Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jackson vs ESP


Sortulv

JACKSON VS ESP!  

67 stemmer

  1. 1. Hva er best av Jackson og ESP?

    • Jackson og/eller Charvel
      18
    • ESP
      29
    • Jeg liker begge
      20


Anbefalte innlegg

Da det har vært litt off-topic krangling om dette i en annen tråd, tenkte jeg det kunne være en ide å heller flytte all diskusjon ang. dette til en egen tråd.

Som tittelen oppsummerer, skal vi her sette disse to metallgitarmerkene opp mot hverandre, og fortelle hva - etter vår egen mening - er best av Jackson og ESP.

Meningsløst? Kanskje det, men vi kjører vel på - sikkert noen som er interessert i å delta.

Husk altså følgende: du skal fortelle hva som er din personlige favoritt, og HVORFOR.

Om du skal komme med påstander er det også foretrukket at du har hatt anledning til å prøve begge merkene, så du har noe å begrunne påstandene på. :)

Men om du har noen meninger om kun design, så kom med det.

Alt angående spillbarhet, byggekvalitet, spesifikasjoner, utseende osv kan diskuteres.

Stem gjerne ved pollen

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stemte ESP av en eller annen merkelig grunn. Jeg har spilt på en del Jackson-gitarer, men synes rett og slett de har FOR tynn hals, for lite å ta i. ESP føles mer kvalitet ut, og ser tøffere ut i mine øyne.

(Alt over er egne meninger).

Tror jeg er litt uenig i det med halsen. Jackson har slanke halser - det er riktig - men at de er altfor tynne i forhold til ESP kan jeg ikke forstå. Jeg syns de er helt passe.

Og ganske mye tykkere enn f.eks. mange av Ibanez'.

Nå mener jeg å huske at akkurat halstykkelsen kjentes ganske lik ut på Jackson og ESP, men jeg er ikke helt sikker. Forsøkte å gjøre et nettsøk etter ESP-radiusen, men kan ikke finne noe.

Er det noen andre som vet?

;)

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det litt merkelige er at dere ikke forstår at "ingen av delene"

kan være et aktuelt valg i tillegg til "begge deler".

Det der er faktisk ikke alles favoritt gitarer.

I en tråd der spørsmålet er "hvem er best av ..." blir det litt dumt å ha andre alternativer enn "den ene", "den andre" og "like gode". spørsmålet er jo ikke - "hvilken er din favorittgitar i hele verden?". Har du ingen mening om Jackson vs ESP er det bare å ikke stemme.. ;)

Personlig liker jeg ESP best fordi de er solide og gode å spille på, men jeg hater Floyd, så holder meg til de med den gode gamle rigide konstruksjonen. Absolutt på nivå med skikkelig gode Gibson-gitarer. Også låter det steintøft med Seymour Duncans. :)

Jackson føles litt for "speedy" og litt for "spinkle" å spille på, uten at det er noe som helst galt med dem og de låter skikkelig tøft. Blir jo en smakssak selvfølgelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men: Var du på Backstage i dag rundt kl 7-8, Morten?

Njet. Var ikke det. Det var Alex. Han jobber en del kvelder når vi er for late til å være der. :)

Jeg er der sent (etter 17.00) på torsdager fast, og noen ekstra kvelder jevnt over selvfølgelig. Jobber også førstkommende helg. Det blir gøy!

Veldig hyggelig og flink fyr Alex. For å få dette tilbake på topic er han også mer glad i ESP. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da Jackson gitarer med baseballbat halser og, forskjellige modeller har forskjellige hals-specs.

Ibanez har også tykke halser!

ESP tok jo rotta på det meste da de kom på markedet og tok mye av metalgitarmarkedet på kort tid.

De skaffet seg gitarister som Lynch, Hammett og Hetfield tidlig, noe som hjalp på profileringen.

ESP lagde også den glimrende 400serien (tilsvarende Vintage plus omtrent i dag)som var stratter som tok rotta på mye av det Fender lagde da

ESP var billigere enn Jackson og i mange tilfeller bedre gitarer på den tiden, mange av Jackson soloistene fra 80tallet var ikke spes bra og de kostet

mellom 20-30K.

Var endel i omløp i Norge på 80tallet da Norsk Musikk tok de inn.

I dag koster vel ESP og Jackson omtrent det samme for tilsvarende kvalitet, så da blir det en smakssak.

Virker som ESP i dag konsentrerer seg mest om LTD og gjør det best med rimelige metalgitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njet. Var ikke det. Det var Alex. Han jobber en del kvelder når vi er for late til å være der. :)

Jeg er der sent (etter 17.00) på torsdager fast, og noen ekstra kvelder jevnt over selvfølgelig. Jobber også førstkommende helg. Det blir gøy!

Veldig hyggelig og flink fyr Alex. For å få dette tilbake på topic er han også mer glad i ESP. :D

Vent litt... Alexander Johnsen eller noe?

Syns det var noe kjent med ham! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det litt merkelige er at dere ikke forstår at "ingen av delene"

kan være et aktuelt valg i tillegg til "begge deler".

Det der er faktisk ikke alles favoritt gitarer.

Da er ikke denne pollen eller diskusjonen for deg, det kan vel ikke være så vanskelig å forstå?

Ellers finnes det et uttall av forskjellige halserprofiler både hos Jackson og ESP så det er liten grunn til å være for bastant der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det litt merkelige er at dere ikke forstår at "ingen av delene"

kan være et aktuelt valg i tillegg til "begge deler".

Det der er faktisk ikke alles favoritt gitarer.

Gitarnorge skal være et sted for alle som spiller gitar, følger forumreglene og utviser folkeskikk. Det betyr i praksis at det dukker opp en del poster som jeg ikke bryr meg videre om. Det er helt greit, jeg er sikker på at noe av det jeg sysler med og poster om er totalt irrelevant for andre brukere. Man må bare overse det. Det er prisen man betaler for å ha et forum for alle norske gitarister. Vi ønsker ikke å spesialisere oss, slik som enkelte andre fora. Jeg bryr meg egentlig heller ikke så mye om tråder av typen "Hvordan skal jeg stemme gitaren", men poster ofte likevel, fordi jeg liker å hjelpe til.

Jeg har heller ikke noen forhold til disse merkene som diskuteres her. Derfor har jeg heller ikke stemt, men jeg har ikke gremmet meg over tråden, heller, fordi den er helt grei for de som bryr seg om merkene og stilen.

En liten "moderatorsnutt" til slutt- til tema!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.