Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jackson vs ESP


Sortulv

JACKSON VS ESP!  

67 stemmer

  1. 1. Hva er best av Jackson og ESP?

    • Jackson og/eller Charvel
      18
    • ESP
      29
    • Jeg liker begge
      20


Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stemte Jackson fordi det er en helt egen kvalitet over dem, og jeg liker designen deres mye bedre enn ESP.

Jeg går for originalen!

Kan du forklare meg hva "den helt egne kvaliteten" er?

Synes ikke ESP står noe tilbake for Jackson kvalitetsmessig og jeg har prøvd customshop instrumenter fra begge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dog at ESP duger bedre til de tyngste sakene...

Hvorfor det?

De skaffet seg gitarister som Lynch, Hammett og Hetfield tidlig, noe som hjalp på profileringen.

Kirk Hammett er den gitaristen jeg forbinder aller mest med ESP, ja. (Ikke ironisk ment).

Er man meningsberettiget dersom man har prøvd Jackson og ESP/Edwards? Eller snakkar man kun ESP her?

Nei, jeg tror vi holder oss til kun Jackson og de vanlige ESP'ene i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde tre jackson gitarer da jeg var i statene i fjor. Alle sammen i 20000 kroners klassen her hjemme (under halv pris der borte :P ). En soloist, en kelly og en V. Jeg vil absolutt ikke si at det er dårligere gitarer, men det var noe med feelingen. Jeg klarte ikke å finne en behagelig måte å spille på noen av gitarene. Jeg tror rett og slett at det var en kombinasjon av jacksonhalsen og litt for lav action som gjorde det. De hadde kul lyd og så bra ut, men jeg falt ikke for noen av dem.

Jeg har et bedre inntrykk av ESP da disse føles behagelige å spille på for min del.Jeg har testet eldre Eclipse og Horizon modeller. Jeg eier dog ingen ESP, kun en LTD ettersom det var så godt tilbud på den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd Charvel enda...

Tenkte på Jackson ;)

Kan du ikke gitarhistorien din, gutt? ;)

Jackson Guitars ble opprettet da Grover Jackson (sjefen i Charvel) og Randy Rhoads skulle lansere RR-modellen. Jackson mente at gitaren var for radikal til å forbindes med Charvel-navnet, så da putta de «Jackson» på headstocken istedet. Fønni stårri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det kunne være av interesse å se denne Youtube video-serien som sammenligner en high-end Jackson og ESP og tar for seg fordeler/ulemper ved de forskjellige.

Fyren bak videoene virker ganske seriøs.

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke gitarhistorien din? ;)

Jackson Guitars ble opprettet da Grover Jackson (sjefen i Charvel) og Randy Rhoads skulle lansere RR-modellen. Jackson mente at gitaren var for radikal til å forbindes med Charvel-navnet, så da putta de «Jackson» på headstocken istedet. Funny story :)

Hva er det du babler om?? :P

Jeg har da hørt den historien der mange ganger før.

Det eneste jeg sa var at jeg ikke har prøvespilt noen Charvel selv, så at jeg for min del snakket om gitarene med Jackson på head-stocken.

Edit: Korrigerte engelsken :)

Endret av Phrygian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du babler om?? :P

Jeg har da hørt den historien der mange ganger før.

Det eneste jeg sa var at jeg ikke har prøvespilt noen Charvel selv, så at jeg for min del snakket om gitarene med Jackson på head-stocken.

Edit: Korrigerte engelsken :)

Jeg «babler» om at Charvel er originalen, og ikke Jackson ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg «babler» om at Charvel er originalen, og ikke Jackson ;)

Kan godt endre trådtittel til Jackson/Charvel vs ESP om du vil?

Kom over dette sitatet her på nettet nå:

"Back in 1981 I attended my very first concert and witnessed the reason that drove me to wanna be a guitar-player: Randy Rhoads - after watching him own the stage. I knew what I was destined to do. My Randy worship caused me to acquire my first Jackson in '85 and I haven't looked back since.

I'M PROUD TO BE PART OF THE BLOODLINE."

Phil Demmel

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvor ble det av livet i denne debatten?

Da får jeg skrive noe mer for Jackson-leiren, da: ;)

For meg er Jackson en sann legende innen heavy metal-gitarer, bare navnet i seg selv taler om noe som alltid har vært genuint og kvalitativt. Hele super-strat fenomenet startet vel med Charvel helt på slutten av 70tallet, men Grover Jackson videreutviklet design og spesifikasjoner til det som skulle bli noen av de første typiske metalløksene. Jackson var pionerer når det kom til mer radikale former på instrumentene, med finslipte varianter av eldre gitardesigner som Gibson Flying V og Explorer, Fender Stratocaster etc. Mens andre elektriske gitarer under tiden for det meste holdt seg til bolt-on og set-neck konstruksjoner, var Jackson også tidlig ute med flittig bruk av gjennomgående hals (neck-through), noe som unektelig bidro til bedre tilgang og lettspilthet på de høyere båndene - (det er også en utbredt mening om at dette også forbedret sustain, men selv har jeg ikke erfart dette). Ettersom Jacksons "shredde-vennlige" 24bånds neck-thru modeller ble populære inspirerte også dette andre gitarmerker som ESP til å ta opp lignende byggemetoder, så det må sies at når det kommer til utviklingen av den moderne rock/metall-gitaren har Jackson vært en av de viktigste, mest influerende gitarprodusentene.

Jeg respekterer Jackson for at de har vært med på å bringe noe nytt inn i gitarverdenen, sammen med andre merker som Gibson, Fender og faktisk også Dean som alle har stått for originalitet og ny design. For all del, jeg liker ESP. Deres gitarer er alt annet enn dårlige, men likevel kan jeg ikke annet enn å se at de er et merke som ikke akkurat har funnet opp noe nytt. De har fortsatt arven etter Jackson, men har ikke hverken forbedret eller ført til noe som bygger under noe annet enn at de på en måte forblir en slags kopier. Likevel.

For meg, ble - og fortsatt er - Jackson det mitt valg lander på.

Etter nesten 30 lange år står de fortsatt ikke tilbake for noen andre såkalte metal-gitarer, og Soloisten er fortsatt en prototype for mange superstrat'er.

Jackson føles som en perfeksjon det er vanskelig å overgå. De er solide, velklingende og lekre ned til minste detalj. Hva er penere enn perlemor haifinne-inlays på mørkt ibenholt gripebrett? Halsen til mange av Jackson-modellene ligger akkurat passe slank i hånda, og er kanskje den halsfasongen jeg har prøvd som jeg liker aller best. Aktiver humbuckeren i stolposisjon, og du får en litt skarp, godt artikulert tone med lang sustain som er typisk for mange av de Jackson gitarene jeg har prøvd. En tone som kutter godt igjennom og er perfekt for metal lead-gitar.

Jeg må også si at jeg foretrekker Jackson headstocken fremfor ESP's forsøk på samme design, som er litt skarpere på tuppen. Noe annet jeg kan holde frem er at noen ESP superstrater jeg har sett på i butikker, deiblant Kirk Hammett signaturen og en M-II, har noe litt plastikkaktig over seg, som ike Jackson har. Men det samme har jeg hørt andre påstå om sistnevnte merke, så jeg kommer neppe langt med den...

Så ja, jeg stemte Jackson da disse er sagnomsuste og uslåelige.

Mitt siste ord er dog at jeg forsåvidt må sies å være tilhenger av også ESP, og at det var en periode jeg vaklet litt mellom disse to.

Begge merkene er nok bra på sin måte, så det er opp til enhver og finne ut hva som passer for en selv. Har likevel lagt merke til at mange som liker Jackson ogå liker ESP, noe den store bølgen av gitarister som flyktet fra Jackson over til ESP etter Fenders overtagelse av forretningene vitner om.

Så! Nå er det opp til dere andre å fortsette debatten! :D

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.