hva som egentlig er hva.

Som nevnt 2k+ gir deg minst 2-3 greie pedaler.

Hvis Marshall pedalene er på tilbud hos.. var det Sound1? kan du handle en BluesbreakerII (tubescreamer aktig) Guv'nor eller Jackhammer - de tre pedalene til sammen får du for en tusenlapp omtrent. (brukt, hvis de ikke er på salg lenger) Bruk så den siste tusenlappen på et par andre pedaler - sjekk f.eks Carl Martin Crush Zone. Etter 1-2 år kan du selge de du ikke bruker.

Dette er ikke "High-End pedaler" men noe sier meg at du kommer til å ha nytte av å test litt ulike rimelige pedaler.

Bluesbreakeren koster 670,- + frakt på Sound1. De skal vel ha 115,- for frakt hvis jeg ikke tar helt feil. Dvs. oppimot 900,- tilsammen. Av meg kan du kjøpe en så godt som ubrukt BB-2 til 400,- + 56 kr.i frakt hvis den sendes som brev. Det står også på sidene til Sound1 at dette er en ren boost pedal. Det stemmer ikke helt da den har to modes. En Boost og en Blues mode. I blues mode har den massevis av gain/vreng når drive-knoben kjøres på fullt. I tillegg har jeg også en modda Boss OD 3 med massevis av vreng til 600,- + 56,- i frakt. Kjøper du begge, har du fortsatt rundt en tusing du kan bruke på enda en pedal. Nei dette var et knakende godt tilbud, du! ;)

Det Ossy sier her med at en OD ikke funker på clean-kanalen, stemmer nok heller ikke 100%. Jeg har alltid hatt en relativt clean grunnlyd på ampen, og brukt pedaler for vreng. Innimellom har jeg faktisk også brukt en boost/OD pedal til å booste en annen OD-pedal for mer vreng. Dette funker i mange tilfeller så lenge man bruker litt tid på innstillingene. (Alt på full pupp er f.eks. ingen god ide...)

Ossy har derimot rett i at du får enda mer vreng ved å kjøre en OD-pedal på en allerde overstyrt amp.

Du har et hav av muligheter hvis du har en amp med to kanaler og f.eks 2 OD-pedaler, men det krever at man bruker litt tid på innstillingene, og det er jo bla.a. det som er gøy å holde på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen viktig fakta som mange nybegynnere ikke har fått med seg er at;

1. Lyden du hører på en plate er miksa, justert og mastra og høres derfor ikke ut som lyden som kommer ut av forsterkeren på gutterommet.

2. mindre gain er mer, man tror man hører mer gain enn det man faktisk hører.

3. Fet/kul lyd på gutterommet alene på gitar med gitt utstyr høres helt anderledes ut i bandsammenheng med gitar bass og trommer på full guffe.

bare noen innspill fra min side... sikkert noen som er enige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1

Som Audun sier går det selvfølgelig an å bruke en OD på en clean forsterker, men en OD pedal gir ikke spesielt mye vreng.

De fleste jeg kjenner bruker OD'n på vrengkanalen, med mindre de er ute etter en type "skranglevreng" da..

Oppskrift:

-kjøp OD

-still inn amp på vreng kanalen

-aktiver OD (prøv deg litt frem med instillingene, men en vanlig setting er lite gain og mye volum på pedalen)

-Rock'n Roll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1

Som Audun sier går det selvfølgelig an å bruke en OD på en clean forsterker, men en OD pedal gir ikke spesielt mye vreng.

De fleste jeg kjenner bruker OD'n på vrengkanalen, med mindre de er ute etter en type "skranglevreng" da..

Oppskrift:

-kjøp OD

-still inn amp på vreng kanalen

-aktiver OD (prøv deg litt frem med instillingene, men en vanlig setting er lite gain og mye volum på pedalen)

-Rock'n Roll

Det kommer helt an på hvilken pedal det er. Både nevnte Marshall Bluesbreaker og Boss OD-3 har vreng så det holder. Bruker man de på full drive på en allerde overstyrt amp, blir det bare grøt. Noe av hovedsaken med å bruke en OD på allerede overstyrt amp, er f.eks å øke utgangssignalet litt for å pushe røra i ampen enda litt mer, i tillegg til at man kan legge på litt gain i pedalen alt etter hva som høres best ut selvfølgelig.

Uansett, kan mange OD-pedaler brukes som vreng-kilde alene på en ellers clean amp. Noen kan faktisk til og med funke bra på transistor-amper.

Som tidligere nevnt, er det et voldsomt spenn i tubescreamer/boost/OD/distortion-verdenen, og det er mye overlapping. Noen pedaler funker best på en ting, og en ting alene, mens andre faktisk kan gjøre forskjellige ting alt etter hvordan man bruker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bluesbreakeren koster 670,- + frakt på Sound1. De skal vel ha 115,- for frakt hvis jeg ikke tar helt feil. Dvs. oppimot 900,- tilsammen. Av meg kan du kjøpe en så godt som ubrukt BB-2 til 400,- + 56 kr.i frakt hvis den sendes som brev. Det står også på sidene til Sound1 at dette er en ren boost pedal. Det stemmer ikke helt da den har to modes. En Boost og en Blues mode. I blues mode har den massevis av gain/vreng når drive-knoben kjøres på fullt. I tillegg har jeg også en modda Boss OD 3 med massevis av vreng til 600,- + 56,- i frakt. Kjøper du begge, har du fortsatt rundt en tusing du kan bruke på enda en pedal. Nei dette var et knakende godt tilbud, du! ;)

Det Ossy sier her med at en OD ikke funker på clean-kanalen, stemmer nok heller ikke 100%. Jeg har alltid hatt en relativt clean grunnlyd på ampen, og brukt pedaler for vreng. Innimellom har jeg faktisk også brukt en boost/OD pedal til å booste en annen OD-pedal for mer vreng. Dette funker i mange tilfeller så lenge man bruker litt tid på innstillingene. (Alt på full pupp er f.eks. ingen god ide...)

Ossy har derimot rett i at du får enda mer vreng ved å kjøre en OD-pedal på en allerde overstyrt amp.

Du har et hav av muligheter hvis du har en amp med to kanaler og f.eks 2 OD-pedaler, men det krever at man bruker litt tid på innstillingene, og det er jo bla.a. det som er gøy å holde på med.

Er det en Keeley-modda OD-3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bluesbreakeren koster 670,- + frakt på Sound1. De skal vel ha 115,- for frakt hvis jeg ikke tar helt feil. Dvs. oppimot 900,- tilsammen. Av meg kan du kjøpe en så godt som ubrukt BB-2 til 400,- + 56 kr.i frakt hvis den sendes som brev. Det står også på sidene til Sound1 at dette er en ren boost pedal. Det stemmer ikke helt da den har to modes. En Boost og en Blues mode. I blues mode har den massevis av gain/vreng når drive-knoben kjøres på fullt. I tillegg har jeg også en modda Boss OD 3 med massevis av vreng til 600,- + 56,- i frakt. Kjøper du begge, har du fortsatt rundt en tusing du kan bruke på enda en pedal. Nei dette var et knakende godt tilbud, du! ;)

Det Ossy sier her med at en OD ikke funker på clean-kanalen, stemmer nok heller ikke 100%. Jeg har alltid hatt en relativt clean grunnlyd på ampen, og brukt pedaler for vreng. Innimellom har jeg faktisk også brukt en boost/OD pedal til å booste en annen OD-pedal for mer vreng. Dette funker i mange tilfeller så lenge man bruker litt tid på innstillingene. (Alt på full pupp er f.eks. ingen god ide...)

Ossy har derimot rett i at du får enda mer vreng ved å kjøre en OD-pedal på en allerde overstyrt amp.

Du har et hav av muligheter hvis du har en amp med to kanaler og f.eks 2 OD-pedaler, men det krever at man bruker litt tid på innstillingene, og det er jo bla.a. det som er gøy å holde på med.

Er det en Keeley-modda OD-3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvilken pedal det er. Både nevnte Marshall Bluesbreaker og Boss OD-3 har vreng så det holder. Bruker man de på full drive på en allerde overstyrt amp, blir det bare grøt. Noe av hovedsaken med å bruke en OD på allerede overstyrt amp, er f.eks å øke utgangssignalet litt for å pushe røra i ampen enda litt mer, i tillegg til at man kan legge på litt gain i pedalen alt etter hva som høres best ut selvfølgelig.

Uansett, kan mange OD-pedaler brukes som vreng-kilde alene på en ellers clean amp. Noen kan faktisk til og med funke bra på transistor-amper.

Som tidligere nevnt, er det et voldsomt spenn i tubescreamer/boost/OD/distortion-verdenen, og det er mye overlapping. Noen pedaler funker best på en ting, og en ting alene, mens andre faktisk kan gjøre forskjellige ting alt etter hvordan man bruker dem.

Du har selvfølgelig rett, det kommer an på pedalen. Men sammenlignet med distortion-pedaler har de fleste OD-pedaler mindre gain wink.gif

Det jeg mener er at hvis han er ute etter en "over the top" type high-gain vreng, så vet ikke jeg om noen OD-pedal som gir det.

Og som jeg nevnte i mitt forrige innlegg, så anbefaler jeg å ha lite gain på pedalen hvis den brukes med en amp som er overstyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en Keeley-modda OD-3?

Det er vel tatt utgangspunkt i det, men den er ikke modda helt etter Keeley oppskrift, nei, og det er vel heller ikke noe du ønsker da Keeley-mods ofte tar vekk mye gain. Denne er modda av Tommy her på forumet etter mitt ønske om en "klarere" og mer distinkt lyd uten at jeg ville miste mengde gain. Det lyktes han bra med. I tillegg er den slik at jevnt volum nivå med og uten effekt er flyttet ned til ca. kl. 9 på pot'et, så denne kan også overstyre ampen mye bare med volumet. Blå LED, selvsagt. Det er jo alfa omega for god lyd! ;)

Edit: Hvis du ønsker det, kan jeg kanskje få laget noen lydinnspillinger med pedalene, men det blir uansett ikke før over helga, og jeg tør ikke love noe da heller. Men som sagt kan jeg kanskje få det til hvis det er et sterkt ønske.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den vanlige OD3, og er ganske greit fornøyd med den. Funker bra til å pushe en allerede vrengt signal.

Oppskriften her er å finne en tøff crunchlyd med forsterkeren og pushe på med overdrive. Gain på 0-1 og volum så mye som du vil.

Jo mer volum, jo mer vreng og sustain får du. Ja.. Volumknappen, ikke gain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.