Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er viktigst for deg: musikken eller teksten?


Anbefalte innlegg

Apropos "grunne" tekster, må si en de tekstene som har fenget meg mest, er teksten til "Away From Here" av The Enemy. Litt barnslig nesten, men bare treffer et eller annet i meg hver gang (:

Im so sick sick sick and tired

Of working just to be retired

I don't want to get that far

I don't want your company car

Promotions ain't my thing

Name badges are not interesting

I'm fed up of early mornings

Wake up calls are getting boring round here

Feet dragging on the pavement

The same people with the same arrangements

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Instrumentalt er lettere å lage. Men om det først skal være en tekst sÃ¥ bør den ha en viss betydning. Et eksempel pÃ¥ noe jeg vært med pÃ¥ Ã¥ skrive:

Fargeløs stillhet, skygger for dine ord

Skinner i vannet, duvende bølger fra en fjord

Dette er de to første linjene, og her er hvordan jeg tenker.

Fargeløs stillhet - ubeskrivelig.

Skygger for dine ord - Er det den fargeløse stillheten som skygger for, eller andre skygger?

Skinner i vannet - Vann er frihet, (tog)skinner styrer deg.

Duvende bølger fra en fjord - Ikke alt er tilstede hele tiden, ting kommer og går, kanskje spesielt vann fra en fjord. Og vann er fortsatt frihet. :ninja:

Vel, hele teksten er slik som dette. Sammen med en kamerat brukte jeg ganske lang tid på å få hele teksten til å fortelle en "dobbelhistorie", tvetydig fortelling om du vil. Tror de aller færreste bryr seg, men det gir meg muligheten til å skrive om ting jeg egentlig ikke vil at andre skal høre - ingen andre enn de som bryr seg. :)

Låta finnes om ønskelig her: http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=115152 : Innerste veien ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikken kommer først, men en god tekst er også vel og bra. Men at det er teksten som gir et langvarig forhold, må jeg si meg litt uenig i for egen del. Musikk kan også fortelle en historie, samt at den gir meg følelser som jeg kan kjenne meg igjen i, og som veldig få tekster klarer å få fram. Gidder sjeldent å høre på musikk, om det kun er teksten som er god. En god tekst er for meg en bonus.

Er teksten derimot merkbart klisjéfylt og banal, kan det ødelegge en god del for hele låta, så må jo innrømme at det kan ha en del å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikken kommer nok først, men aldri i livet om jeg presenterer en tekst jeg ikke har jobbet godt med på forhånd - med mindre det er hele poenget.

God tekst er viktig i mine øyne, og det er en god del artister jeg ikke hadde hatt samme interessen for uten teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikken uten tvil....Har overhodet ingen forståelse for lyrikk osv, og følte meg heller aldri hjemme i norsk-faget pÃ¥ skolen eller med Ã¥ lese bøker. SÃ¥ for meg har ikke tekst noe Ã¥ si, jeg klarer i 99% av tilfellene ikke Ã¥ oppfatte den uansett. Langt mindre lage en selv, det er helt utelukka :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synest jeg aldri det blir nok med bare en god tekst, musikken må være fet også!

Men ja, jeg synest tekstene til Ensiferum og Wintersun osv er gøye, utrolig fet atmosfære i musikken generelt.

Og tekster som f.eks Paschendale og dance of death fra Iron Maiden osv synest jeg er fete også.

Dete er jo en slags fortellinger. :3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.